Cilj je ovog predmeta studentima prenijeti osnovna znanja o pravnom sustavu Europske unije. Predmet će se usredotočiti na institucionalnu strukturu Europske unije, postupke donošenja odluka, ovlasti EU-a, pravne izvore i njihove učinke na nacionalne pravne poretke. Također će se prenijeti osnovna znanja o pravu unutarnjeg tržišta Europske unije, temeljnim pravima i slobodama u Uniji i o pravu vanjskih odnosa EU-a. Sve će se teme ispitati oslanjajući se na praksu Suda Europske unije i stavljanjem diskusije u kontekst najnovijih i gorućih događaja u Europi.
Europsko javno pravo
Europsko javno pravo
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Tamara Ćapeta, Siniša Rodin; Osnove prava Europske unije; Narodne novine Zagreb (2018), str. 203
Tamara Ćapeta, Iris Goldner Lang (ur.); Pravo unutarnjeg tržišta Europske unije; Narodne novine Zagreb (2021), str. 400
sudska praksa postavljena na web stranici predmeta
PREPORUČENA LITERATURA
Siniša Rodin, Tamara Ćapeta, Iris Goldner Lang (ur.); Reforma Europske unije; Narodne novine Zagreb (2009), str. 410
Ishodi učenja
Identificirati osnovne institute i instrumente prava Europske unije
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela pojedinih grana prava.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka (npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Pamćenje
-
VJEŠTINE
Provedba jednostavnih misaonih procesa
Izvršenje jednostavnih zadataka u poznatim uvjetima -
SADRŽAJ UČENJA
Iznošenje i objašnjenje temeljnih pojmova kako su prihvaćeni u vodećoj teoriji u okviru svih nastavnih jedinica
-
NASTAVNE METODE
Predavanja
Usporediti institucionalnu strukturu Europske unije s organizacijom vlasti u državama
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela pojedinih grana prava.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani prava.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Provedba složenih misaonih procesa u poznatim situacijama
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne jedinice:
1 – Povijest i evolucija EU
2 – Institucije EU-a
3 – Sud EU-a i nacionalni sudovi kao europski sudovi
4 – Ovlasti i izvori prava EU-a. Vanjske ovlasti EU-a -
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena diskusija
Primijeniti koncepte koji uređuju odnos između prava EU-a i nacionalnih prava država članica
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Izrada rješenja u novim situacijama
Pravna argumentacija -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne jedinice:
5. Novi pravni poredak; izravni učinak. nadređenost prava EU-a; pravni pluralizam
6. Učinci prava EU-a: Ugovor; uredbe
7. Učinci sekundarnog prava EU-a: direktive
8. Direktive – izravni i neizravni učinak; Interpretativni učinak prava EU-a
9. Odgovornost države za štetu za povrede prava EU-a -
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena analiza sudske prakse
Vođena diskusija
Pisani ispit – pitanja objektivnog tipa; višestruki odabir Pisani ispit – rješavanje hipotetske situacije Ocjena aktivnosti na satu Primijeniti koncepte unutarnjeg tržišta Europske unije
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Izrada rješenja u novim situacijama
Pravna argumentacija -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne jedinice:
10. Unutarnje tržište – četiri tržišne slobode
11. Sloboda kretanja roba. Temeljna prava i tržišne slobode
12. Sloboda pružanja usluga i pravo na poslovni nastan
13. Sloboda kretanja radnika
14 i 15. Građanstvo EU -
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena analiza sudske prakse
Vođena diskusija
Odrediti važnost sudske prakse za razvoj prava EU-a
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Sposobnost čitanja sudske prakse
Sposobnost uočavanja nedosljednosti
Iznošenje pravne argumentacije -
SADRŽAJ UČENJA
Upoznavanje sa strukturom i metodom rada Suda Europske unije (nastavna jedinica 3) te vođena analiza sudske prakse u svim nastavnim jedinicama koje objašnjavaju pojedine koncepte prava EU-a
-
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena analiza sudskih presuda
Vođena diskusija
Prosuditi opravdanost koncepata koji uređuju odnos između prava EU-a i nacionalnih prava država članica te koji uređuju unutarnje tržište Europske unije
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja.
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte odnosno radnje u pravnim postupcima. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Primjena složene komunikacije u novim situacijama
Pravna argumentacija
Sposobnost kritičke ocjene ustaljenih pravnih instituta -
SADRŽAJ UČENJA
Iznošenje argumenata i rasprava o razlozima za i protiv koncepata koji se obrađuju u svim nastavnim jedinicama te vođeno kritičko čitanje sudske prakse
-
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena kritička analiza sudske prakse
Vođena diskusija
Rad u grupama
Identificirati položaj Europske unije u međunarodnoj zajednici i pravne modalitete sudjelovanja Europske unije u međunarodnim odnosima
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Provedba složenih misaonih procesa u poznatim situacijama
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne jedinice:
1. Povijest i evolucija EU
2. Institucije EU
4. Ovlasti izvori prava EU-a; Vanjske ovlasti EU -
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena diskusija
Procijeniti važnost temeljnih prava i vrednota u Europskoj uniji
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
14. Usporediti različite pravosudne sustave.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja.
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte odnosno radnje u pravnim postupcima -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Primjena složene komunikacije u novim situacijama
Pravna argumentacija
Sposobnost kritičke procjene ustaljenih pravnih instituta -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne jedinice:
11. Temeljna prava i tržišne slobode
16. Temeljna prava EU-a
17. Temeljna prava i nadređenost prava EU-a
18. Vladavina prava u EU -
NASTAVNE METODE
Predavanja
Vođena kritička analiza sudske prakse
Vođena diskusija
Rad u grupama