Predmet prikazuje formiranje i razvoj opće ideje prava građana i pojedinih prava građana u europskom okviru i neposrednom hrvatskom okruženju te samoj Hrvatskoj kao dio sklopa razvoja modernih pravnih ideja i pravnih institucija u formativnom razdoblju te glavna obilježja kasnijeg razvoja. Raščlanjeni su temeljni pojmovi analize (ljudska prava, prava građana, modernitet, moderniuacija, središte i periferija) kao i opće idejne i institucionalne odrednice važne za razumijevanje prava građana, naročito vladavina prava, pravna država i neovisnost sudstva. Gradivo je izraženo deduktivno na način da se najprije prikazuju formiranje i obilježja razvoja u europskom središtu (naročito u Engleskoj, Francuskoj i Njemačkoj, ali i ostalim europskim zemljama), zatim u neposrednom hrvatskom okruženju koje je
utjecalo na razvoj u Hrvatskoj (Austrija i Ugarska) i potom u samoj Hrvatskoj. Prema istom su shemi posebno prikazana pojedina prava građana i povezanih institucija: pravo zavičajnosti i državljanstvo; izborno pravo; sloboda tiska i porotna sudbenost; pravo na javno okupljanje, pravo peticije i pravo na udruživanje; jednakopravnost vjera, a na koncu je dan pregled razvoja prava građana u kontekstu vladavin eprava i pravne države od formativnog razdoblja u 19. stoljeću do suvremenog razdoblja.
Prava građana – tradicijske osnove
Prava građana – tradicijske osnove
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Čepulo, Dalibor. Prava građana i moderne institucije: europska i hrvatska pravna tradicija. Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2003. str. 1-15; 44-190.
Čepulo, Dalibor. Vladavina prava i pravna država – europska i hrvatska pravna tradicija i suvremena zbilja, Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, vol. 51 (2001), br. 6, str. 1344-1360.
Kosnica, Ivan. Koncept građanina u hrvatskom i jugoslavenskom ustavnom poretku od 1944. do 1990. godine, Pravni vjesnik, vol. 38 (2022), br. 3-4, str. 45-58.
Kosnica, Ivan. Uređenje prava građana u Republici Hrvatskoj od 1990. do 1992. godine, Pravni vjesnik, vol. 39 (2023). br. 3-4, str. 111-126.
Kosnica, Ivan; Protega, Martina. Politička prava u Kraljevini Srba, Hrvata i Slovenaca: razvoj temeljnih obilježja, Pravni vjesnik, vol. 35 (2019), br. 1, str. 139-156.
PREPORUČENA LITERATURA
Raoul C. van Caenegem. An Historical Introduction to Western Constitutional Law. Cambridge U. Press, Cambridge, 1995.
Krešić, Mirela. Žensko pitanje u reformama bana Ivana Mažuranića, u: Čepulo, Dalibor; Rogić Musa, Tea; Roksandić, Drago (ur.), Intelektualac, kultura, reforma: Ivan Mažuranić i njegovo vrijeme. Zagreb: Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu; Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2019., str. 229 – 247.
Pastović, Dunja. Sloboda tiska i porotna sudbenost u Istri 1848/1849., Zbornik Pravnog fakulteta u Rijeci, Vol. 36 (2015), br. 2, str. 722-758.
