Praksa započinje orijentacijskim dijelom tijekom kojeg studenti imaju priliku upoznati se s terenskim nastavnicima (voditeljima i/ili djelatnicima iz različitih neprofitnih udruga ili ustanova socijalne skrbi koji su, kao vanjski suradnici fakulteta zaduženi za koordiniranje prakse) te s radom ustanova i udruga u okviru kojih se organizira praksa. Nakon uvodnog dijela, u okviru jedne od ponuđenih udruga ili ustanova, student posjećuje jednog korisnika ili korisnicu tijekom semestra. Osim neposrednog kontakta s korisnicima, studenti tijekom semestra dobivaju i određene zadatke vezane uz rad i politiku ustanove u kojoj se praksa odvija te o tome vode odgovarajuće strukturirane bilješke. O individualnim kontaktima, procesima i iskustvima proizašlima iz prakse razgovara se na redovitim supervizijskim susretima koji se odvijaju u malim grupama na fakultetu. Nakon zaključnih susreta slijedi pismena i usmena evaluacija svih sudionika terenske prakse.
Terenska praksa vezana uz kolegiji Socijalni rad s pojedincem odvija se u slijedećim udrugama i ustanovama: Udruga za pomoć osobama s mentalnom retardacijom – Vjeverica, Udruga slijepih Zagreb, Hrvatska udruga za pomoć gluhoslijepim osobama – Dodir, Društvo oboljelih od mišićne distrofije, Društvo multiple skleroze Grada Zagreba, Društvo tjelesnih invalida, Centar za odgoj i obrazovanje djece i mladeži – Gornje Prekrižje, Specijalna bolnica za djecu s psihomotornim i neurorazvojnim smetnjama – Goljak, Udruga za školovanje pasa vodiča i mobilitet, Hrvatska udruga paraplegičara i tetraplegičara.
Obaveze studenata vezane uz obavljanje terenske prakse:
Prisustvovanje orijentacijskim susretima na fakultetu i u udrugama/ustanovama obavljanja prakse, prilikom kojih su predstavljene sve ustanove i udruge na kojima se može obavljati praksa te njihovi voditelji, odnosno, predstavnici, u trajanju od 10 sati.
Neposredan rad s korisnicima (dinamika i trajanje susreta ovise o dogovoru studenta i korisnika) u trajanju od 40 sati.
Prisustvovanje supervizijskim susretima, koji se odvijaju na fakultetu, u trajanju od 10 sati.
Vođenje bilježaka o susretima i drugim obavezama na praksi u obliku nestrukturirane refleksije. Ove bilješke se također prilažu u mapu.
Studenti koji su na praksi u okviru drugog kolegija, umjesto bilježaka o svakom susretu u mapu prilažu sažetak obavljenih obaveza na praksi
Terenska praksa iz Socijalnog rada s pojedincem
Ishodi učenja
Primijeniti znanja iz procesa planiranih promjena u neposrednom kontaktu s korisnikom u kontekstu poznatih uvjeta.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u
socijalnom radu. (1)
Definirati rizike i probleme pojedinca uvažavajući korisničku
perspektivu i vrijednosti socijalnog rada. (3)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom. (5)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja. (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Sposobnost primjene znanja u praksi, razvoj komunikacijskih
vještina relevantnih za rad s pojedincem, vještina upravljanja
informacijama, sposobnost učenja, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost prilagodbe novim situacijama, sposobnost stvaranja
novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
Proces planiranih promjena.
Značaj pozitivnog odnosa u radu s korisnikom.
Procjena potreba, snaga, rizika i poteškoća s kojima se susreću
korisnici i njihove obitelji
Prepoznavanje specifičnih potreba određenih grupa korisnika.
Stjecanje uvida i razumijevanje obiteljskih prilika i drugih
specifičnih životnih okolnosti korisnika.
Vrijednosti u socijalnom radu, profesionalna etika i odgovornost.
Protudiskriminacijska praksa u socijalnom radu.
