Određenja, prepoznavanje i raširenost tjelesnog, emocionalnog i spolnog zlostavljanja, izloženosti nasilju nad roditeljem te zanemarivanja djeteta u obitelji. Djetetov doživljaj roditeljskog ponašanja i strategije suočavanja. Modeli roditeljskog ponašanja. Mogućnosti primarne, sekundarne i tercijarne prevencije zlostavljanja i zanemarivanja djece. Primjeri dobre prakse u svijetu i kod nas. Uspostava odnosa s djecom i roditeljima u fazi procjene. Odrednice reakcija stručnjaka na ugrožavanje djeteta u obitelji.
Zlostavljanje i zanemarivanje djece
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Bilić, V., Buljan-Flander, G. i Hrpka, H.; Nasilje nad djecom i među djecom. Poglavlje:Vrste zlostavljanja.; Jastrebarsko: Naklada Slap. (2012), str. 81-192
Killen, K.; Izdani: Zlostavljana djeca su odgovornost svih nas. Poglavlja: Kako razumjeti zlostavljanje, Uspostava kontakta i procjena.; Zagreb: DPP (2001), str. 69-137, 185-238
Pećnik, N.; Međugeneracijski prijenos zlostavljanja djece. Poglavlja: Tjelesno zlostavljanje djece u obitelji, Predviđanje i sprečavanje međugeneracijskog prijenosa zlostavljanja.; Jastrebarsko: Naklada Slap (2003), str. 11-41, 225-241
PREPORUČENA LITERATURA
Killen, K.; Izdani: Zlostavljana djeca su odgovornost svih nas. Poglavlja: Što je zlostavljanje?, Naš odnos prema zlostavljanju, Motivacijski rad s roditeljima, Upotreba stručnog autoriteta, Pomaganje djeci u ublažavanju emocionalnih i kogniivnih doživljaja, Upotreba skupnih susreta u tretmanu, Poboljšanje roditeljske brige za djecu i interakcije između roditelja i djece.; Zagreb: DPP (2001), str
Pećnik, N.; Međugeneracijski prijenos zlostavljanja djece. Poglavlja: Izloženost nasilju između roditelja, Međugeneracijski prijenos zlostavljanja djece u obitelji, Socijalni kontekst zlostavljanja: roditeljska toplina i opća socijalna podrška.; Jastrebarsko: Naklada Slap (2003), str
Ishodi učenja
Prepoznati pojedine vrste zlostavljanja i zanemarivanja djece u obitelji.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama i sintetiziranje, sposobnost
učenja, vještina pismenog i usmenog izražavanja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
Roditeljstvo, razvojne potrebe i prava djeteta
Pojavni oblici zlostavljanja djece u obitelji (određenja, znakovi,
raširenost) .
Pojavni oblici zanemarivanja djece u obitelji (određenja, znakovi,
raširenost) . -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje
literature, izrada pisanog zadatka
Objasniti kratkoročne i dugoročne učinke roditeljskog zlostavljanja i zanemarivanja na psihofizički razvoj djeteta
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u
zajednici (11) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama i sintetiziranje, sposobnost
učenja, vještina pismenog i usmenog izražavanja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
Kratkoročne i dugoročne posljedice zlostavljanja i zanemarivanja
djece u obitelji.
Moderatori učinaka zlostavljanja i zanemarivanja, strategije
preživljavanja, otpornost.
Trauma zlostavljanja i oporavak. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, izrada pisanog zadatka
Objasniti činitelje rizika, zaštite te kauzalne modele zlostavljanja i zanemarivanja djece u obitelji
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u
zajednici (11)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema
te mogućnosti njihovog rješavanja (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj
socijalnih rizika i problema (16) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja na praktičnim
primjerima, spozobnost analize I sinteze informacija, vještina
pismenog i usmenog izražavanja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
Kauzalni modeli zlostavljanja i zanemarivanja djece u obitelji.
Činitelji rizika i zaštite iz perspektive teorije ekoloških sustava.
Međugeneracijski prijenos zlostavljanja djece.
Procjenivanje i donošenje odluka o intrevencijama u području
zaštite djece od zlostavljanja i zanemarivanja. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada
pisanog zadatka
Analizirati programe univerzalne, ciljane i indicirane prevencije zlostavljanja i zanemarivanja djece u obitelji
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8)
Primijeniti znanstvene metode u analizi socijalnih rizika i problema
te vrednovanju socijalnih programa i postupanja socijalnih radnika
(13)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije (14)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema
te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, kritičkog vrednovanja,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina pismenog i usmenog
izražavanja -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
Univerzalna prevencija zlostavljanja i zanemarivanja djece: primjeri
djelotvornih programa
Ciljana prevencija zlostavljanja i zanemarivanja djece: primjeri
djelotvornih programa
Indicirana prevencija zlostavljanja i zanemarivanja djece: primjeri
djelotvornih programa -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada
pisanog zadatka
Odabrati odgovarajuće postupke procjene te načela djelotvorne uspostave odnosa s djetetom i roditeljima u hipotetskom slučaju sumnje na zlostavljanje ili zanemarivanje djeteta u obitelji
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom (5)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, kritičkog vrednovanja,
sposobnost primjene znanja u praksi, etičnost, vještina pismenog i
usmenog izražavanja -
SADRŽAJ UČENJA
Procjenivanje i donošenje odluka o intrevencijama u području
zaštite djece od zlostavljanja i zanemarivanja.
Uspostavljanje odnosa i razgovor s djetetom. Uspostavljanje odnosa
i razgovor s roditeljima.
Emocionalne reakcije stručnjaka u radu sa zlostavljanjem i
zanemarivanjem djece u obitelji. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje
literature, izrada pisanog zadatka, prezentacija i diskusija u grupi