Predmet obuhvaća spektar tehnika i metoda izvansudskog rješavanja sporova: pregovore, posredovanje i mirenje (medijaciju i koncilijaciju) te arbitražu. Studentima se izlaže opća teorija metoda izvansudskog rješavanja sporova kao alternative vođenju postupka pred tijelima državnog pravosuđa, kao i osnovne karakteristike i posebnosti pojedinih izlaganih metoda. Tijekom rada posebno se analizira i novo zakonodavstvo u ovome području (Zakon o arbitraži i Zakon o mirenju), ali se pozornost posvećuje i novim komparativnim trendovima u korištenju tzv. alternativnih metoda rješavanja sporova (eng. alternative dispute resolution – ADR) na inozemnom i međunarodnom planu. Tematske jedinice koje ovaj predmet pokriva su: odnos državnog pravosuđa i njegovih alternativa: pregled mogućnosti rješavanja sporova izvan suda; tipovi sporova i metode njihovog rješavanja: pravni, interesni i drugi sporovi; pogodnost pojedinih sporova za rješavanje alternativnim metodama; tehnike rješavanja sporova uz i bez sudjelovanja treće nepristrane osobe; mirenje i arbitraža: metode rješavanja sporova uz i bez mogućnosti donošenja obvezujuće odluke; izvansudsko rješavanje sporova u pojedinim specifičnim područjima: građanski, trgovački, obiteljski, individualni i kolektivni sporovi.
Izvansudsko rješavanje sporova
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Uzelac A., Gotovac, V. et al.; Mirenje u građanskim, trgovačkim i radnim sporovima; (2004), str. 15-44.
Triva, S., Uzelac, A.; Hrvatsko arbitražno pravo: komentar Zakona o arbitraži i drugi izvori hrvatskog arbitražnog prava (2004), str. XXXI-XL.
Lewicki, R. J., Saunders, D. M., Barry, B., Pregovaranje, Mate d.o.o., Zagreb, 2009., str. 1-28.
Fisher, R., Ury, W., Kako do DA – postizanje sporazuma pregovaranjem bez popuštanja, Školska knjiga, Zagreb, 2019.
PREPORUČENA LITERATURA
Garvey, J. B., Craver, C. B., Skills & Values: Alternative Dispute Resolution, Carolina Academic Press, Durham, 2021.
Rosenberg, M. B., Nenasilna komunikacija: jezik života, Centar za mir, nenasilje i ljudska prava, Osijek, 2006.
Pease, A., Pease, B., Velika škola govora tijela, Mozaik knjiga, Zagreb, 2022.
Bolton, R., People Skills: How to Assert Yourself, Listen to Others, and Resolve Conflicts, Touchstone, New York – London, Toronto, Sydney, 1986.
Aronson, E., Wilson T.D., Akert, R. M., Socijalna psihologija, 4. izdanje, Mate d.o.o., Zagreb, 2005.
Ishodi učenja
Razumjeti prirodu, značenje, vrste i razine konflikta te načine upravljanja konfliktom
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
primjene znanja u praksi, razumijevanje činjenica, pojmova, postupaka i
načela važnih za područje rada, analiziranje i vrednovanje činjenica radi
primjene u praksi, sposobnost stvaranja novih ideja, istraživačke
vještine, prepoznati nedostatke postojećih pravnih rješenja te predložiti
odgovarajuće pravne mjere za zaobilaženje takvih nedostataka. -
SADRŽAJ UČENJA
Moguće nastavne teme:
2. Psihologija konflikta (I): osnove konflikta
3. Psihologija konflikta (II): spoznaja i percepcija
4. Psihologija konflikta (III): važnost komunikacije -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, odgovaranje na postavljena pitanja i
nejasnoće, rasprava sa studentima, analiza praktičnog problema,
samostalno čitanje literature te poticanje / angažiranje studenata na
aktivno sudjelovanje u raspravi.
