Kolegij Uvod u socijalnu pedagogiju ima za cilj upoznati studente s bitnim konceptima socijalne pedagogije, uvesti studente u kompleksnu problematiku poremećaja u ponašanju djece i mladih kao i ladih s posebnim potrebama, ukazati na važnosti znanstvenih, teorijskih i praktičnih aspekata socijalnopedagoških intervencija naglašavajući potrebu interdisciplinarnoga pristupa.
Sadržaj predmeta
Suvremena socijalna pedagogija: definicija, predmet, temeljni teorijski koncepti;
Znanstvena utemeljenost socijalne pedagogije;
Odnos socijalne pedagogije i drugih pomažućih profesija (osobito socijalnog rada);
Pojmovno određenje poremećaja u ponašanju (terminološka pitanja, definicije, klasifikacije, kriteriji kategoriziranja);
Etiologija poremećaja u ponašanju: multikauzalnost, dijalektičnost i dinamičnost;
Pojmovno određenje socijalne integracije (odgoja osoba s poremećajima u ponašanju);
Važnost etike u socijalnopedagoškim intervencijama;
Specifičnosti socijalnopedagoških intervencija (kontinuum intervencija);
Značaj timskog rada u socijalnoj integraciji osoba s poremećajima u ponašanju
Uvod u socijalnu pedagogiju
Uvod u socijalnu pedagogiju
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Bouillet, D., Uzelac, S.; Osnove socijalne pedagogije; Zagreb: Školska knjiga (izabrana poglavlja) (2007), str
PREPORUČENA LITERATURA
Žižak, A.; Teorijske osnove intervencija; Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (izabrana poglavlja) (2010), str
Poldrugač, Z., Bouillet, D., Ricijaš, N.; Socijalna pedagogija – znanost, profesija i praksa u Hrvatskoj; Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet (izabrana poglavlja) (2011), str
Huić, A., Ricijaš, N., Branica, V.; Kako definirati i mjeriti kompetencije studenata; Ljetopis studijskog centra socijalnog rada, 12, 2, . (2010), str. 195-221
Ishodi učenja
Definirati socijalnu pedagogiju kao stručnu i znanstvenu disciplinu
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u
zajednici (11)
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u
odnosu na druge profesije (14) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
● Sposobnost učenja
● Sposobnost kritičkog mišljenja
● Vještina upravljanja informacijama
● Sposobnost timskog rada -
SADRŽAJ UČENJA
Definicija i predmet socijalne pedagogije
Ponašanje i problemi u ponašanju – terminološka pitanja i
pojmovna određenja
SP i srodne struke -
NASTAVNE METODE
Predavanje, interaktivna rasprava, samostalno čitanje literature
Prepoznati i objasniti etiološke čimbenike razvoja problema u ponašanju
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
● Sposobnost učenja
● Sposobnost primjene znanja u praksi
● Vještina upravljanja informacijama
● Sposobnost timskog rada -
SADRŽAJ UČENJA
Suvremeni etiološki modeli razvoja problema u ponašanju
Koncept rizičnih i zaštitnih čimbenika
Doprinos individualnih čimbenika razvoju problema u ponašanju
Doprinos okolinskih čimbenika razvoju problema u ponašanju -
NASTAVNE METODE
Predavanje, interaktivna rasprava, samostalno čitanje literature,
zadaća
Definirati i objasniti kriterije problema u ponašanju
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji,
grupe ili zajednice (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost učenja
Sposobnost primjene znanja u praksi
Vještina upravljanja informacijama
Sposobnost timskog rada -
SADRŽAJ UČENJA
● Važnost klasifikacija u socijalnoj pedagogiji i srodnim
disciplinama
● Povijesni pregled klasifikacijskih pristupa
● Suvremene klasifikacije problema u ponašanju i problema
mentalnog zdravlja
● Opći i specifični kriteriji problema u ponašanju -
NASTAVNE METODE
Predavanje, interaktivna rasprava, samostalno čitanje literature,
zadaća
Definirati i objasniti spektar intervencija usmjerenih problemima u ponašanju
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na razini
pojedinca, obitelji, grupe i zajednice (4)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te
mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
● Sposobnost učenja
● Vještina upravljanja informacijama
● Sposobnost timskog rada -
SADRŽAJ UČENJA
● Vrste i obilježja psihosocijalnih intervencija Osnovne
komunikacijske vještine u socijalnom radu
● Standardi učinkovitih intervencija
● Intervencijski spektar -
NASTAVNE METODE
Predavanje, interaktivna rasprava, samostalno čitanje literature