Kosnica, Ivan. Prava građana: razvoj od 1918. do 1941. godine (nastavni materijali) (u pripremi)
Ishodi učenja
Analizirati razvoj modernih pravnih institucija i prava građana u zemljama europske jezgre i perifernim područjima Europe
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2.Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
14.Usporediti različite pravne sustave -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, istraživačke vještine, sposobnost
učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Formiranje modernih pravnih institucija u zemljama
europske jezgre i periferije
2. Pravna država, vladavina prava i neovisno sudstvo
3. Slobode i prava građana u zemljama europske jezgre i
periferije
4. Pravo državljanstva i pravo zavičajnosti
5. Pravo glasa
6. Pravo na javno okupljanje, pravo na udruživanje i pravo
peticije
7. Sloboda tiska i porotna sudbenost
8. Jednakopravnost vjera
9. Prava građana i pravna država u Hrvatskoj u 20. stoljeću
10. Prava građana i pravna država u hrvatskoj pravnoj kulturi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, rad na
tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Usporediti razvoj prava građana na hrvatskom području i u zemljama europskog okruženja Hrvatske
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
6.Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
14.Usporediti različite pravosudne sustave. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost kritike i samokritike, istraživačke vještine, prezentacijske i
komunikacijske vještine -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Formiranje modernih pravnih institucija u zemljama europske
jezgre i periferije
2. Pravna država, vladavina prava i neovisno sudstvo
3. Slobode i prava građana u zemljama europske jezgre i
periferije
4. Pravo državljanstva i pravo zavičajnosti
5. Pravo glasa
6. Pravo na javno okupljanje, pravo na udruživanje i pravo
peticije
7. Sloboda tiska i porotna sudbenost
8. Jednakopravnost vjera
9. Prava građana i pravna država u Hrvatskoj u 20. stoljeća
10. Prava građana i pravna država u hrvatskoj pravnoj kulturi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Analizirati obilježja pojedinih prava građana na hrvatskom području s obzirom na društvene odrednice
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2.Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
11.Analizirati relevantnu sudsku praksu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
istraživačke vještine, sposobnost učenja, prezentacijske i komunikacijske
vještine. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Pravo državljanstva i pravo zavičajnosti
2. Pravo glasa
3. Pravo na javno okupljanje, pravo na udruživanje i pravo
peticije
4. Sloboda tiska i porotna sudbenost
5. Jednakopravnost vjera
6. Prava građana i pravna država u Hrvatskoj u 20. stoljeća
7. Prava građana i pravna država u hrvatskoj pravnoj kulturi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, rješavanje problemskih
zadataka, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Analizirati međuuvjetovanost razvoja institucija pravne države i prava građana
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
4.Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
5.Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
8.Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
istraživačke vještine, sposobnost učenja, prezentacijske i komunikacijske
vještine. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Formiranje modernih pravnih institucija u zemljama europske
jezgre i periferije
2. Pravna država, vladavina prava i neovisno sudstvo
3. Slobode i prava građana u zemljama europske jezgre i
periferije
4. Pravo državljanstva i pravo zavičajnosti
5. Pravo glasa
6. Pravo na javno okupljanje, pravo na udruživanje i pravo
peticije
7. Sloboda tiska i porotna sudbenost
8. Jednakopravnost vjera
9. Prava građana i pravna država u Hrvatskoj u 20. stoljeća
10. Prava građana i pravna država u hrvatskoj pravnoj kulturi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na
tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Prosuditi funkcionalni značaj koncepata pravne države i vladavine prava i njihovu zastupljenost u prijašnjim i sadašnjem hrvatskom ustavnom i pravnom poretku
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2.Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
11.Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12.Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Formiranje modernih pravnih institucija u zemljama europske
jezgre i periferije
2. Pravna država, vladavina prava i neovisno sudstvo
3. Slobode i prava građana u zemljama europske jezgre i
periferije
4. Pravo državljanstva i pravo zavičajnosti
5. Pravo glasa
6. Pravo na javno okupljanje, pravo na udruživanje i pravo peticije
7. Sloboda tiska i porotna sudbenost
8. Jednakopravnost vjera
9. Prava građana i pravna država u Hrvatskoj u 20. stoljeću
10. Prava građana i pravna država u hrvatskoj pravnoj kulturi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Objasniti važnost formativnog razdoblja modernih institucija i prava građana za dalji razvoj i sadašnje stanje vladavine prava i prava građana u Hrvatskoj
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
12.Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost učenja, istraživačke vještine, sposobnost prilagodbe novim
situacijama, prezentacijske i komunikacijske vještine. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Formiranje modernih pravnih institucija u zemljama europske
jezgre i periferije
2. Pravna država, vladavina prava i neovisno sudstvo
3. Slobode i prava građana u zemljama europske jezgre i periferije
4. Pravo državljanstva i pravo zavičajnosti
5. Pravo glasa
6. Pravo na javno okupljanje, pravo na udruživanje i pravo peticije
7. Sloboda tiska i porotna sudbenost
8. Jednakopravnost vjera
9. Prava građana i pravna država u Hrvatskoj u 20. stoljeću
10. Prava građana i pravna država u hrvatskoj pravnoj kulturi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.