Analizirati različite mogućnosti rješavanja sporova izvan suda
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
primjene znanja u praksi, razumijevanje činjenica, pojmova, postupaka i
načela važnih za područje rada, analiziranje i vrednovanje činjenica radi
primjene u praksi, sposobnost stvaranja novih ideja, istraživačke
vještine, prepoznati nedostatke postojećih pravnih rješenja te predložiti
odgovarajuće pravne mjere za zaobilaženje takvih nedostataka. -
SADRŽAJ UČENJA
Moguće nastavne teme:
5. Pregovaranje
8. Medijacija (I)
9. Medijacija (II)
12. Arbitraža
13. Ostale metode izvansudskog rješavanja sporova -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, odgovaranje na postavljena pitanja i
nejasnoće, rasprava sa studentima, analiza praktičnog problema,
samostalno čitanje literature te poticanje / angažiranje studenata na
aktivno sudjelovanje u raspravi.
Kritički ocijeniti pojedine metode rješavanja sporova
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje.
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
primjene znanja u praksi, razumijevanje činjenica, pojmova, postupaka i
načela važnih za područje rada, analiziranje i vrednovanje činjenica radi
primjene u praksi, sposobnost stvaranja novih ideja, istraživačke
vještine, prepoznati nedostatke postojećih pravnih rješenja te predložiti
odgovarajuće pravne mjere za zaobilaženje takvih nedostataka. -
SADRŽAJ UČENJA
Moguće nastavne teme:
odnos državnog pravosuđa i njegovih alternativa: pregled
mogućnosti rješavanja sporova izvan suda
tipovi sporova i metode njihovog rješavanja: pravni, interesni i drugi
sporovi; pogodnost pojedinih sporova za rješavanje
alternativnim metodama
tehnike rješavanja sporova uz i bez sudjelovanja treće nepristrane
osobe
pregovori: kako do pristanka druge strane
mirenje i arbitraža: metode rješavanja sporova uz i bez mogućnosti
donošenja obvezujuće odluke; evaluacija ili facilitacija nagodbe
izvansudsko rješavanje sporova u pojedinim specifičnim područjima:
građanski, trgovački, obiteljski, individualni i kolektivni radni
sporovi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, odgovaranje na postavljena pitanja i
nejasnoće, rasprava sa studentima, analiza praktičnog problema,
samostalno čitanje literature te poticanje / angažiranje studenata na
aktivno sudjelovanje u raspravi.
Primijeniti osnovne pregovaračke tehnike u okviru simuliranih pregovora i medijacija
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog
mišljenja.
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte
odnosno radnje u pravnim postupcima. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, sposobnost precizne formulacije stavova, sposobnost
stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
6. Simulacija pregovora (I)
7. Simulacija pregovora (II)
10. Simulacija medijacije (I)
11. Simulacija medijacije (II) -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka,
simulacija, samostalno čitanje literature.
Objasniti najprikladniji način rješavanja pojedinih sporova
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom
pravnom području.
Analizirati relevantnu sudsku praksu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Stvaranje / sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
primjene znanja u praksi, razumijevanje činjenica, pojmova, postupaka i
načela važnih za područje rada, analiziranje i vrednovanje činjenica radi
primjene u praksi, sposobnost stvaranja novih ideja, istraživačke
vještine, prepoznati nedostatke postojećih pravnih rješenja te predložiti
odgovarajuće pravne mjere za zaobilaženje takvih nedostataka. -
SADRŽAJ UČENJA
Moguće nastavne teme:
5. Pregovaranje
8. Medijacija (I)
9. Medijacija (II)
12. Arbitraža
13. Ostale metode izvansudskog rješavanja sporova
14. Preduvjeti uspješnog korištenja metoda izvansudskog rješavanja
sporova -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, odgovaranje na postavljena pitanja i
nejasnoće, rasprava sa studentima, analiza praktičnog problema,
samostalno čitanje literature te poticanje / angažiranje studenata na
aktivno sudjelovanje u raspravi.