Samoevaluacija komunikacijskih i drugih socijalnih vještina u
kontekstu razvijanja odnosa s korisnikom i stručnjacima u
ustanovi/udruzi. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, samostalno čitanje
literature, izrada pisanog rada, supervizija u edukaciji.
Identificirati obilježja ustanove/udruge u kojoj se provodi terenska praksa te profesionalnu ulogu socijalnih radnika u samoj ustanovi/udruzi i u odnosu na druge profesije.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite. (6)
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu. (9)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim
profesijama. (10)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesiji. (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, prezentacijske i komunikacijske
vještine sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost kritike i samokritike. vještina kritičkog promišljanja,
sposobnost timskog rada, -
SADRŽAJ UČENJA
Upoznavanje i kritičko promišljanje o obilježjima i načinu
funkcioniranja ustanove/udruge u kojoj student provodi praksu.
Upoznavanje s djelokrugom i načinom rada socijalnog radnika i
drugih stručnjaka pomažućih profesija u ustanovi/udruzi
Razvijanje vještina profesionalne komunikacije i drugih socijalnih
vještina kroz interakciju sa stručnjacima i korisnicima u ustanovi/
udruzi.
Značaj i uloga timskog rada, profesionalne suradnje i koordinacije
socijalnih usluga.
Profesionalne vrijednosti, odgovornost i etika u radu.
Samoevaluacija komunikacijskih i drugih socijalnih vještina u
kontekstu razvijanja odnosa s korisnikom i stručnjacima u
ustanovi/udruzi. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, samostalno čitanje
literature, izrada pisanog rada, supervizija u edukaciji
Razviti vještine uspostavljanja inicijalnog kontakta i odnosa s korisnikom i stručnjacima u ustanovi/udruzi te definiranja granica i uloga u radu s korisnikom.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u
socijalnom radu. (1)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom. (5)
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu. (9)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim
profesijama. (10) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost prilagodbe
novim situacijama, precizne formulacije stavova, sposobnost
stvaranja novih ideja, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost kritike i samokritike. -
SADRŽAJ UČENJA
Uspostavljanje inicijalnog kontakta s korisnikom, stručnjacima,
ustanovom/udrugom.
Razvijanje pozitivnog odnosa s korisnikom i njegovom obitelji.
Definiranje uloga i granica u odnosu s korisnikom.
Profesionalna etika i odgovornost.
Samoevaluacija komunikacijskih i drugih socijalnih vještina u
kontekstu razvijanja odnosa s korisnikom i stručnjacima u
ustanovi/udruzi. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, samostalno čitanje
literature, izrada pisanog rada, supervizija u edukaciji
Kritički sagledati prednosti i nedostatke postojećeg sustava podrške za određenu skupinu korisnika.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice. (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada. (3)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite. (6)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije. (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
rješavanja problema, sposobnost stvaranja novih ideja, kritičko
promišljanje, prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost
kritike i samokritike. -
SADRŽAJ UČENJA
Prepoznavanje specifičnih potreba određenih grupa korisnika.
Procjena potreba, snaga, rizika i poteškoća s kojima se susreću
korisnici i njihove obitelji
Stjecanje uvida i razumijevanje obiteljskih prilika i drugih
specifičnih životnih okolnosti korisnika.
Sagledavanje prednosti i nedostataka postojećeg sustava podrške za
određenu skupinu korisnika (koje socijalne usluge i prava korisnici
mogu ostvariti u ustanovi/udruzi u kojoj student obavlja terensku
praksa, a koje izvan nje; koje usluge bi bilo važno dodatno razvijati u
ustanovi/udruzi, zajednici, kroz unapređenje socijalnih politika)
Značaj i uloga timskog rada, profesionalne i međusektorske suradnje.
Socijalne usluge u zajednici.
Vrijednosti u socijalnom radu, profesionalna etika i odgovornost.
Protudiskriminacijska praksa u socijalnom radu.
Samoevaluacija komunikacijskih i drugih socijalnih vještina u
kontekstu razvijanja odnosa s korisnikom i stručnjacima u
ustanovi/udruzi. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, samostalno čitanje
literature, izrada pisanog rada, supervizija u edukaciji