Kolegij ima namjeru upoznati zainteresirane studente s povijesnim razvojem dramske pedagogije i suvremenim pristupima u dramsko-pedagoškom radu s djecom i mladima te mogućnošću korištenja različitih dramsko-pedagoških postupaka u socijalnom radu. Također na kolegiju će studenti steći praktična znanja o mogućnosti upotrebe određenih tehnika u radu s različitim grupama korisnika, o indikacijama kada i s kim i na koji način je poželjno koristiti pojedinu tehniku, ciljevima koji se ovakvim radom mogu postići te prednostima i mogućim poteškoćama pri njihovu korištenju.
Predmet omogućuje studentima i proradu nekih osobnih sadržaja te rad na tema od šireg društvenog značaja koje sami studenti prepoznaju kao važne i bitne, posebno za profesiju socijalnog rada. Osnovna svrha predmeta je razvijanje vještina kreativnog izražavanja i kritičkog promišljanja te podizanje nivoa senzibiliziranosti, osviještenosti studenta o mogućnosti osobnog aktivnog djelovanja u smjeru rješavanja određenih društvenih problema kroz primjenu dramsko-pedagoških postupaka u profesiji socijalnog rada (npr. problem nasilja, socijalna isključenost, rodna perspektiva i slično).
Sadržaj predmeta
– Pojam “dramski odgoj – odgojna drama”,
– Razvoj suvremene dramske pedagogije u svijetu,
– Dramski rad s djecom i mladima u Hrvatskoj,
– Dramske igre,
– Dramske vježbe,
– Dramske improvizacije,
– Procesna drama i različite dramske tehnike,
– Forum-teatar,
– Play-back teatar,
– Korištenje elemenata psihodrame u individualnom i grupnom radu,
– Mogućnost primjene dramsko-pedagoških postupaka s različitim grupama korisnika u
socijalnom radu (prednosti i moguće poteškoće).
Dramsko pedagoški postupci u socijalnom radu
Dramsko pedagoški postupci u socijalnom radu
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Blažeka, S.; Dramski odgoj u radu s djecom i mladima. U J. Janković i A. Peko (ur.), Zajedno jači 2.; Proni centar za socijalno podučavanje (2002), str. 83-101
Blažeka Kokorić, S., Majdak, M., Rumenović, M.; Primjena odgojne drame u radu s maloljetnim počiniteljima kaznenih djela; Kriminologija i socijalna integracija, 19(1) (2011), str. 99-110
Boal, A.; Igre za glumce i ne-glumce; Hrvatski centar za dramski odgoj – Pili-poslovi d.o.o (2009), str
Gruić, I.; Prolaz u zamišljeni svijet: Procesna drama ili drama u nastajanju: priručnik za odgajatelje, učitelje, nastavnike i sve one koji se bave dramskim radom s djecom i mladima; Golden marketing (2002), str
Janković, J., Blažeka, S., Rambousek, M.; Dramske tehnike u prevenciji poremećaja u ponašanju i psihičkom funkcioniranju djece i mladih s posebnim potrebama; Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada, 7 (2) (2000), str. 197-223
Krušić, V. (ur.); Ne raspravljaj, igraj! Priručnik forum-kazališta; Hrvatski centar za dramski odgoj – Pili poslovi d.o.o (2007), str
Scher, A., Verrall, C.; 100 + ideja za dramu; Pili-poslovi d.o.o. (2005), str
Scher, A., Verrall, C.; Novih100 + ideja za dramu; Pili-poslovi d.o.o (2006), str
Skripta iz predavanja; , str
PREPORUČENA LITERATURA
Fileš, G. i sur.; Zamisli, doživi, izrazi!Dramske metode u nastavi hrvatskoj jezika; Hrvatski centar za dramski odgoj – Pili poslovi d.o.o (2008), str
Krušić, V.; Dramski odgoj – svjetski pokret; Umjetnost i dijete, 27(4/5/6) (1995), str
Krušić, V.; Terapijske mogućnosti drame. U M. Prstačić (ur.), Umjetnost i znanost u razvoju životnog potencijala: radovi s međunarodnog simpozija; Hrvatska udruga za psihosocijalnu onkologiju i Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2002), str. 269-274
Lekić, K. i sur.; Igram se, a učim.Dramski postupci u razrednoj nastavi; Hrvatski centar za dramski odgoj – Pili-poslovi d.o.o (2007), str
Neelands, J.; Structuring Drama Work: A handbook of available forms in theatre and drama; Cambridge University Press (1990), str
Ishodi učenja
Opisati povijesni razvoj, vrijednosti i načela suvremene dramske pedagogije te točke konvergencije s profesijom socijalnog rada
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu (9)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim
profesijama (10)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, vještina timske suradnje, sposobnost primjene
znanja u praksi, etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Razvoj suvremene dramske pedagogije u inozemstvu i u Hrvatskoj
Terminološka određenja osnovnih pojmova u suvremenog dramskoj
pedagogiji
Ciljevi, vrijednosti i načela suvremene dramske pedagogije –
zajedničke točke s profesijom socijalnog rada
Prednosti i nedostaci primjene različitih oblika dramskog rada u
profesiji socijalnog rada
Aktualni društveni problemi i potrebe korisnika – definiranje
mogućih ideja za nove stručne projekte bazirane na dramskom
pristupu -
NASTAVNE METODE
Predavanje, rad u malim grupama, izrada praktičnog zadatka,
demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, izrada pisanog
rada
Interpretirati specifičnosti različitih oblika dramskog rada i svrhovitost njihove primjene u socijalnom radu s različitim korisnicima
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Pripremiti plan vođenja procesa i intervencija na razini pojedinca,
