Naziv projekta
Akademske slobode u Republici Hrvatskoj: učinkovitost i funkcionalnost podsustava
osiguravanja kvalitete i podsustava kvalifikacijskog okvira u primjeni akademskih sloboda

Akronim
AFreedomRH

Trajanje projekta
48 mjeseci

Voditeljica projekta
prof. dr. sc. Ksenija Grubišić

Članice/članovi istraživačkog tima
dr. sc. Mateja Čehulić,
Katedra za sociologiju, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
doc. dr. sc. Stjepka Popović,
Katedra za sociologiju, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
prof. dr. sc. Siniša Zrinščak,
Katedra za sociologiju, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu
dr. sc. Tomislav Bracanović,
Institut za filozofiju
professor Emerita Melita Kovačević

 

Sažetak projekta

Uspostava Europskog prostora visokog obrazovanja (dalje u tekstu: EPVO), koja je započela prije više od dva i pol desetljeća, podrazumijevala je prvenstveno jačanje integrativnih procesa među nacionalnim sustavima visokog obrazovanja i znanosti u pogledu nastavne i znanstvene djelatnosti. Kako bi se, pritom, osigurali željeni ciljevi unaprjeđenja tih djelatnosti, ubrzo su se počeli donositi zajednički standardi kvalitete koji svi sustavi i pripadajuća sveučilišta trebaju zadovoljiti. Međutim, recentna europska istraživanja pokazuju kako u tim integrativnim procesima dolazi do narušavanja različitih oblika akademskih sloboda odnosno različitih dimenzija autonomije sveučilišta. To vrijedi i za Republiku Hrvatsku. Ujedno se u tim istraživanjima kao najčešće poteškoće poštivanja akademskih sloboda ističu određivanje njihova općeprihvaćenog sadržaja, pa s tim povezano i problem jednoznačnog određivanja pokazatelja (ne)poštivanja akademskih sloboda. Slijedom navedenog, glavni cilj ovog projekta je interdisciplinarno i komparativno – primjenom filozofskih metoda konceptualne analize i hermenutičke metode, normativnom i dogmatskom pravnom metodom, sociološkom funkcionalističkom i odabranim empirijskim metodama (anketama i fokus grupama) – istražiti kriterije učinkovitosti i funkcionalnosti podsustava osiguravanja kvalitete i podsustava kvalifikacijskog okvira u odnosu na pokazatelje (ne)poštivanja akademskih sloboda određene na europskoj razini. Fokus istraživanja je na poštivanju akademskih sloboda u nastavnom procesu i ostvarivanju institucionalne autonomije. Temeljem dobivenih rezultate planiranih istraživanja odredit će se funkcije te metodologija praćenja unaprjeđenja učinkovitosti oba istaknuta podsustava sustava visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj, kao i kriteriji poštivanja akademskih sloboda u odnosu na tako određene funkcije i učinke.