U okviru vježbi iz Teorije prava, studenti analiziraju konkretne normativne tekstove (Ustav, zakoni, uredbe, pravilnici), identificiraju različite vrste pravnih normi i određuju hijerarhijski rang pojedinih normi s obzirom na različite vrste hijerarhijskih odnosa među normama (formalna, materijalna, logička/jezična i vrijednosna hijerarhija). Nadalje, studenti, na temelju analize konkretnih normativnih tekstova, utvrđuju sadržaj pojedinih subjektivnih prava (osobito ustavnih i stvarnih) te ih, primjenom Hohfeldove analitičke sheme, raščlanjuju na osnovne subjektivne pravne položaje (sloboda, zahtjev, otpornost, vlast). Studenti analiziraju praksu Ustavnog suda RH i hrvatskih redovnih sudova i procjenjuju stupanj poustavljenosti hrvatskog pravnog poretka s obzirom na različite aspekte poustavljenja (obvezujuća snaga ustava, prilagođujuće tumačenje zakona, nadtumačenje ustava, neposredna primjena ustavnih normi, utjecaj ustava na političke odnose). Studenti na konkretnim primjerima prepoznaju slučajeve sukoba među normama i pravnih praznina te predlažu rješenja za te sukobe i načine izbjegavanja, stvaranja i popunjavanja praznina. Također, studenti utvrđuju tzv. okvir norme (Kelsen) primjenom općeprihvaćenih tehnika tumačenja u hrvatskoj pravnoj praksi, jezičnih pravila i doktrinarnih teza, te opravdavaju izbor određenog značenja i vježbaju pripisivanje tekstu novog (“izvanokvirnog”) značenja. Najzad, primjenom analitičkih kriterija specijaliziranosti funkcija i neovisnosti organa na relevantne ustavne norme, studenti prosuđuju stupanj specijaliziranosti i neovisnosti zakonodavne, sudske i izvršno-uprave vlasti u Republici Hrvatskoj.
Teorija prava – vježbe
Teorija prava – vježbe
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Riccardo Guastini; Sintaksa prava; Naklada Breza (2019)
Luka Burazin, Mario Krešić, Ivana Tucak; Priručnik za teoriju prava – praktični dio; Naklada Breza (2020)
Ishodi učenja
Procijeniti stupanj poustavljenosti hrvatskog pravnog poretka
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
VREDNOVANJE
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Tipologija ustava
2. “Poustavljenje” pravnog poretka -
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Testirati hijerarhijske odnose među pravnim normama
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
ANALIZA
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Normativne hijerarhije
-
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Analizirati sukobe između normi
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
ANALIZA
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Sukobi između normi
-
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Analizirati unatražnodjelujuće norme
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
ANALIZA
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Unatražnodjelujuće, produljenodjelujuće i prijelazne norme
2. Unatražno djelovanje
3. Dvije vrste unatražnodjelujućih normi
4. Tri iskaza načela zabrane unatražnog djelovanja
5. Osvrt na vremenski slijed kaznenopravnih normi -
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Prosuditi opravdanost konkretnog uređenja odnosa između državnih funkcija i organa
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
VREDNOVANJE
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Odvajanje i uravnoteživanje vlasti
-
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Predložiti moguća značenja pozitivnopravnih odredbi
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
STVARANJE/SINTEZA
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Tumačenje
2. Dvostruka neodređenost prava -
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Analizirati i klasificirati konkretne slučajeve pravnih praznina
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
ANALIZA
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Pravne praznine
-
NASTAVNE METODE
rad na tekstu
Procijeniti ispravnost sudačkog rasuđivanja u konkretnoj sudskoj odluci
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
VREDNOVANJE
-
VJEŠTINE
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
SADRŽAJ UČENJA
1. Primjena prava
-
NASTAVNE METODE
rad na tekstu