Kroz predmet studenti stječu znanja i vještine o socijalnom radu s osobama s invaliditetom. Usvajaju potrebna znanja o teorijskim pristupima i modelima invaliditeta. Kolegij obuhvaća sadržaje iz intelektualnih teškoća, oštećenja vida, oštećenja sluha i govora, autizma, motoričkih poremećaja, duševnih smetnji, rijetkih bolesti i kroničnih bolesti. Upoznaje se akcijski pristupi i inicijative u radu s osobama s invaliditetom u internacionalnom i nacionalnom kontekstu (socijalna politika i pravna legislativa). Također, usvajaju se potrebna znanja i vještine vezane uz intervenciju socijalnog rada u području osnaživanja osoba s invaliditetom, obitelji i uključivanja u zajednicu.
Sadržaj predmeta
– UVOD U SOCIJALNI RAD S OSOBAMA S INVALIDITETOM: pojmovno određenje , teorijski pristupi invaliditetu, uzroci invaliditeta, položaj u društvu osoba s invaliditetom.
– VRSTE INVALIDITETA: osobe s tjelesnim invaliditetom, osobe s oštećenjima sluha, osobe s oštećenjima govorno- glasovne komunikacije, osobe s oštećenjima vida, osobe s intelektualnim teškoćama, osobe s autizmom, osobe s višestrukim oštećenjima,osobe s duševnim smetnjama, invalidi Domovinskog rata.
– OSOBE S INVALIDITETOM I DRUŠTVO: povijesni aspekti odnosa društva prema osobama s invaliditetom, položaj u suvremenom društvu, stavovi i reakcije društva prema osobama s invaliditetom, invaliditet kao stigma, siromaštvo, starenje,uključenost u zajednicu, kvaliteta života, te socijalna integracija osoba s invaliditetom.
– OBITELJI OSOBA S INVALIDITETOM I MREŽE PODRŠKE: obitelji osoba s invaliditetom, prava osoba s invaliditetom na partnerstvo, brak i roditeljstvo, slobodno vrijeme i osobe s invaliditetom
– OBRAZOVANJE, REHABILITACIJA I ZAPOŠLJAVANJE OSOBA S INVALIDITETOM
– PRAVA OSOBA S INVALIDITETOM: međunarodni pravni izvori i pravni izvori kojima se u hrvatskoj reguliraju prava osoba s invaliditetom u sustavu socijalne skrbi, mirovinskom sustavu, odgoju i obrazovanju, zdravstvu.
– SOCIJALNI RAD I OSOBE S INVALIDITETOM: načini potpore i osnaživanja osoba s invaliditetom, samopomoć osoba s invaliditetom kroz različite pokrete i udruge.
Socijalni rad s osobama s invaliditetom
Socijalni rad s osobama s invaliditetom
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
Leutar, Z. Buljevac, M.; Osobe s invaliditetom u društvu; Biblioteka socijalnog rada (2020), str. Ne učiti: tablice na stranici 9. i 10., stranice 45.-50., 123., 142.-148., 155.-156.- na stranici 156 se uče samo posljednja 2 odlomka
Leutar, Z. Buljevac, M.; Vještačenje i prava ostali sustavi; Leutar, Z. Buljevac, M. (2022), str
Vještačenje i prava ostali sustavi (nalazi se kao PDF dokument u Merlinu)
Zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba s invaliditetom (NN, 157/2013., 152/2014., 39/2018., 32/2020.); uče se članci: 3.-15., 17.- 22., 29., 31.- 33., 35., 37.
Zakon o socijalnoj skrbi (NN, 18/2022., 46/2022., 119/2022.); , str
Studenti su dužni pratiti izmjene i dopune navedena 2 pravna izvora.
Ukoliko dođe do izmjena i dopuna uči se onaj pravni izvor koji je na snazi!
PREPORUČENA LITERATURA
Milić Babić, Hranj Zeko i Leutar (2023). Prava i usluge u sustavu socijalne skrbi za djecu s teškoćama u razvoju i njihove obitelji: Zagreb: PF
Ishodi učenja
Razlikovati specifičnosti osoba s određenim vrstama invaliditeta.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu. (1)
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice. (2)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u zajednici. (11)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja. (15)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost primjene znanja u praksi.
