Cilj je predmeta stjecanje cjelovitih znanja o različitim mjerama socijalne politike na globalnoj, europskoj i nacionalnoj razini usmjerenima suzbijanju diskriminacije te dubljeg razumijevanja njihovih učinaka, kao i mjera suzbijanja diskriminacije u međunarodnom i nacionalnom pravu. Studenti će se upoznati s recentnim istraživanjima te osnovnim teorijskim konceptima
vezanima uz područje diskriminacije i raznolikosti, kao i s različitim osnovama diskriminacije; s razvojem, značenjem i obilježjima institucionalnog okvira te mjera socijalne politike usmjerenih suzbijanju različitih oblika diskriminacije na globalnoj, europskoj i nacionalnoj razini; s konceptualizacijom jednakosti i suzbijanjem diskriminacije u međunarodnom pravu i pravu
Europske unije te će se osposobiti za razumijevanje, analiziranje i procjenu pojedinih mjera antidiskriminacijskih politika, kao i za izradu preporuka na području antidiskriminacijskih politika.
Diskriminacija i antidiskriminacijske politike
Diskriminacija i antidiskriminacijske politike
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Dobrotić, I.; Matković, T.; Zrinščak; S.; Gender Equality Policies and Practices in Croatia – The Interplay of Transition and Late Europeanization.; Social Policy Administration (2013), str. 47(2): 218-240
Grgurev, I.; Dosezi razumne prilagodbe (u domaćem, anglosaksonskom i pravu EU); Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu 47(2) (2020), str. 287-314
Vasiljević, S.; Teorijski pristupi diskriminaciji (II. poglavje). U S. Vasiljević Slično i različito: diskriminacija u Europskoj uniji i Republici Hrvatskoj; Zagreb: TIM press (2011), str. 39-62
Vučković Juroš, T., Dobrotić, I.; Zrinščak, S.; Socijalna distanca i društveno okruženje: manjinske skupine u postkomunističkim i južnoeuropskim zemljama. U Baloban, J.; Nikodem, K.; Zrinščak, S. (ur.), Vrednote u Hrvatskoj i u Europi: komparativna analiza; Zagreb: KBF i Kršćanska sadašnjost (2014), str. 219-259
Potočnjak, Ž., Grgurev, I. i Grgić, A.; Dokazivanje prima facie diskriminacije. U: Uzelac, A.; Garašić, J.; Maganić, A. (ur.) Djelotvorna pravna zaštita u pravičnom postupku; Zagreb: Pravni fakultet u Zagrebu (2013), str. 323-346
Vasiljević, S., Vinković, M.; Temeljna prava i zabrana diskriminacije u praksi europskih i nacionalnih sudova; Narodne Novine (2019), str
PREPORUČENA LITERATURA
Ciccia, R., Sainsbury, D.; Gendering welfare state analysis: tensions between care and paid work; European Journal of Politics and Gender 1 (1-2) (2018), str. 93-109
Dobrotić, I., Zrinščak, S.; (Active) ageing, gender and social policy reforms: the case of pension and eldercare reforms in Croatia; Routledge (2022), str. forthcoming
Grgurev, I.; Divorce and Remarriage as (Un)Just Causes of Dismissal; U Mueller, Roland A., Rudolph, Roger; Schnyder, Anton K., von Kaenel, Adrian; Waas, Bernd (ur.) Festschrift fuer Wolfgang Portmann Zuerich: Schulthess Juristische Medien AG (2020), str. 203-219
Potočnjak, Ž., Grgurev, I., Grgić, A.; Perspektive antidiskriminacijskog prava; Zagreb: Pravni fakultet u Zagrebu (2014), str. 1-316
Rees, T.; Reflections on the uneven development of gender mainstreaming in Europe; International Feminist Journal of Politics (2005), str. 7(4): 555-574
Grgurev, I.; Zaštita radnika od uznemiravanja na osnovi spola i spolnog uznemiravanja u pravu Europske unije, domaćem i usporednom pravu; U I. Grgurev i Ž. Potočnjak (ur), Pravna zaštita od spolnog uznemiravanja. Zagreb: Pravni fakultet u Zagrebu (2021), str. 29-58
Vučković-Juroš, T., Dobrotić, I. Flego, S.; The Rise of the Anti-Gender Movement in Croatia and the 2013 Marriage Referendum; Europe-Asia Studies, Vol. 72. (2020), str. 1523-1553
Ishodi učenja
Identificirati različite osnove i oblike diskriminacije te temeljne koncepte bitne za razumijevanje društvenih nejednakosti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, logičko
argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost
kritike i samokritike. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Temeljni pojmovi i koncepti (stereotipi i predrasude,
raznolikost, jednakost, diskriminacija, seksizam – osnove i
oblici)
2. Feminističke i kritička rasna teorija
3. Višestruke i intersekcijske nejednakosti
4. Ključni pojmovi antidiskriminacijskog prava -
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena diskusija i samostalno čitanje literature.
