Novo siromaštvo.
Pojam i tipologija linija siromaštva.
Funkcije i načini konstrukcije ekvivalentnih ljestvica.
Ekonomske nejednakosti i siromaštvo.
Empirijski pokazatelji siromaštva i nejednakosti u Hrvatskoj.
Strategije reduciranja nejednakosti i siromaštva.
Uloga pojedinih socijalnih sustava u borbi protiv siromaštva.
Utjecaj socijalnih transfera na redukciju siromaštva.
Paradigmatski pristupi socijalnoj isključenosti.
Operacionalizacija socijalne isključenosti.
Rezultati empirijskih istraživanja socijalne isključenosti.
Mjere protiv siromaštva i socijalne isključenosti: uloga socijalne politike.
Siromaštvo i socijalna isključenost
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Z. Šućur; Siromaštvo: teorije, koncepti i pokazatelji; Zagreb: Pravni fakultet (2001), str. 31-39, 53-60, 67-82, 92-130
UNDP Hrvatska; Neumreženi: lica socijalne isključenosti; Zagreb: UNDP Hrvatska (2006), str. 43-144
Z. Šućur; Siromaštvo, višedimenzionalna deprivacija i socijalna isključenost u Hrvatskoj; Revija za sociologiju, 3-4 (2006), str. 131-147
O. Družić Ljubotina; Beskućništvo: pogled iz različitih perspektiva; Zagreb: Gradski ured za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom (2012), str. 15-63
H.-J. Andress; Empirical Poverty Research in Comparative Perspective; Aldershot: Ashgate (1998), str. Poglavlje: “Social exclusion” and “underclass” – two new concepts for the analysis of poverty
Ishodi učenja
Objasniti čimbenike koji dovode do osiromašivanja i pojave novih oblika siromaštva i isključenosti
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
primjene stečenih znanja u praksi, vještina javne prezentacije
stečenih znanja u usmenom i pisanom obliku -
SADRŽAJ UČENJA
1. Koncepti i mjerenje siromaštva
2. Siromaštvo i ekonomske nejednakosti
3. Koncept materijalne deprivacije
4. Profil siromaštva i nejednakosti u RH
5. Beskućništvo
6. Dječje siromaštvo i siromaštvo mladih
7. Intergeneracijska transmisija siromaštva
8. Etiketiranje siromašnih i koncept potklase
9. Socijalna isključenost: pristupi i paradigme -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, studentska debata,
samostalno čitanje literature.
Demonstrirati važnost tema siromaštva i socijalne isključenosti na nacionalnoj i međunarodnoj razini
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja,
sposobnost učenja. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Siromaštvo i ekonomske nejednakosti
2. Beskućništvo
3. Dječje siromaštvo i siromaštvo mladih
4. Intergeneracijska transmisija siromaštva
5. Socijalna isključenost: pristupi i paradigme
6. Uloga EU u politici spram siromaštva i isključenosti
7. Socijalno uključivanje: iskustva RH u modelu otvorene
koordinacije -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
na tekstu, samostalno čitanje literature.
Analizirati posljedice specifičnih tipova i oblika siromaštva (dječje, urbano, ruralno siromaštvo, beskućništvo).
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina analize informacija, sposobnost učenja, sposobnost primjene
znanja u praksi, sposobnost učenja, jasno i razgovijetno izražavanje,
etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Beskućništvo
2. Dječje siromaštvo
3. Siromaštvo mladih
4. Intergeneracijska transmisija siromaštva
5. Etiketiranje siromašnih i koncept potklase -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, studentska debata,
samostalno čitanje literature.
Kritički usporediti mehanizme i politike u borbi protiv siromaštva i socijalne isključenosti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, sposobnost kritičkog osvrta, precizne formulacije
stavova, sposobnost stvaranja novih ideja. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Operacionalizacija i mjerenje socijalne isključenosti
2. Mehanizmi i politike sprječavanja i ublažavanja siromaštva
3. Socijalno uključivanje: iskustva RH u modelu otvorene
koordinacije -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Kombinirati empirijske pokazatelje siromaštva i socijalne isključenosti prilikom izrade profila siromaštva i socijalne isključenosti.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja, sposobnost
kritičkog pristupa. -
SADRŽAJ UČENJA
1. Koncepti i mjerenje siromaštva
2. Siromaštvo i ekonomske nejednakosti
3. Operacionalizacija i mjerenje socijalne isključenosti
4. Mehanizmi i politike sprječavanja i ublažavanja siromaštva
5. Koncept materijalne deprivacije -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje
literature.