Uvod. Oštećenje zdravlja i smrt. Mehaničke ozljede. Ozljede lubanje i mozga. Vitalne reakcije i neke opće posljedice mehaničkih ozljeda. Asfiktične ozljede. Fizikalne ozljede. Nutritivne ozljede. Psihičke ozljede. Bakterijske ozljede. Toksikologija. Tanatologija. Znanstvene discipline koje se bave kaznenim djelima i počiniteljima kaznenih djela. Vještak i vještačenje prema Zakonu o kaznenom postupku. Ocjenjivanje težine tjelesne ozljede. Trudnoća. Protupravni prekid trudnoće. Čedomorstvo. Kaznena djela protiv spolne slobode i ćudoređa. Kaznena odgovornost liječnika. Osnove medicinske kriminalistike. Samoubojstvo. Ubojstvo. Vještačenje u prometnim nesrećama. Neka pitanja liječničke etike.
Sudska medicina
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Dušan Zečević; Sudska medicina i deontologija; Medicinska naklada (2004), str. 366
PREPORUČENA LITERATURA
Dušan Zečević (ur.); Vještačenje težine tjelesnih ozljeda u krivičnom postupku; Informator (1985), str. 127
Ishodi učenja
Objasniti ključne pojmove iz područja tanatologije i nasilnog oštećenja zdravlja (mehaničke, asfiktične, fizikalne te psihičke ozljede).
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i
primjenu prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
3. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog
izražavanja. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Uvod u sudsku medicinu.
2. Tanatologija.
3. Nespecifične mehaničke ozljede. Specifične mehaničke ozljede.
Kraniocerebralne ozljede. Asfiksije. Psihička trauma. Komplikacije
ozljeđivanja. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, proučavanje, samostalno čitanje, vođena diskusija,
istraživanje i izučavanje literature.
Usporediti pristupe vještačenja medicinskih postupaka kod utvrđivanja ispravnosti liječenja u kaznenopravnim i građanskopravnim pravosudnim postupcima.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
5. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
11. Analizirati relevantnu pravnu sudsku praksu.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost analize zakonskih tekstova
i sudskomedicinskih vještačenja, sposobnost primjene znanja u praksi,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
primjene propisa na hipotetičke i stvarne slučajeve iz sudske prakse. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Uvod u sudsku medicinu.
2. Vještačenje. Važnost medicinske dokumentacije u vještačenju.
Ocjena težine tjelesnih ozljeda. Vještačenje u prometnim
nesrećama.
3. Deontologija. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje zakonskih normi,
samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Primijeniti znanja iz područja sudske medicine u okolnostima postojanja potrebe za provođenjem sudskomedicinskog vještačenja.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
2. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
3. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj
grani prava.
4. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
5. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
6. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost analize zakonskih tekstova
i sudskomedicinskih vještačenja, sposobnost primjene znanja u praksi,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
primjene propisa na hipotetičke i stvarne slučajeve iz sudske prakse. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Tanatologija.
2. Nespecifične mehaničke ozljede. Specifične mehaničke
ozljede. Kraniocerebralne ozljede. Asfiksije. Psihička trauma.
Komplikacije ozljeđivanja.
3. Vještačenje. Važnost medicinske dokumentacije u vještačenju.
Ocjena težine tjelesnih ozljeda. Vještačenje u prometnim
nesrećama.
4. Diferencijalna dijagnostika ubojstvo-samoubojstvo-nesretni
slučaj.
5. Zlostavljanje djece.
6. Deontologija.
7. Forenzička toksikologija. Smrt uzrokovana psihoaktivnim
tvarima.
8. Čedomorstvo. Protupravni prekid trudnoće.
9. Identifikacija osoba. Forenzička genetika. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje zakonskih i ustavnih
normi, kao i sudskomedicinskih vještačenja te normi međunarodnog i
europskog prava, samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje i
izučavanje literature.
Pripremiti podlogu za vrednovanje nalaza i mišljenja izrađenih prilikom sudskomedicinskog vještačenja.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
5. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava.
15.Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja.
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, sposobnost analiziranja legislative i sudske praske,
sposobnost precizne formulacije stavova, sposobnost stvaranja novih ideja
i razrade kritičkih stavova. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Uvod u sudsku medicinu.
2. Tanatologija.
3. Nespecifične mehaničke ozljede. Specifične mehaničke
ozljede. Kraniocerebralne ozljede. Asfiksije. Psihička trauma.
Komplikacije ozljeđivanja.
4. Vještačenje. Važnost medicinske dokumentacije u vještačenju.
Ocjena težine tjelesnih ozljeda. Vještačenje u prometnim
nesrećama.
5. Diferencijalna dijagnostika ubojstvo-samoubojstvo-nesretni
slučaj.
6. Zlostavljanje djece.
7. Deontologija.
8. Forenzička toksikologija. Smrt uzrokovana psihoaktivnim
tvarima.
9. Čedomorstvo. Protupravni prekid trudnoće
10. Identifikacija osoba. Forenzička genetika. -
NASTAVNE METODE
Predavanje, proučavanje, analiza i usporedba legislative i presuda,
samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.