Objasniti institute antidiskriminacijskog prava.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze
korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje (7) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Objasniti
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema
i sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Ključni pojmovi antidiskriminacijskog prava
2. Specifičnosti diskriminacije na temelju dobi u pravu EU-a i
domaćem pravu
3. Specifičnosti diskriminacije osoba s invaliditetom u pravu
EU-a i domaćem pravu -
NASTAVNE METODE
Predavanje, rad na zadataku i vođena diskusija.
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj antidiskriminacijskih politika.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj socijalnih
politika, pravnog i institucionalnog okvira te sustava u kojima
djeluju socijalni radnici (17) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, logičko
argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Važnost feminističkog pristupa za razumijevanje i razvoj
socijalnih politika
2. Institucionalni okvir za implementaciju antidiskriminacijskih
politika
3. Rod, rodna ravnopravnost i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
4. Rasa i etnička pripadnost i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
5. Prava LGBTQ osoba i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
6. Vjera i/li uvjerenje i priroda i sadržaj mjera socijalne politike
7. Invaliditet i priroda i sadržaj mjera socijalne politike
8. Starenje stanovništva, ageism i priroda i sadržaj mjera
socijalne politike -
NASTAVNE METODE
Predavanja, rad na zadataku, vođena diskusija i samostalno čitanje
literature.
Analizirati institucionalni i javnopolitički okvir te obilježja i mjere antidiskriminacijskih politika.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, logičko argumentiranje uz
uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost precizne formulacije
stavova, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost primjene
znanja u praksi, uvažavanje multikulturalnosti i različitosti. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Zabrana diskriminacije u međunarodnim pravnim izvorima i
pravu EU-a
2. Rod, rodna ravnopravnost i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
3. Rasa i etnička pripadnost i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
4. Prava LGBTQ osoba i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
5. Vjera i/li uvjerenje i priroda i sadržaj mjera socijalne politike
6. Invaliditet i priroda i sadržaj mjera socijalne politike
7. Starenje stanovništva, ageism i priroda i sadržaj mjera
socijalne politike -
NASTAVNE METODE
Predavanja, rad na zadacima i eseju, vođena rasprava i samostalno
čitanje literature.
Procijeniti učinke pojedinih mjera socijalne politike na različite skupine u društvu.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje.
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, logičko argumentiranje uz
uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost precizne formulacije
stavova, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost primjene
znanja u praksi, uvažavanje multikulturalnosti i različitosti. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Rod, rodna ravnopravnost i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
2. Rasa i etnička pripadnost i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
3. Prava LGBTQ osoba i priroda i sadržaj mjera socijalne
politike
4. Vjera i/li uvjerenje i priroda i sadržaj mjera socijalne politike
5. Invaliditet i priroda i sadržaj mjera socijalne politike
6. Starenje stanovništva, ageism i priroda i sadržaj mjera
socijalne politike -
NASTAVNE METODE
Predavanja, rad na zadacima i eseju, vođena rasprava i samostalno
čitanje literature.