Studenti će usvojiti relevantna znanja iz područja socijalnog utjecaja, međuljudskih odnosa, psihologije malih grupa i međugrupnih procesa koja doprinose teorijskoj utemeljenosti stručnih procjena, intervencija i evaluacije u socijalnom radu. Uz to, povećat će osjetljivost za složene socijalne utjecaje na doživljavanje i ponašanje socijalnih radnika prilikom donošenja stručnih procjena i odluka te provođenja intervencija s pojedincima i grupama.
Sadržaj predmeta
– Socijalizacijski procesi. Primjene teorije privrženosti u socijalnom radu. Roditeljstvo.
– Socijalna percepcija i kognicija: Spoznaja socijalne okoline. Percepcija i procjenjivanje drugih (stvaranje impresija, atribucijski modeli, pristranosti u atribuiranju , implicitne teorije ličnosti). Izvori pogrešaka u opažanju i procjenjivanju osoba – primjeri iz prakse socijalnog rada.
– Stavovi (struktura i funkcije, odrednice stavova, teorije konzistencije, odnos stavova i ponašanja, persuazija). Utjecaj stavova socijalnih radnika na stručno djelovanje.
– Međuljudski odnosi: Agresivno ponašanje (teorijska objašnjenja; situacijske determinante; načini smanjenja). Prosocijalno ponašanje i altruizam (teorijska objašnjenja; situacijske determinante; promicanje). Socijalna podrška. Interpersonalna privlačnost i ljubav.
– Unutargrupni procesi: Formiranje i struktura grupe. Grupna kohezija i norme. Članstvo u grupi i socijalni identitet. Socijalna kategorizacija. Grupna dinamika i uloge. Utjecaj grupe na ponašanje pojedinca. Socijalni pritisak i konformizam. Popuštanje i pokoravanje autoritetu. Difuzija odgovornosti. Vodstvo i moć. Donošenje odluka u grupi.
– Međugrupni procesi: Stereotipi, predrasude i diskriminacija. Uzroci stereotipa i predrasuda i načini njihovog prevladavanja. Korisnici socijalne skrbi kao objekti društvenih predrasuda.
Sukobi među grupama u zajednici i njihovo prevladavanje.