obitelji, grupe i zajednice (4)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom (5) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, vještina timske suradnje, sposobnost primjene
znanja u praksi, etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Sličnosti i razlike između dramskih igra, scenskih vježbi i
improvizacija
Osnovni elementi procesne drame
Različite dramske tehnike i njihova primjena u okviru procesne
drame
Ključne odrednice forum kazališta
Teatar zrcaljenja („play-back“ teatar)
Sličnosti i razlike u primjeni forum kazališta i teatra zrcaljenja
Praktična primjena određenih dramskih tehnika
Definiranje korisničke skupine, procjena potreba i ciljeva koji se žele
postići kroz dramske metode rada
Mogućnost primjene različitih dramskih aktivnosti u pojedinoj fazi
grupnog rada
Prednosti i nedostaci primjene različitih oblika dramskog rada u
profesiji socijalnog rada
Praktična primjena stečenih znanja i vještina kroz dramske radionice -
NASTAVNE METODE
Predavanje, rad u malim grupama, izrada praktičnog zadatka,
demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, izrada pisanog
rada
Argumentirati prednosti i nedostatke primjene određenih dramskih tehnika u radu s različitim grupama korisnika
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Analizirati i evaluirati ishode različitih socijalnih programa te ishode
rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, vještina timske suradnje, vještina kreativnog
izražavanja, sposobnost primjene znanja u praksi, etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Prednosti i nedostaci primjene različitih oblika dramskog rada u
profesiji socijalnog rada
Definiranje korisničke skupine, procjena potreba i ciljeva koji se žele
postići kroz dramske metode rada
Planiranje kontekstualnih uvjeta za provedbu stručnih projekata /
dramskih radionica
Mogućnost primjene različitih dramskih aktivnosti u pojedinoj fazi
grupnog rada
Praktična primjena stečenih znanja i vještina kroz dramske radionice -
NASTAVNE METODE
Predavanje, rad u malim grupama, izrada praktičnog zadatka,
demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, izrada pisanog
rada
Kreirati ideje za provođenje stručnih projekata i radionica koje se baziraju na primjeni dramskih tehnika u socijalnom radu
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Pripremiti plan vođenja procesa i intervencija na razini pojedinca,
obitelji, grupe i zajednice (4)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom (5)
Razviti prijedloge projekata i programa u zajednici s ciljem
povećanja kvalitete različitih društvenih skupina (18) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Stvaranje /sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, vještina timske suradnje, vještina kreativnog
izražavanja, sposobnost primjene znanja u praksi, etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Definiranje korisničke skupine, procjena potreba i ciljeva koji se žele
postići kroz dramske metode rada
Mogućnost primjene različitih dramskih aktivnosti u pojedinoj fazi
grupnog rada
Prednosti i nedostaci primjene različitih oblika dramskog rada u
profesiji socijalnog rada
Aktualni društveni problemi i potrebe korisnika – definiranje
mogućih ideja za nove stručne projekte i radionice koje se baziraju
na dramskom pristupu
Planiranje kontekstualnih uvjeta za provedbu stručnih projekata /
dramskih radionica
Razrada i prezentacija projektnih prijedloga
Procjena kvalitete različitih projektnih prijedloga
Praktična primjena stečenih znanja i vještina kroz dramske radionice -
NASTAVNE METODE
Predavanje, rad u malim grupama, izrada praktičnog zadatka,
demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, izrada pisanog
rada
Demonstrirati vještine dramske ekspresije i prorade različitih osobnih i društvenih problema kroz primjenu dramskih metoda
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Pripremiti plan vođenja procesa i intervencija na razini pojedinca,
obitelji, grupe i zajednice (4)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i
zajednicom (5)
Razviti prijedloge projekata i programa u zajednici s ciljem
povećanja kvalitete različitih društvenih skupina (18) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Stvaranje /sinteza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, vještina logičkog
argumentiranja, vještina timske suradnje, vještina kreativnog
izražavanja, sposobnost primjene znanja u praksi, etičnost -
SADRŽAJ UČENJA
Definiranje korisničke skupine, procjena potreba i ciljeva koji se žele
postići kroz dramske metode rada
Mogućnost primjene različitih dramskih aktivnosti u pojedinoj fazi
grupnog rada
Prednosti i nedostaci primjene različitih oblika dramskog rada u
profesiji socijalnog rada
Aktualni društveni problemi i potrebe korisnika – definiranje
mogućih ideja za nove stručne projekte bazirane na dramskom
pristupu
Planiranje kontekstualnih uvjeta za provedbu stručnih projekata /
dramskih radionica
Razrada i prezentacija projektnih prijedloga
Procjena kvalitete različitih projektnih prijedloga
Praktična primjena stečenih znanja i vještina kroz dramske radionice -
NASTAVNE METODE
Predavanje, rad u malim grupama, izrada praktičnog zadatka,
demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, izrada pisanog
rada