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Pojmovno određenje invaliditeta
2. Uzroci nastanka i relativnost invaliditeta
3. Društveni koncepti razumijevanja invaliditeta
4. Paradigme, teorije i modeli invaliditeta
5. Načela u radu s osobama s invaliditetom
7. Osobe s oštećenjima vida
8. Osobe s oštećenjem sluha
9. Osobe s oštećenjima govorno-glasovne komunikacije
10. Gluhoslijepe osobe
11. Osobe s poremećajima iz autističnog spektra
12. Osobe s intelektualnim teškoćama
13. Osobe s duševnim smetnjama
14. Osobe s višestrukim oštećenjima
15. Osobe s tjelesnim invaliditetom
16. Invalidi rada
17. Hrvatski ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija.
Objasniti funkcioniranje osoba s invaliditetom i članova njihovih obitelji u zajednici.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i zaštite. (6)
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje. (7)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u zajednici. (11)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja. (15)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Vrednovanje specijaliziranih činjenica, pojmova, postupaka, principa i teorija vezanih za osobe s invaliditetom i članove njihovih obitelji, uključujući njihovo kritičko razumijevanje.
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost primjene znanja u praksi.
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Pojmovno određenje invaliditeta
2. Učestalost u populaciji
3. Uzroci nastanka i relativnost invaliditeta
4. Društveni koncepti razumijevanja invaliditeta
5. Položaj osoba s invaliditetom u društvu kroz povijest
6. Paradigme, teorije i modeli invaliditeta
7. Načela u radu s osobama s invaliditetom
8. Holistički pristup u radu s osobama s invaliditetom
9. Djeca s teškoćama u razvoju
10. Mladi s invaliditetom
11. Brak i obitelj osoba s invaliditetom
12. Starije osobe s invaliditetom
13. Podrška osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji
14. Kvaliteta života osoba s invaliditetom
15. Uključenost u zajednicu
16. Stavovi, stereotipi, predrasude, diskriminacija i stigmatizacija osoba s invaliditetom
17. Osobe s oštećenjima vida
18. Osobe s oštećenjem sluha
19. Osobe s oštećenjima govorno-glasovne komunikacije
20. Gluhoslijepe osobe
21. Osobe s poremećajima iz autističnog spektra
22. Osobe s intelektualnim teškoćama
23. Osobe s duševnim smetnjama
24. Osobe s višestrukim oštećenjima
25. Osobe s tjelesnim invaliditetom
26. Invalidi rada
27. Hrvatski ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata
28. Siromaštvo i osobe s invaliditetom
29. Nasilje nad osobama s invaliditetom
30. Odgoj i obrazovanje
31. Profesionalna rehabilitacija, rad i zapošljavanje osoba s invaliditetom
32. Prava osoba s invaliditetom33. Socijalni rad s osobama s invaliditetom
-
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka.
Primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze osoba s invaliditetom i članova njihovih obitelji.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na razini pojedinca, obitelji, grupe i zajednice. (4)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i zaštite. (6)
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje. (7)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama o pravnim propisima namijenjenim osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji.
Interpretiranje pravnih propisa.
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Odgoj i obrazovanje
2. Profesionalna rehabilitacija, rad i zapošljavanje osoba s invaliditetom3. Prava osoba s invaliditetom
-
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija.
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije s različitim skupinama osoba s invaliditetom potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu.(1)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i zajednicom (5)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Primjena
-
VJEŠTINE
Upravljanje složenom komunikacijom s korisnicima s različitim invaliditetima
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Osobe s oštećenjima vida
2. Osobe s oštećenjem sluha
3. Osobe s oštećenjima govorno-glasovne komunikacije
4. Gluhoslijepe osobe
5. Osobe s poremećajima iz autističnog spektra
6. Osobe s intelektualnim teškoćama
7. Osobe s duševnim smetnjama
8. Osobe s višestrukim oštećenjima
9. Osobe s tjelesnim invaliditetom
10. Invalidi rada11. Hrvatski ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata
-
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena diskusija.
Analizirati socijalni položaj osoba s invaliditetom i članova njihovih obitelji.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice. (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada. (3)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i zajednicom. (5)
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u zajednici. (11)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi.
Vještina upravljanja informacijama o osobama s invaliditetom i članova njihovih obitelji.
Prikupljanje, interpretiranje, procjenjivanje, odabiranje i kreativno korištenje različitih relevantnih činjenica o osobama s invaliditetom i članova njihovih obitelji.
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
8. Djeca s teškoćama u razvoju
9. Mladi s invaliditetom
10. Brak i obitelj osoba s invaliditetom
11. Starije osobe s invaliditetom
12. Podrška osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji
13. Kvaliteta života osoba s invaliditetom
14. Uključenost u zajednicu
15. Stavovi, stereotipi, predrasude, diskriminacija i stigmatizacija osoba s invaliditetom
16. Osobe s oštećenjima vida
17. Osobe s oštećenjem sluha
18. Osobe s oštećenjima govorno-glasovne komunikacije
19. Gluhoslijepe osobe
20. Osobe s poremećajima iz autističnog spektra
21. Osobe s intelektualnim teškoćama
22. Osobe s duševnim smetnjama
23. Osobe s višestrukim oštećenjima
24. Osobe s tjelesnim invaliditetom
25. Invalidi rada
26. Hrvatski ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata
27. Siromaštvo i osobe s invaliditetom
28. Nasilje nad osobama s invaliditetom
29. Odgoj i obrazovanje
30. Profesionalna rehabilitacija, rad i zapošljavanje osoba s invaliditetom
31. Prava osoba s invaliditetom32. Socijalni rad s osobama s invaliditetom
-
NASTAVNE METODE
Predavanja, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, izrada praktičnog zadatka, demonstracija praktičnog zadatka.
