Pojam, predmet i metode u gerontologiji; Osnovna načela socijalne gerontologije; Teorije starenja; Individualno starenje i starenje populacije; Društveno-ekonomski uzroci starenja populacije; Fiziološko i patološko starenje; Društveni položaj starijih ljudi; Mogućnosti i potrebe utvrđivanja socijalnog položaja starijih osoba; Utjecaj društvenih promjena na položaj starijih ljudi u urbanoj i seoskoj sredini; Funkcionalne i somatske promjene u starosti; Psihološke promjene u starosti; Zdravstvene potrebe i zdravstvena patologija starije populacije; Ovisnost starijih osoba o tuđoj pomoći – institucionalizacija i udomiteljstvo; Udovištvo i problemi prilagodbe u starosti kod muškaraca i žena; Geroprofilaksa; Gerijatrijska klimatoterapija i balneoterapija.
Socijalna gerontologija – seminar
Socijalna gerontologija – seminar
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
ovisno o odabiru teme seminarista
Ishodi učenja
Definirati osnovne pojmove o starenju i starosti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite. (6)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u
zajednici. (11)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije. (14)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja. (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj
socijalnih rizika i problema. (16) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Pamćenje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u
praksi, sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog
i pisanog izražavanja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Korijeni gerontologije te nastanak i razvoj gerontologije kao
znanosti
2. Pojam, predmet i metode u gerontologiji
3. Osnovna načela socijalne gerontologije
4. Odnos gerontologije prema drugim znanstvenim disciplinama -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija, izrada praktičnog zadatka, demonstracija
praktičnog zadatka, studentska debata, izrada pisanog rada.
Usporediti teorijske pristupe starenja.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u
zajednici. (11)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s
pojedincem,obitelji, grupom i u zajednici. (12)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja. (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj
socijalnih rizika i problema. (16) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost primjene znanja u praksi, logičko argumentiranje uz
uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost učenja, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Teorije starenja
2. Individualno starenje i starenje populacije
3. Fiziološko i patološko starenje
4. Društveno-ekonomski uzroci starenja populacije
5. Društveni položaj starijih ljudi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
na tekstu, samostalno čitanje literature.
Usporediti emocionalne, kognitivne, socijalne i fiziološke promjene u starijoj životnoj dobi.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u
socijalnom radu (1)
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada. (3)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost primjene
znanja u praksi, sposobnost timskog rada, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
razlikovanja osobnih uvjerenja od argumenata, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Funkcionalne i somatske promjene u starosti
2. Kognitivne, emocionalne i socijalne promjene u starosti -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, studentska debata,
samostalno čitanje literature.
Kritički vrednovati modele u skrbi za starije osobe.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite.(6)
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze
korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje. (7)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj
socijalnih rizika i problema. (16)
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj socijalnih
politika, pravnog i institucionalnog okvira te sustava u kojima
djeluju socijalni radnici. (17) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u
praksi, sposobnost učenja, sposobnost precizne formulacije stavova,
sposobnost stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Institucionalni modeli skrbi za starije
2. Izvaninstitucionalni modeli skrbi za starije osobe
3. Ovisnost starijih osoba o tuđoj pomoći -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Prepoznati promjene u procesu starenja zdravih i bolesnih starijih osoba.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u
socijalnom radu. (1)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada. (3)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici. (12)
Primijeniti znanstvene metode u analizi socijalnih rizika i problema
te vrednovanju socijalnih programa i postupanja socijalnih radnika.
(13) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost primjene
znanja u praksi, sposobnost timskog rada, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
razlikovanja osobnih uvjerenja od argumenata, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Zdravstvene potrebe i zdravstvena patologija starije poopulacije
2. Morbiditet i mortalitet u starijoj dobi
3. Zdravstvena zaštita starijih osoba
4. Radna sposobnost i tjelesna aktivnost u starosti. -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija, izrada praktičnog zadatka, demonstracija
praktičnog zadatka, studentska debata, izrada pisanog rada.
Objasniti psihičke poremećaje starije životne dobi i stresore starosti
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice. (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada. (3)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u
zajednici. (11)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s
pojedincem,obitelji, grupom i u zajednici. (12)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja. (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u
praksi, sposobnost učenja, sposobnost stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Zdravstvene potrebe i zdravstvena patologija starije poopulacije
2. Morbiditet i mortalitet u starijoj dobi
3. Psihijatrijski poremećaji u starijoj dobi
4. Stresori starosti
5. Suočavanje s krajem života -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija, izrada praktičnog zadatka, demonstracija
praktičnog zadatka, studentska debata, izrada pisanog rada.
Usporediti različite istraživačke nacrte u gerontološkim istraživanjima.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici. (8)
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu. (9)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim
profesijama. (10)
Primijeniti znanstvene metode u analizi socijalnih rizika i problema
te vrednovanju socijalnih programa i postupanja socijalnih radnika.
(13)
Razviti prijedloge projekata i programa u zajednici s ciljem
povećanja kvalitete života različitih društvenih skupina. (18) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost primjene
znanja u praksi, sposobnost timskog rada, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
razlikovanja osobnih uvjerenja od argumenata, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Istraživanja u gerontologiji
2. Nacrti istraživanja kao temelj za gerontološka znanstvena
istraživanja -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija, izrada praktičnog zadatka, demonstracija
praktičnog zadatka, studentska debata, izrada pisanog rada.