Teorijski koncepti mentalnog zdravlja; Povijesni pregled institucionalizacije na području mentalnog zdravlja; Kritički osvrt na institucionalizaciju i proces deinstitucionalizacije; Ljudska prava i socijalna uključenost u području mentalnog zdravlja; Osnaživanje i participacija korisnika u području mentalnog zdravlja; Zagovaranje i samozagovaranje korisnika; Metoda izrade individualnog plana pomoći korisniku. Zakonska regulativa na području mentalnog zdravlja. Uloga socijalnog radnika u području zaštite mentalnog zdravlja; Uključivanje korisnika u istraživanje i obrazovanje na području mentalnog zdravlja.
Socijalni rad u području mentalnog zdravlja
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Jokić-Begić, N., Kamenov, Ž. Lauri Korajlija, A.; Kvalitativno i kvantitativno ispitivanje sadržaja stigme prema psihičkim bolesnicima.; Socijalna psihijatrija, 33 (1), (2005), str. 10-19
Kletečki Radović, M.; Teorija osnaživanja u socijalnom radu.; Ljetopis socijalnog rada, 15 (2), (2008), str. 215-242
Jerry Tew; Social Perspectives in Mental Health (Poglavlje: Beresford, P., Social approaches to madness and distress); Jessica Kingsley Publishers (2005), str. 32-70
Kletečki Radović, M. i Krušelj-Gača, N.; Uloga domova socijalne skrbi u individualnom planiranju za potrebe osoba s psihičkim teškoćama u Urbanc, K. (ur) Individualno planiranje u socijalnom radu.; Zagreb. Biblioteka socijalnog rada. (2015), str. 209-246
Karačić, Š. i Krušelj-Gača, N.; Aspekti skrbništva iz perspektive socijalnog rada u Urbanc, K (ur) Individualno planiranje u socijalnom radu.; Zagreb. Biblioteka socijalnog rada. (2015), str. 281-297
PREPORUČENA LITERATURA
Viviene E. Cree, Ann Davis; Social Work: Voices from the inside (Poglavlje: Mental health social work); Routledge (2007), str. 60-82
Obiteljski zakon (NN 103/15): Skrbništvo; (2016), str. Poglavlje: Skrbništvo
Basset, T., Campbell, P. Andersen, J.; Service users/survivor involvement in Mental Health training and education: overcoming the barries.; Social work education, 25 (4), (2006), str. 393-402
Zaviršek, D., Zorn, J. Videmšek, P.; Inovativne metode v socialnem delu. Opolnomočenje ljudi ki potrebujejo podporo za samostalno življenje.; Ljubljana Študentska založba. (2002)
Lamovac, T.; Psihosocialna pomoč v duševni stiski.; Ljubljana: Visoka šola za socialno delo. (1998)
Milas Klarić, I.; Pravni aspekti skrbništva za odrasle osobe – uloga centara za socijalnu skrb i mogućnosti individualnog planiranja u Urbacn, K. (ur) Individualno planiranje u socijalnom radu.; Zagreb. Biblioteka socijalnog rada. (2015), str. 249-267
Ishodi učenja
Interpretirati suvremene teorijske koncepte mentalnog zdravlja u kontekstu zaštite osoba koje pate od mentalne bolesti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Usporediti teorijske pravce i znanstvene spoznaje u različitim
područjima rada socijalnih radnika (SR 8).
2. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
3. Kombinirati istraživanja u izgradnju prakse i prakse u planiranju
istraživanja (SR 11)
4. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine (SP
6) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
primjene znanja u praksi, sposobnost kritičkog mišljenja, sposobnost
samokritike -
SADRŽAJ UČENJA
1. Teorijski koncepti mentalnog zdravlja
2. Dualni model mentalnog zdravlja i koncept oporavka
3. Teorija osnaživanja u socijalnom radu
4. Socijalni model zaštite i skrbi za osobe koje pate od mentalne
bolesti
5. Stigmatizacija i predrasude prema osobama koje pate od mentalne
bolesti
6. Individualno planiranje u kontekstu skrbi za osobe koje pate od
mentalne (psihičke) bolesti
7. Koncept neovisnog življenja i potpore u zajednici
8. Institucionalno obesnaživanje i značaj individualiziranog
pristupa u kontekstu institucionalne skrbi
9. Koncept skrbničke zaštite iz perspektive socijalnog rada
10. Protudiskriminacijska praksa u socijalnom radu
11. Multidisciplinarnost i suradnja u zaštiti i skrbi za osobe koje pate
od mentalne (psihičke) bolesti -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, izrada i demonstracija praktičnog zadatka,
samostalno čitanje literature, rad na multimedijalnim sadržajima
Razlikovati refleksivnu i protudiskriminacijsku praksu socijalnog rada u području zaštite mentalnog zdravlja.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Argumentirati profesionalnu odluku u situacijama u kojima se
sukobljavaju etičke norme (SR 7)
2. Usporediti teorijske pravce i znanstvene spoznaje u različitim
područjima rada socijalnih radnika (SR 8)
3. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
4. Generirati intervencije u socijalnom radu s ciljem zagovaranja,
realizacije i zaštite ljudskih prava korisnika (SR 13)
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine (SP
6)
6. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine (SP 13) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja uz uvažavanje
drugačijeg mišljenja, sposobnost učenja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Protudiskriminacijska praksa socijalnog rada
2. Socijalni, odnosno medicinski model skrbi u području mentalnog
zdravlja
3. Stigmatizacija i predrasude prema osobama koje pate od mentalne
bolesti
4. Korisnička perspektiva
5. Socijalno uključivanje i etika sudjelovanja
6. Zaštita ljudskih (građanskih) prava osoba koje pate od mentalne
bolesti -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima
Vrednovati postojeće socijalne usluge i modele zaštite i skrbi osoba koje pate od mentalne bolesti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Argumentirati profesionalnu odluku u situacijama u kojima se
sukobljavaju etičke norme (SR 7)
2. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
3. Kombinirati istraživanja u izgradnju prakse i prakse u planiranju
istraživanja (SR 11)
4. Procijeniti moguće negativne efekte socijalnih politika i intervencija
na socijalni položaj korisnika (SR 14)
5. Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice hrvatske
socijalne države (SP 1)
6. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine (SP
6)
7. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja (SP 10)
8. Vrednovati okvir ostvarivanja socijalnih prava (SP 12)
9. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine (SP 13) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja, sposobnost
učenja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Dualni model mentalnog zdravlja i koncept oporavka
2. Modeli zaštite i skrbi osoba koje pate od mentalne (psihičke) bolesti
3. Socijalne usluge za osobe koje pate od mentalne bolesti
4. Institucionalna skrb za osobe koje pate od mentalne (psihičke)
bolesti
5. Neovisno življenje i potpora u zajednici
6. Skrbnička zaštita -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima
Interpretirati institut skrbništva i ulogu centra za socijalnu skrb i socijalnog radnika u zaštiti prava i interesa osoba pod skrbničkom zaštitom.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Izabrati vještine profesionalne komunikacije prilagođene
specifičnim skupinama korisnika (SR 1)
2. Napraviti sveobuhvatnu analizu rizika, problema, sposobnosti i
kapaciteta za promjenu i suradnju korisnika (SR 3)
3. Kreirati plan vođenja procesa promjena i intervencija s jasnim
pokazateljima potencijalnih rizika, indikatorima mjerenja
uspješnosti provođenja i očekivanih ishoda (SR 4)
4. Argumentirati profesionalnu odluku u situacijama u kojima se
sukobljavaju etičke norme (SR 7)
5. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
6. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine (SP
6)
7. Procijeniti moguće negativne efekte socijalnih politika i intervencija
na socijalni položaj korisnika (SR 14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja, sposobnost
učenja, vještina kritičnog mišljenja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Koncept skrbničke zaštite iz perspektive socijalnog rada
2. Stigmatizacija i predrasude prema osobama koje pate od mentalne
bolesti
3. Individualno planiranje u kontekstu skrbi za osobe koje pate od
mentalne (psihičke) bolesti
4. Antidiskriminacijska praksa u socijalnom radu
5. Multidisciplinarnost i suradnja u zaštiti i skrbi za osobe koje pate
od mentalne (psihičke) bolesti -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima
Razjasniti uzroke društvene isključenosti osoba koje pate od mentalne bolesti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Napraviti sveobuhvatnu analizu rizika, problema, sposobnosti i
kapaciteta za promjenu i suradnju korisnika (SR 3)
2. Generirati intervencije u socijalnom radu s ciljem zagovaranja,
