Terenska praksa vezana za kolegij “Socijalni rad s obitelji” provodi se tijekom četvrtog semestra preddiplomskog studija socijalnog rada, u ukupnom trajanju od 60 sati (od čega je min. 40 sati neposredan rad s korisnikom). Na početku studenti trebaju prisustvovati orijentacijskom susretu prilikom kojeg se upoznaju s ustanovama i udrugama u kojima se može obavljati praksa, voditeljima prakse na fakultetu te terenskim instruktorima (mentorima prakse iz ustanova/udruga). Temeljem vlastitog interesa i u skladu s definiranim brojčanim mogućnostima primanja studenata u određene ustanove/udruge, svaki student odabire područje u kojem želi obaviti svoju praksu. Nakon toga slijedi odlazak u ustanovu/udrugu te upoznavanje s korisnicima ustanove/udruge. Ovdje studenti imaju priliku, prema aktualnim potrebama i osobnim afinitetima, odabrati jednog korisnika s kojim će se kontinuirano susretati kroz cijeli semestar i tako realizirati zadani program/ciljeve prakse. U okviru terenske prakse studenti dobivaju određene zadatke i naputke te zatim individualno dogovaraju susrete koji se ovisno o posebnostima i potrebama korisnika u pravilu trebaju održavati svaki tjedan bar jednom, u kontinuitetu kroz čitav 4. semestar. Tijekom tog vremena studenti se u suradnji s mentorom prakse upoznaju i s načinom funkcioniranja ustanove/ udruge u kojoj provode terensku praksu te po mogućnosti trebaju upoznati i korisnikovu obitelj (biološku, udomiteljsku) ili se na drugi način informirati o svim njenim posebnostima.
Ciljevi terenske prakse:
1. Razvijanje sposobnosti shvaćanja korisnikovog konteksta – steći uvid i kritički promišljati o specifičnim životnim okolnostima korisnika, o načinu njegova života, obavljanju svakodnevnih aktivnosti, zadaća i uloga u specifičnom okruženju (institucionalni smještaj, udomiteljske obitelji ili obitelji pod rizikom, posebice tamo gdje je izrečena neka mjera obiteljsko-pravne zaštite),
2. Stjecanje uvida u funkcioniranje obitelji korisnika (biološke, udomiteljske) ? vježbanje vještine prikupljanja podataka i pisanja obiteljske anamneze,
3. Upoznavanje rada ustanove/udruge preko koje korisnik i njegova obitelj ostvaruju određenu vrstu pomoći/podrške, te djelokruga poslova socijalnog radnika u tom kontekstu.
4. Usvajanje vještina uspostavljanja dobrog početnog kontakta s korisnikom, razvijanje kvalitetnog odnosa, definiranje granica i jasnih uloga u radu s korisnikom, usvajanje vještine uspješnog završavanja formalnog odnosa s korisnikom.
5. Razvijanje senzibilnosti i razumijevanja studenata za potrebe korisnika, kreativnosti i komunikacijskih vještina u pristupu studenata korisniku, djelovanje u skladu s potrebama korisnika (uvažavanje korisničke perspektive pri planiranju aktivnosti i realizaciji programa rada s korisnikom).
Tijekom provedbe terenske prakse studenti su dužni redovito sudjelovati u terenskom radu, organiziranim konzultativnim grupnim susretima i individualnim konzultacijama s terenskim instruktorima i voditeljima prakse na fakultetu. Obaveza studenata je pisati dnevnik prakse u kojem bilježe svaki susret s korisnikom, tijek susreta, sadržaje i aktivnosti kojima su se bavili te zapažanja o korisnikovim potrebama, emocionalnom stanju, ponašanju, socijalnom funkcioniranju korisnika i korisnikove obitelji te vlastite doživljaje vezane uz realizirani susret s korisnikom. Uz dnevnih prakse prilaže se opis ustanove/udruge preko koje je terenska praksa odrađena te obiteljska anamneza korisnika s kojim je realizirana terenska praksa. Ovjereni dnevnik od mentora ustanove (terenskog instruktora), predan predmetnom nastavniku na fakultetu, uvjet je za ostvarivanje potpisa iz terenske prakse na kraju semestra.
