Zainteresirani studenti mogu se kroz kolegij upoznati s pristupima duhovnosti i religioznosti u socijalnom radu te s razvojem nekih metoda i njihovoj primjeni u socijalnom radu s različitim skupinama korisnika: djecom, mladima, obiteljima, osobama s invaliditetom, starijim osobama. Također na kolegiju će studenti steći praktična znanja i vještine o mogućnosti upotrebe određenih tehnika u radu s različitim grupama korisnika, o usvajanju elemenata kada i s kim i na koji način je poželjno koristiti pojedinu metodu ili tehniku i ciljevima koji se mogu postići. Kolegij omogućuje studentima i upoznavanje i osvješćivanje vlastitih procesa ličnosti i proradu nekih osobnih sadržaja te rad na temama od šireg društvenog značaja i bitne za profesiju socijalnog rada. Osnovna svrha predmeta je stjecanje znanja , vještina kreativnog izražavanja i kritičkog promišljanja te osvješćivanje studenta o potrebi rada na sebi i primjeni metoda i tehnika iz duhovnosti u radu sa različitim skupinama korisnika. Mogućnosti osobnog aktivnog djelovanja u smjeru rješavanja određenih društvenih problema kroz primjenu određenih metoda iz duhovnosti (Bibliodrama, Hagioterapija, Sociodrama, Psihodrama, Meditacija).
Duhovnost i socijalni rad
Duhovnost i socijalni rad
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Leutar, I. Leutar, Z.; Duhovnost kao resurs snage i otpornosti obitelji u rizičnim okolnostima; Nova prisutnost: časopis za intelektualna i duhovna pitanja (2017), str. 65-87
Leutar, Z. Leutar, I., Turčinović, J.; Iskustvo socijalnih radnika o primjeni duhovnosti u socijalnom radu; Ljetopis socijalnog rada, 20 (2) (2013), str. 215-239
Leutar, Z.; Duhovnost i socijalni rad (interna skripta); (2010), str
Leutar Z., Kreller, H.; Primjena bibliodrame u socijalnom radu sa starijim ljudima; Revija za socijalnu politiku, 21 (2) (2014), str. 219-233
Leutar, Z., Leutar, I.; Duhovnost, religioznost u socijalnom radu; Crkva u svijetu, 45 (1) (2010), str. 219-233
Leutar, I. i Leutar, Z.; Duhovnost kao resurs snage i otpornosti obitelji u rizičnim okolnostima.; Nova prisutnost, XV (1) (2017), str. 65-87
PREPORUČENA LITERATURA
Članci iz časopisa: Journal of Religion Spirituality in Social Work (časopis u knjižnici Studijskog centra socijalnog rada); , str
Ishodi učenja
Razumjeti postavke duhovnosti u socijalnom radu.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa
specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu,
informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i
provedbu drugih intervencija u socijalnom radu. (1)
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika,
obitelji, grupe ili zajednice. (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku
perspektivu i vrijednosti socijalnog rada. (3)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji,
grupom i zajednicom.(5)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja
čovjeka u zajednici. (11)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i
problema te mogućnosti njihovog rješavanja. (15)
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu
(9) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja
problema, sposobnost timskog rada, sposobnost primjene
znanja u praksi, etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1) Pojmovno određenje duhovnosti
2) Religija i religioznost
3) Duhovnost u socijalnom radu
4) Važne dimenzije duhovnosti: vjera, nada, ljubav,
smisao, suosjećanje, milosrđe
5) Opraštanje i pomirenje u suočavanju sa stresnim i
traumatskim situacijama kod pojedinaca i obitelji
6) Mogućnost primjene duhovnosti u različitim
područjima socijalnog rada
7) Duhovnost kao resurs otpornosti u radu s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici.
8) Razumjevanje važnosti duhovnosti u suočavanju
kod osoba s različitim socijalnim rizicima.
9) Mogućnost primjene duhovnih metoda s
pojedincima, gurpama i u zajednici te u
osnaživanju socijalnih radnika u praksi -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad u malim grupama, izrada
praktičnog zadatka, izrada pisanog rada, radionice
Interpretirati specifičnosti različitih metoda duhovnosti u socijalnom radu i svrhovitost njihove primjene u područjima socijalnog rada.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku
perspektivu i vrijednosti socijalnog rada. (3)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne
sigurnosti i zaštite. (6)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja
čovjeka u zajednici. (11)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i
problema te mogućnosti njihovog rješavanja.(15)
Razviti prijedloge projekata i programa u zajednici s ciljem
povećanja kvalitete života različitih društvenih skupina (18) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, sposobnost rješavanja problema, vještina
timskog rada, sposobnost primjene znanja u praksi. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1) Važnost duhovnosti u suočavanju kod osoba s
različitim socijalnim rizicima
2) Metode duhovnosti u socijalnom radu
3) Meditacija i kontemplacija
4) Sociometrija, sociodrama, psihodrama i
bibliodrama
5) Hagioterapija
6) Duhovnost kao važan resurs u osnaživanju
socijalnih radnika
7) Duhovnost u supervizija u psihosocijalnom
radu
8) Duhovnost u savjetovanju -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje problemskih
zadataka, izrada praktičknog zadatka, izrada pismenog rada
Primijeniti duhovne metode u područjima socijalnog rada s različitim grupama korisnika.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu
(9)
Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na
razini pojedinca, obitelji, grupe i zajednice (4)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji,
grupom i zajednicom (5) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada,
sposobnost kritike i samokritike, sposobnost primjene znanja
u praksi, sposobnost učenja, jasno i razgovijetno izražavanje,
etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1) Metode duhovnosti u socijalnom radu
2) Meditacija i kontemplacija
3) Bibliodrama
4) Hagioterapija
5) Duhovnost kao važan resurs u osnaživanju
socijalnih radnika
6) Duhovnost u superviziji u psihosocijalnom radu
7) Duhovnost u savjetovanju -
NASTAVNE METODE
Demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, izrada
pismenog rada
Kreirati ideje za provođenje stručnih projekata podrške duhovnosti u područjima socijalnog rada s različitim grupama korisnika.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Pripremiti plan vođenja procesa i intervencija na razini
pojedinca, obitelji, grupe i zajednice (4)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji,
grupom i zajednicom (5)
Razviti prijedloge projekata i programa u zajednici s ciljem
povećanja kvalitete različitih društvenih skupina (18) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Stvaranje / sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, vještina timske suradnje, vještina spontanog i
kreativnog izražvanja, sposobnost primjene znanja u praksi,
etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1) Prednosti i nedostaci primjene duhovnosti u
socijalnom radu s različitim grupama korisnika
2) Definiranje potreba i ciljeva koji se žele postići
kroz metode duhovnosti u socijalnom radu
3) Planiranje okolnosti za provođenje provođenje
stručnih projekata temeljenih na duhovnosti u
socijalnom radu
4) Mogućnost primjene pojedinih tehnika
duhovnosti u socijalnom radu
5) Praktična primjena stečenih znanja i vještina
duhovnosti u socijalnom radu. -
NASTAVNE METODE
Demonstracija praktičnog zadatka, rad u malim grupama,
vođena diskusija, izrada pismenog rada