Okvirni sadržaj predmeta
- Politički i institucionalni temelji, ustavni modeli i zbilja suvremenih europskih demokratskih država: predstavnička vladavina, načelo diobe vlasti, vladavina prava, lokalna samouprava. Pregled razvitka ustavnosti u Europi.
- Ustrojstvo vlasti europskih država: parlamentarni sustavi, polupredsjednički sustavi. Državni poglavari. Vlade: koalicijske vlade. Položaj i uloga parlamenata. Složene države i federalizam. Odnos središnje i lokalne vlasti: regionalizam i lokalna samouprava.
- Stranački sustavi; izborni sustavi, izbori za Europski parlament.
- Zaštita ustavnosti i zakonitosti: ustavno sudovanje.
- Zaštita ljudskih prava: ustavna tužba, ombudsman, Europski sud za prava čovjeka.
- Tranzicijske zemlje. Hrvatski konstitucionalizam i članstvo u EU.
- Ustavnost Europske Unije: kriza i izgradnja novog europskog ustava.
Opća i specifična znanja i vještine
Opća znanja:
- Razumijevanje i sposobnost primjene temeljnih ustavnih i političkih koncepata ustavne vladavine u suvremenim europskim državama
- Poznavanje i sposobnost komparacije ustavnih institucija i sklopova institucija europskih država, posebno u pogledu ustrojstva vlasti.
- Razumijevanje i sposobnost obrazlaganja zbiljskog funkcioniranja sustava vlasti suvremenih europskih demokracija
- Razumijevanje političkih i izbornih procesa u pojedinim europskim zemljama
- Razumijevanje i sposobnost obrazlaganja sustava zaštite ustavnosti i zakonitosti u europskim demokracijama, te na europskoj razini.
- Poznavanje i sposobnost obrazlaganja sustava zaštite ljudskih prava i sloboda u europskim zemljama i na međunarodnoj razini.
- Sposobnost primjene iskustava europskih demokracija na procese demokratske tradicije u Republici Hrvatskoj.
- Razumijevanje pravnog i zbiljskog položaja Hrvatske kao članice EU.
Analitička i generička znanja, sposobnosti i vještine
- Sposobnost interpretacije ustavnih načela i odredaba na praktičnim primjerima i problemima iz prakse, uz primjenu komparativne metode.
- Sposobnost komentiranja određenog pravnih problema ili odgovora na pravno pitanje, te ga na jasan i sažet način izložiti u usmenom i pisanom obliku, uz svijest o postojanju različitih pristupa rješavanju problema;
- Sposobnost argumentacije pravnih i činjeničnih pitanja, sagledavajući širi pravni, ekonomski i društveni kontekst, uz svijest o postojanju različitih mišljenja i shvaćanja;
- Sposobnost rješavanja pravnih problema iz perspektive različitih aktera i razumijevanje različitih interesnih pozicija i uvjetovane pravne argumentacije.
- Sposobnost pretraživanja relevantnih baza podataka, znati razviti strategiju pretraživanja, te moći pronaći traženi dokument i bez potpune reference;
- Imati sposobnost analize pravnog izvora (propisa i sudske odluke), te znati razlikovati njegove bitne dijelove i interpretirati ih u pravnom, ekonomskom i društvenom kontekstu.
Oblici provođenja nastave i način provjere znanja
Interaktivna nastava: predavanja, seminarski rad, analiza odluka ustavnih i europskih sudova
Mentorsko vođenje istraživačkog rada studenata usmjereno na objavljivanje znanstvenih radova
Sudjelovanje studenata u znanstvenim projektima Katedre za Ustavno pravo i interdisciplinarnim projektima Fakulteta
Usmeni ispit.
Osim obvezne, student bira dodatnu ispitnu literaturu u dogovoru s voditeljem predmeta.
Način praćenja kvalitete i uspješnosti predmeta
U fazi pripreme nastavnog programa, kvaliteta se prati kroz usporedbu sa sličnim programima koji se izvode na uglednim europskim fakultetima (benchmarking).
U fazi izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem pohađanja nastave, te praćenjem reakcije studenata. Studenti se u svakom trenutku mogu obratiti nastavniku osobno ili putem elektronske pošte.
Nakon izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem rezultata ispita, anketom i kontaktom sa studentima nakon stjecanja diplome. Pri praćenju rezultata ispita gleda se jesu li studenti usvojili znanja i vještine koje se stječu predmetom. Nadalje, nakon izvedbe programa studente se anketira o kvaliteti izvođenja nastave. Rezultati ankete uzimaju se u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metoda izvođenja nastave.