Putem kolegija Obiteljska politika, roditeljstvo i djeca studenti se upoznaju s: razvojem, značenjem, sadržajem te učincima obiteljske politike u europskim zemljama, recentnim socijalnim rizicima i društvenim promjenama te teorijskim pristupima važnima za razumijevanje reformi obiteljske politike teodrednicama i obilježjima suvremenog roditeljstva u europskom kontekstu te s ciljevima, vrstama i načelima društvene podrške roditeljstvu.Studenti se također osposobljavaju za razumijevanje, analiziranje te procjenu pojedinih mjera i programa obiteljske politike uključujući područje podrške roditeljstvu, kao i za izradu preporuka na području obiteljske politike te prijedloga univerzalnih i ciljanih programa podrške roditeljstvu i evaluacije njihove učinkovitosti.
Obiteljska politika, roditeljstvo i djeca
Obiteljska politika, roditeljstvo i djeca
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Dobrotić, Ivana; Pećnik, Ninoslava; Baran, Jelena; Potrebe roditelja i pružanje usluga roditeljima koji podižu djecu u otežanim okolnostima; Udruga Roditelji u akciji- RODA (2015), str. 146
Dobrotić, Ivana; Politike usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada i položaj roditelja na tržištu rada; Revija za socijalnu politiku 22(3) (2015), str. 353-374
Dobrotić, Ivana; Karakter mjera politika usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada s osvrtom na situaciju u Hrvatskoj; B.a.B.e. – “Budi aktivna. Budi emancipiran.” (2016), str. 44-65
Ulferts, H; Why parenting matters for children in the 21st century An evidence-based framework for understanding parenting and its impact on child development; OECD Education Working Paper No. 222 (2020), str
Pećnik, N; Roditeljstvo u najboljem interesu djeteta i podrška roditeljima i djeci u zahtjevnijim okolnostima.; Ured UNICEF-a za Hrvatsku u suradnji s Centrom za podršku roditeljstvu “Rastimo zajedno” (2021), str
Dobrotić, I; Politike usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada Hrvatske u komparativnoj perspektivi’,; Centar Miko Tripalo (2019), str
Pećnik, N., Dobrotić, I.; Usluge podrška roditeljstvu u Hrvatskoj: Potrebe roditelja i postojeći programi. U V. Pujiz (ed), Socijalno-demografska reprodukcija Hrvatske; Centar Miko Tripalo (2019), str
PREPORUČENA LITERATURA
Dobrotić, I.; Dostupnost i korištenje usluga predškolskog odgoja i obrazovanja te drugih oblika skrbi.; U: N. Pećnik (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: UNICEF (2013), str. 166-179
S. Blum, L. Formankova, I. Dobrotić; Family Policies in ‘Hybrid’ Welfare State safter the Crisis: Pathways between policy expansion and retrenchment; Social Policy and Administration, 48(4) (2014), str
N. Pećnik; Prema viziji roditeljstva u najboljem interesu djeteta; . U: M. Daly (ur.), Roditeljstvo u suvremenoj Europi: pozitivan pristup. Zagreb: Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti. (2008), str. 15-38
N. Pećnik; Podrška roditeljstvu u razdoblju ranog razvoja djeteta; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku. (2013), str. 28-32
N. Pećnik; Dostupnost i korištenje usluga podrške roditeljstvu te usluga za djecu rane dobi.; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku. (2013), str. 180-204
N. Pećnik; Roditeljske potrebe za podrškom i dostupnost usluga za podršku roditeljstvu: Perspektiva davatelja usluga; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku (2013), str. 214-240
N. Pećnik, I. Dobrotić; Roditeljske potrebe za podrškom i dostupnost usluga za podršku roditeljstvu: Perspektiva predstavnika jedinica lokalne i područne samouprave; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku (2013), str. 241-249
P. Beresford; Theory and practice of user involvement in research: Making the connection with public policy and practice; . U: Lowes, L. i Hulatt, I. (ur.), Involving service users in health and social care research. London: Routledge. (2005), str. 6-17
N. Pećnik, I. Dobrotić; Doživljaj roditeljstva, roditeljsko ponašanje i prakse: postoje li rodne razlike?; U: N. Pećnik (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: UNICEF (2013), str. 75-83
C. McAuley i sur.; Effective child welfare interventions: Evidence for practice; U: McAuley, C., Pecora, P. i Rose, W. (2006), Enhancing the well-being of children and families through effective interventions: International evidence for practice. London: Jesica Kingsley Publishers. (2006), str. 322-331
N. Pećnik; Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj; Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku (2013), str
O. Thevenon; Family Policies in OECD Countries: A Comparative Analysis, Population and Development Review 37(1):; (2011), str. 57-87
A. Williams; Compendium of inspiring practices in parenting support; Bruxelles: Eurochild (2012), str
Dobrotić, Ivana; Posao ili obitelj? Uloga i važnost politika usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada; Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova (2017), str
Dobrotić, Ivana; Mjere obiteljske politike i njihovi učinci; Interna skripta (2017), str. 1-60
Ishodi učenja
Objasniti glavne teorijske pristupe i koncepte na području obiteljske politike, roditeljstva i prava djece
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
ekonomskim razvojem.