realizacije i zaštite ljudskih prava korisnika (SR 13)
3. Procijeniti moguće negativne efekte socijalnih politika i intervencija
na socijalni položaj korisnika (SR 14)
4. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja (SP 10)
5. Vrednovati okvir ostvarivanja socijalnih prava (SP 12) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja, sposobnost
učenja, vještina kritičnog mišljenja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Teorija osnaživanja u socijalnom radu
2. Institucionalno obesnaživanje i pitanje moći
3. Stigmatizacija i predrasude prema osobama koje pate od mentalne
bolesti
4. Protudiskriminacijska praksa u socijalnom radu
5. Zaštita ljudskih (građanskih) prava osoba koje pate od mentalne
bolesti -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima
Kritički usporediti razinu postignute deinstitucionalizacije i proces podrške u osnaživanju korisnika za život u zajednici
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Napraviti sveobuhvatnu analizu rizika, problema, sposobnosti i
kapaciteta za promjenu i suradnju korisnika (SR 3)
2. Argumentirati profesionalnu odluku u situacijama u kojima se
sukobljavaju etičke norme (SR 7)
3. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
4. Generirati intervencije u socijalnom radu s ciljem zagovaranja,
realizacije i zaštite ljudskih prava korisnika (SR 13)
5. Procijeniti moguće negativne efekte socijalnih politika i intervencija
na socijalni položaj korisnika (SR 12)
6. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja (SP 10)
7. Vrednovati okvir ostvarivanja socijalnih prava (SP 12) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja, sposobnost
učenja, vještina kritičnog mišljenja, vještina stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Socijalni i medicinski model zaštite i skrbi za osobe koje pate od
mentalne bolesti
2. Teorije osnaživanja u socijalnom radu
3. Individualno planiranje u kontekstu skrbi za osobe koje pate od
mentalne (psihičke) bolesti
4. Institucionalno obesnaživanje i značaj individualiziranog pristupa u
kontekstu institucionalne skrbi
5. Zaštita ljudskih (građanskih) prava osoba koje pate od mentalne
bolesti
6. Proces deinstitucionalnizacije u RH -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima
Kreirati plan intervencija i socijalnih usluga namijenjenih osobama koje pate od mentalne bolesti i članovima njihovih obitelji.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Izabrati vještine profesionalne komunikacije prilagođene
specifičnim skupinama korisnika (SR 1)
2. Kreirati plan vođenja procesa promjena i intervencija s jasnim
pokazateljima potencijalnih rizika, indikatorima mjerenja
uspješnosti provođenja i očekivanih ishoda (SR 4)
3. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
4. Kombinirati istraživanja u izgradnju prakse i prakse u planiranju
istraživanja (SR 11)
5. Generirati intervencije u socijalnom radu s ciljem zagovaranja,
realizacije i zaštite ljudskih prava korisnika (SR 13)
6. Vrednovati okvir ostvarivanja socijalnih prava (SP 12)
7. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine (SP 13) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Stvaranje / sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja, sposobnost
učenja, vještina kritičnog mišljenja, vještina stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Teorijski koncepti mentalnog zdravlja
2. Dualni model mentalnog zdravlja i koncept oporavka
3. Teorija osnaživanja u socijalnom radu
4. Socijalni model zaštite i skrbi za osobe koje pate od mentalne
bolesti
5. Stigmatizacija i predrasude prema osobama koje pate od mentalne
bolesti
6. Individualno planiranje u kontekstu skrbi za osobe koje pate od
mentalne (psihičke) bolesti
7. Koncept neovisnog življenja i potpore u zajednici
8. Institucionalno obesnaživanje i značaj individualiziranog pristupa
u kontekstu institucionalne skrbi
9. Koncept skrbničke zaštite iz perspektive socijalnog rada
10. Protudiskriminatorna praksa u socijalnom radu
11. Multidisciplinarnost i suradnja u zaštiti i skrbi za osobe koje pate
od mentalne (psihičke) bolesti -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima
Identificirati istraživačke metode i pristup evaluaciji prakse koji uključuje korisničku perspektivu.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Argumentirati profesionalnu odluku u situacijama u kojima se
sukobljavaju etičke norme (SR 7)
2. Usporediti teorijske pravce i znanstvene spoznaje u različitim
područjima rada socijalnih radnika (SR 8)
3. Integrirati znanstvene i stručne spoznaje u profesionalnom
prosuđivanju (SR 9)
4. Kombinirati istraživanja u izgradnju prakse i prakse u planiranju
istraživanja (SR 11)
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine (SP
6)
6. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine (SP 13) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
sposobnost primjene znanja u praksi, vještina argumentiranja, sposobnost
učenja, vještina kritičnog mišljenja, vještina stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Stigmatizacija i predrasude prema osobama koje pate od mentalne
bolesti
2. Individualno planiranje
3. Korisničak perspektiva
4. Neovisno življenje i potpora u zajednici
5. Institucionalno obesnaživanje i pitanje moći
6. Skrbničke zaštite iz perspektive socijalnog rada
7. Protudiskriminacijska praksa u socijalnom radu
8. Multidisciplinarnost i suradnja u zaštiti i skrbi za osobe koje pate
od mentalne (psihičke) bolesti
9. Zaštita ljudskih prava
10. Zagovaranje i samozagovaranje -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature, izrada i
demonstracija praktičnog zadatka, rad na multimedijalnim sadržajima