Predmet i sadržaj poredbenog studija suvremenih političkih sustava. Klasifikacija političkih sustava. Suvremene demokracije. Nove demokracije u Istočnoj i Srednjoj Europi. Problemi transformacije u demokraciju u zemljama bivših komunističkih sustava. Mjesto i perspektive Republike Hrvatske u procesu transformacije. Problemi građenja političkih institucija. Nova institucionalna analiza. Teorija ustavnog izbora. Pluralistički model političkog sustava. Teorija o diobi vlasti i njezina primjena u suvremenim razvijenim demokracijama. Suvremeni parlamentarizam. Problemi primjene u političkom sustavu Republike Hrvatske. Izbori, birači i javno mnijenje. Evolucija biračkoga prava. Razvitak i tipologija suvremenih izbornih sustava. Izborni sustavi: raspon, biračko pravo i odaziv. Izborni procesi, tipovi i hijerarhija izbora: parlamentarni izbori, predsjednički izbori i lokalni izbori. Ponašanje birača. Referendumi. Javno mnijenje. Ispitivanje javnog mnijenja. Političke stranke i stranački sustavi. Evolucija političkih stranaka. Stranačke organizacije. Društvena osnovica i ideologija. Stranačko nadmetanje. Stranački sustavi u demokracijama, poludemokracijama i autoritarnim režimima. Stranke u postkomunističkim državama. Složene države i državne zajednice. Propast komunističkih federacija i nastanak novih i neovisnih država. Nastanak neovisne i suverene Republike Hrvatske. Ozbiljenje Ustava Republike Hrvatske.
Komparativni politički sustavi – seminar
Komparativni politički sustavi – seminar
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Branko Smerdel; Ustavno uređenje europske Hrvatske, II. izdanje; Narodne novine (2020), str. 3-16; 131-136; 217-241
Biljana Kostadinov, Robert Podolnjak, Ana Horvat Vuković, Đorđe Gardašević; Poredbeno ustavno pravo – dioba vlasti, ur. Biljana Kostadinov; Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2022)
Biljana Kostadinov; Suvremeni francuski parlamentarizam (1958-2002); Pravni fakultet u Zagrebu (2004), str. 19-33, 98-131
Ishodi učenja
Pronaći i odabrati pravne izvore, literaturu i sudsku praksu potrebne za odabir teme i izradu koncepta rada.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
2. Prepoznati mogućnosti i temeljna pitanja komparativne
metode u proučavanju sustava javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Etičnost (posebno u vezi potencijalnih sukoba interesa u odabiru
teme seminarskog rada i vlastitog profesionalnog okruženja),
korištenje pojedinim bazama podataka sudske prakse i pravnih
izvora, korištenje knjižničnih resursa, korištenje stranih jezika za
proučavanje materijala potrebnih za odabir teme znanstvenog
rada. -
SADRŽAJ UČENJA
Izborni sadržaj – seminar nema zadane nastavne cjeline, već
one ovise o odabranoj temi. -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija s mentorom u svrhu odabira teme, izrada
koncepta s popisom literature.
Analizirati i kategorizirati prikupljene materijala za izradu seminarskog rada (literature, pravnih izvora i sudske prakse).
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
2. Prepoznati mogućnosti i temeljna pitanja komparativne
metode u proučavanju sustava javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Etičnost, sposobnost rješavanja problema, sposobnost kritike i
samokritike, sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost
razlučivanja osobnih stavova od argumenata utemeljenih u
pravnim izvorima, sudskoj praksi i literaturi. -
SADRŽAJ UČENJA
Izborni sadržaj – seminar nema zadane nastavne cjeline, već one
ovise o odabranoj temi. -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija s mentorom o rezultatima proučavanja
materijala za izradu seminarskog rada, rad na tekstu seminarskog
rada
Procijeniti proučene materijale za izradu seminarskog rada.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg pravnog
okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Etičnost, sposobnost kritike i samokritike, sposobnost
razlikovanja osobnih stavova od argumenata, vještina
upravljanja informacijama, logičko argumentiranje uz
uvažavanje drukčijeg mišljenja, pisanje stručnog, odnosno
znanstvenog rada. -
SADRŽAJ UČENJA
Izborni sadržaj – seminar nema zadane nastavne cjeline, već one
ovise o odabranoj temi. -
NASTAVNE METODE
Vođena diskusija tijekom pisanja seminarskog rada, studentska
debata, izrada seminarskog rada.
Objasniti komparativna iskustva uređenja pojedinih političkih sustava te predložiti eventualne promjene u primjeni postojećih pravila i doktrina.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg pravnog
okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza
-
VJEŠTINE
Etičnost, sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene
znanja u praksi, vještina upravljanja informacijama, sposobnost
učenja, sposobnost stvaranja novih ideja, pisanje stručnih,
odnosno znanstvenih radova. -
SADRŽAJ UČENJA
Izborni sadržaj – seminar nema zadane nastavne cjeline, već one
ovise o odabranoj temi. -
NASTAVNE METODE
Izrada pisanog rada.