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritičkog
promišljanja i stvaranja novih ideja, sposobnost argumentiranja i
sudjelovanja u raspravi. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Obiteljska politika – određenje obiteljske politike i glavni
instrumenti
2. Glavni konceptualni pristupi u komparativnim istraživanjima
obiteljske politike
3. Društvene i psihosocijalne odrednice suvremenog
roditeljstva.
4. Teorijski modeli roditeljstva i prava djeteta
5. Roditeljstvo i podrška roditeljstvu u globalnom kontekstu -
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena rasprava.
Usporediti obilježja i instrumente obiteljske politike, standarda kvalitete programa podrške roditeljstvu i obiteljima
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike.
11. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
ideja, sposobnost argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
sposobnost analize i kritičkog korištenja literature, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Obiteljska politika – određenje obiteljske politike i glavni
instrumenti
2. Razvoj obiteljske politike – promjene socijalnih rizika i
odgovori obiteljske politike (naknade, roditeljski dopusti,
fleksibilni oblici zaposlenosti)
3. Standardi kvalitete usluga i programa podrške roditeljstvu i
obiteljima
4. Na dokazima utemeljeni programi podrške roditeljstvu i
obiteljima: Primjeri dobre prakse u RH i EU
5. Univerzalni, ciljani i indicirani programi podrške roditeljstvu
i njihova evaluacija -
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena rasprava, rad na zadacima, izrada eseja,
studentska debata.
Debatirati o socioekonomskim, političkim, kulturnim i drugim društvenim čimbenicima koji utječu na razvoj i transformaciju obiteljske politike.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine.
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike.
11. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
idjea, sposobnost argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
sposobnost analize i kritičkog korištenja literature, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, razumijevanje stranih
kultura i zemalja, uvažavanje različitosti i multikulturalnosti,
etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Ideali skrbi i prakse skrbi i implikacije za razvoj obiteljske
politike
2. Razvoj obiteljske politike – promjene socijalnih rizika i
odgovori obiteljske politike (naknade, roditeljski dopusti,
fleksibilni oblici zaposlenosti)
3. Prava djece i obiteljska politika
4. Društvene i psihosocijalne odrednice suvremenog
roditeljstva.
5. Roditeljstvo i podrška roditeljstvu u globalnom kontekstu -
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena rasprava, rad na zadacima, izrada eseja.
Argumentirati učinke različitih mjera obiteljske politike na rodne i društvene nejednakosti i prijedlog potrebnih promjena.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike.
11. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine.
12. Vrednovati djelotvornost i kvalitetu socijalnih usluga. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
idjea, sposobnost argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
sposobnost analize i kritičkog korištenja literature, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, razumijevanje stranih
kultura i zemalja, uvažavanje različitosti i multikulturalnosti,
etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Razvoj obiteljske politike – promjene socijalnih rizika i
odgovori obiteljske politike (naknade, roditeljski dopusti,
fleksibilni oblici zaposlenosti)
2. Implikacije razvoja obiteljske politike na rodne i
društvene nejednakosti u zaposlenosti i skrbi
3. Standardi kvalitete usluga i programa podrške roditeljstvu
i obiteljima
4. Na dokazima utemeljeni programi podrške roditeljstvu i
obiteljima: Primjeri dobre prakse u RH i EU
5. Univerzalni, ciljani i indicirani programi podrške
roditeljstvu i njihova evaluacija -
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena rasprava, rad na zadacima, izrada eseja
Predložiti odgovarajući program podrške roditeljstvu i njegovu evaluaciju
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
7. Primijeniti načela evaluacije socijalnih projekata.
12. Vrednovati djelotvornost i kvalitetu socijalnih usluga.
13. Planirati provedbu inovativnih socijalnih programa -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
ideja, sposobnost timskog rada, sposobnost argumentiranja i
sudjelovanja u raspravi, sposobnost analize i kritičkog korištenja
literature, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog
izražavanja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Standardi kvalitete usluga i programa podrške roditeljstvu i
obiteljima
2. Univerzalni, ciljani i indicirani programi podrške roditeljstvu
i njihova evaluacija -
NASTAVNE METODE
Izrada i demonstracija praktičnog zadatka, vođena rasprava