Analizirati socijalne probleme i rizike vezane uz osobe s invaliditetom.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice.(2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada. (3)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i zajednicom. (5)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja. (15)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama o osobama s invaliditetom. Sinteza spoznaja o osobama s invaliditetom.
Prikupljanje, interpretiranje, procjenjivanje, odabiranje i kreativno korištenje različitih relevantnih činjenica o osobama s invaliditetom. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
3. Društveni koncepti razumijevanja invaliditeta
5. Paradigme, teorije i modeli invaliditeta
6. Djeca s teškoćama u razvoju
7. Mladi s invaliditetom
8. Brak i obitelj osoba s invaliditetom
9. Starije osobe s invaliditetom
10. Podrška osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji
11. Kvaliteta života osoba s invaliditetom
12. Uključenost u zajednicu
13. Stavovi, stereotipi, predrasude, diskriminacija i stigmatizacija osoba s invaliditetom
14. Siromaštvo i osobe s invaliditetom
15. Nasilje nad osobama s invaliditetom
16. Odgoj i obrazovanje
17. Profesionalna rehabilitacija, rad i zapošljavanje osoba s invaliditetom
18. Prava osoba s invaliditetom19. Socijalni rad s osobama s invaliditetom
-
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka.
Napraviti procjenu kvalitete života osoba s invaliditetom.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu. (1)
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice. (2)
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada. (3)
Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i zajednicom. (5)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza / Stvaranje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost stvaranja novih ideja.
Prikupljanjem, interpretiranjem i procjenjivanjem činjenica analizirati i napraviti procjenu kvalitete života osoba s invaliditetom.
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
3. Djeca s teškoćama u razvoju
4. Mladi s invaliditetom
5. Brak i obitelj osoba s invaliditetom
6. Starije osobe s invaliditetom
7. Podrška osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji
8. Kvaliteta života osoba s invaliditetom
9. Uključenost u zajednicu
10. Stavovi, stereotipi, predrasude, diskriminacija i stigmatizacija osoba s invaliditetom
11. Osobe s oštećenjima vida
12. Osobe s oštećenjem sluha
13. Osobe s oštećenjima govorno-glasovne komunikacije
14. Gluhoslijepe osobe
15. Osobe s poremećajima iz autističnog spektra
16. Osobe s intelektualnim teškoćama
17. Osobe s duševnim smetnjama
18. Osobe s višestrukim oštećenjima
19. Osobe s tjelesnim invaliditetom
20. Invalidi rada
21. Hrvatski ratni vojni invalidi iz domovinskog rata
22. Siromaštvo i osobe s invaliditetom
23. Nasilje nad osobama s invaliditetom
24. Odgoj i obrazovanje
25. Profesionalna rehabilitacija, rad i zapošljavanje osoba s invaliditetom26. Prava osoba s invaliditetom
-
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, izrada praktičnog zadatka, demonstracija praktičnog zadatka.
Predložiti oblike podrške osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice. (2)
Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na razini pojedinca, obitelji, grupe i zajednice. (4)
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje. (7)
Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim profesijama. (10)
-
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Sinteza / Stvaranje
-
VJEŠTINE
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja, sposobnost stvaranja novih ideja, etičnost.
-
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
4. Načela u radu s osobama s invaliditetom
5. Holistički pristup u radu s osobama s invaliditetom
10. Podrška osobama s invaliditetom i članovima njihovih obitelji
11. Kvaliteta života osoba s invaliditetom
12. Uključenost u zajednicu
14. Osobe s oštećenjima vida
15. Osobe s oštećenjem sluha
16. Osobe s oštećenjima govorno-glasovne komunikacije
17. Gluhoslijepe osobe
18. Osobe s poremećajima iz autističnog spektra
19. Osobe s intelektualnim teškoćama
20. Osobe s duševnim smetnjama
21. Osobe s višestrukim oštećenjima
22. Osobe s tjelesnim invaliditetom
23. Invalidi rada
24. Hrvatski ratni vojni invalidi iz Domovinskog rata
26. Nasilje nad osobama s invaliditetom
27. Prava osoba s invaliditetom28. Socijalni rad s osobama s invaliditetom
-
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, izrada praktičnog zadatka, demonstracija praktičnog zadatka.