Trgovanje ljudima jedan je od najtežih zločina današnjice i izniman međunarodni problem. Ljudima se trguje s ciljem radnog iskorištavanja, prisilnog rada ili služenja, uspostave ropstva ili njemu sličnog odnosa, seksualnog iskorištavanja (iskorištavanja za prostituciju i drugih oblika spolnog iskorištavanja uključujući i pornografiju), za sklapanje nedozvoljenog ili prisilnog braka itd. Žene, djeca i muškarci žrtve su trgovanja ljudima u različite svrhe i vidove iskorištavanja. Cijeli proces podrazumijeva i obuhvaća izrazito strukturirane i hijerarhijski organizirane kriminalne skupine od kojih svaka izvršava određene zadatke. Počinitelji ovih kaznenih djela koriste različite moduse operandi, kojima se vrijeđaju temeljna ljudska prava i slobode. Republika Hrvatska, ulaskom u Europsku uniju uskladila je svoje nacionalno zakonodavstvo i razvila sveobuhvatniji institucionalni i pravni okvir suprotstavljanja ovom obliku organiziranog kriminaliteta. Tako će u okviru ovog kolegija studenti steći dodatna znanja i razumijevanje kaznenih djela krijumčarenja ljudi i trgovanja ljudima s ciljem različitih oblika eksploatacije. Studenti će se poticati na neovisno i kritičko razmišljanje o pitanjima krijumčarenja ljudi i trgovanja ljudima.
Kaznenopravni aspekti trgovanja ljudima i nezakonitih migracija
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Derenčinović, Davor; Nisu na prodaju – o pravima žrtava trgovanja ljudima nakon presude Europskog suda za ljudska prava u predmetu Rantsev protiv Cipra i Rusije, https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanakid_clanak_jezik=101893; Godišnjak Akademije pravnih znanosti Hrvatske, Akademija pravnih znanosti Hrvatske (2010), str. 53-72
Munivrana Vajda, Maja; Dragičević Prtenjača, Marta; Maršavelski, Aleksandar; Nekažnjavanje žrtava trgovanja ljudima u Hrvatskoj – pravni standard kao fikcija ili stvarnost; Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (4), str. 991-1009
Ishodi učenja
Interpretirati međunarodni kaznenopravni okvir za prevenciju, sprječavanje i kažnjavanje trgovanje ljudima i nezakonitih migracija
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske,
međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne
za stvaranje i primjenu prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i
načela pojedinih grana prava.
3. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj
grani prava. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost učenja, vještina upravljanja informacijama, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost primjene
znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Općenito o ulozi međunarodnog prava u prevenciji i sprječavanju
trgovanju ljudima te kažnjavanju za trgovanje ljudima
2. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
3. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
4. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
5. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija -
NASTAVNE METODE
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje zakonskih normi, i
međunarodnih dokumenata, samostalno čitanje, vođena diskusija,
istraživanje i izučavanje literature.
Analizirati praksu domaćih sudova i Europskog suda za ljudska prava
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost
učenja, sposobnost primjene propisa na hipotetičke i stvarne slučajeve iz
sudske prakse, sposobnost analize, razrada vlastitih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
2. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
3. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
4. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
5. Praksa nacionalnih sudova
6. Praksa Europskog suda za ljudska prava -
NASTAVNE METODE
Predavanje, usporedba i tumačenje nacionalnih zakonskih normi, analiza
sudske praske, analiza prakse Europskog suda za ljudska prava, samostalno
čitanje, vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Odrediti pravnu kvalifikaciju predmeta u kojem je identificirana žrtva trgovanja ljudima
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori)
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u
pojedinom pravnom području
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost analize zakonskih tekstova, sposobnost rješavanja problema,
logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost
timskog rada, sposobnost učenja, jasno i razgovijetno izražavanje. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
2. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
3. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
4. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
5. Praksa nacionalnih sudova
6. Praksa Europskog suda za ljudska prava -
NASTAVNE METODE
Predavanje, usporedba i tumačenje zakonskih i ustavnih normi te sudske
prakse kao i prakse Europskog suda za ljudska prava, samostalno čitanje,
vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Kvalificirati (kategorizirati) iz činjeničnog supstrata kazneno djelo Trgovanja ljudima
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja
19. Implementirati europske propise u nacionalni pravni sustav
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte
odnosno radnje u pravnim postupcima -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza/stvaranja
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, vještina uočavanja relevantnih
informacija, sposobnost učenja, sposobnost analiziranja legislative i
sudske praske, sposobnost precizne formulacije stavova, sposobnost
razrade kritičkih stavova, sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
2. Međunarodni pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
3. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje trgovanja ljudima
4. Nacionalni (kazneno)pravni okvir za prevenciju, sprječavanje i
kažnjavanje nezakonitih migracija
5. Praksa nacionalnih sudova
6. Praksa Europskog suda za ljudska prava -
NASTAVNE METODE
Predavanje, proučavanje, analiza i usporedba legislative i presuda,
samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.