Terenska praksa iz Socijalnog rada s obitelji
Terenska praksa iz Socijalnog rada s obitelji
Ishodi učenja
Usporediti obilježja ustanova/udruga u kojima studenti provode praktičnu nastavu te profesionalnu ulogu socijalnih radnika u različitim sustavima i u odnosu na druge profesije
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu (9)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim
profesijama (10)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost prilagodbe
novim situacijama, precizne formulacije stavova, vještina kritičkog
promišljanja, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost timskog
rada, sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Upoznavanje s ustanovama / udrugama u kojima studenti imaju
mogućnost obavljati praksu
Upoznavanje s terenskim nastavnicima te djelokrugom njihova rada
u određenoj ustanovi / udruzi
Razmjena iskustava i uvida studenata u supervizijskim grupama o
obilježjima ustanova /udruga te profesionalnoj ulozi socijalnih
radnika koji djeluju u različitim sustavima
Važnost multidisciplinarne suradnje sa stručnjacima drugih profesija
Profesionalna odgovornost i etika u radu -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, izrada pisanog rada,
supervizija u edukaciji, rad u malim grupama
Interpretirati specifične životne okolnosti korisnika, obilježja obitelji korisnika, obiteljske potrebe, snage i rizike, uvažavajući korisničku perspektivu
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u
socijalnom radu (1)
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom (5) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost prilagodbe
novim situacijama, precizne formulacije stavova, vještina kritičkog
promišljanja, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost timskog
rada, sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Razmjena iskustava i uvida studenata u supervizijskim grupama o
različitim životnim okolnostima korisnika, o obilježjima njihovih
obitelji
Prepoznavanje specifičnih potreba određene grupe korisnika i
njihovih obitelji
Procjena potreba, snaga, rizika i problema s kojima se susreću
korisnici i njihove obitelji
Prikupljanje podataka kroz razgovor s korisnicima
Prikupljanje podatka o korisniku kroz razgovor s različitim
stručnjacima
Uspostava inicijalnog kontakta s korisnikom i njegovom obitelji
Razvoj odnosa s korisnikom i njegovom obitelji
Intervju s korisnikom i članovima obitelji
Opservacija kroz terenski rad
Čitanje i analiza stručne dokumentacije
Izrada socijalne anamneze
Institucionalni smještaj djece
Udomiteljske obitelji
Obitelji u kojima je izrečena neka od mjera obiteljsko-pravne zaštite
Posvojiteljske obitelji
Socijalne usluge i prava koje ostvaruju korisnici i njihove obitelji -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, izrada pisanog rada,
supervizija u edukaciji, rad u malim grupama
Razviti vještine uspostavljanja inicijalnog kontakta i odnosa s korisnikom, definiranja granica i profesionalnih uloga u radu s korisnikom
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u
socijalnom radu (1)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom (5)
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu (9)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim
profesijama (10)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost prilagodbe
novim situacijama, precizne formulacije stavova, vještina kritičkog
promišljanja, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost timskog
rada, sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Uspostava inicijalnog kontakta s korisnikom i njegovom obitelji
Razvoj odnosa s korisnikom i njegovom obitelji
Definiranje profesionalnih uloga i granica u odnosu s korisnikom i
njegovom obitelji
Intervju s korisnikom i članovima obitelji
Stručne konzultacije s terenskim nastavnikom
Profesionalna etika i odgovornost
Formalno završavanje odnosa s korisnikom
Samoevaluacija komunikacijskih i drugih socijalnih vještina te
drugih osobnih obilježja u kontekstu profesionalnih izazova
Definiranje osobnih ciljeva u daljnjem profesionalnom razvoju -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, izrada pisanog rada,
supervizija u edukaciji, rad u malim grupama
Kritički usporediti prednosti i nedostatke postojećeg sustava podrške za određenu skupinu korisnika / obitelji
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost prilagodbe
novim situacijama, precizne formulacije stavova, vještina kritičkog
promišljanja, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost timskog
rada, sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Prepoznavanje specifičnih potreba određene grupe korisnika i
njihovih obitelji
Institucionalni smještaj djece
Udomiteljske obitelji
Obitelji u kojima je izrečena neka od mjera obiteljsko-pravne zaštite
Posvojiteljske obitelji
Procjena potreba, snaga, rizika i problema s kojima se susreću
korisnici i njihove obitelji
Prikupljanje podataka kroz razgovor s korisnicima
Prikupljanje podatka o korisniku kroz razgovor s različitim
stručnjacima
Intervju s korisnikom i članovima obitelji
Opservacija kroz terenski rad
Čitanje i analiza stručne dokumentacije
Prikupljanje podatka o korisniku iz razgovora s različitim
stručnjacima
Socijalne usluge i prava koje ostvaruju korisnici i njihove obitelji
Dostupnost i standardi kvalitete socijalnih usluga – potrebe za
unapređenjem -
NASTAVNE METODE
Predavanje, terenski rad, vođena diskusija, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, izrada pisanog rada,
supervizija u edukaciji, rad u malim grupama