Povijesni razvitak civilnog društva. Pojmovna analiza civilnog društva, neprofitni sektor, volonterski sektor, opće dobro. Udruge, zaklade, privatne ustanove, zadruge. Osnivanje i registracija udruga, zaklada i privatnih ustanova. Zakonski okvir djelovanja udruga, zaklada i privatnih ustanova.
Porezni status neprofitnih organizacija. Uloga organizacija civilnog društva u socijalnoj politici. Razvoj organizacija civilnog društva u Hrvatskoj: struktura, okolina, vrednote, utjecaj. Suradnja civilnog društva i države – načelo supsidijarnosti, solidarnost, dobra vladavina. Uloga civilnog društva u procesu decentralizacije, samoorganizacije i samoregulacije. Praksa Europske unije u poticanju razvoja civilnog društva.
Civilno društvo i javna uprava
Literatura
OBVEZNA LITERATURA
G. Bežovan; Civilno društvo; Nakladni zavod Globus (2004), str. 13-96
PREPORUČENA LITERATURA
Gojko Bežovan, Siniša Zrinščak; Civilno društvo u Hrvatskoj; Jesenski i Turk/Hrvatsko sociološko društvo (2007), str. Jedno poglavlje po izboru
Matančević, G. Bežovan; Dometi i ključni čimbenici razvoja civilnog društva u Hrvatskoj temeljem tri vala istraživanja; Revija za socijalnu politiku, 20(1) (2013), str. 21-41
Pološki Vokić, I. Marić, H. Gorana; Motivacija za volontiranje; jesu li motivi za volontiranje povezani sa spolom, ličnosti i područjem studiranja?; Revija za socijalnu politiku, 20(3) (2013), str
Zrinščak; Volontiranje studenata u Zagrebu u komparativnom kontekstu; Revija za socijalnu politiku, 19(1) (2012), str. 25-48
Šalaj; Civilno društvo i demokracija: što bi Tocqueville i Putnam vidjeli u Hrvatskoj?; Revija za socijalnu politiku, 8(1) (2012), str. 49-71
Bežovan; Civilno društvo i javna uprava kao dionici razvoja kombinirane socijalne politike u Hrvatskoj; Hrvatska javna uprava, 9 (2) (2009), str. 355-391
Šalaj; Socijalni kapital-Hrvatska u komparativnoj perspektivi.; Zagreb: Fakultet političkih znanosti (2007), str
Zimmer, P. Eckhard; Future of Civil Society- Making Central European Nonprofit-Organisations Work; Wiesbaden: VS Verlag fuer Sozialwissenschaften (2004), str
Ishodi učenja
Identificirati konceptualna određenja te zakonski okvir osnivanja, registracije i djelovanja organizacija civilnog društva.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Predložiti mjere i instrumente sustavnog unaprjeđivanja
odnosa uprave s društvenom okolinom (građanima i dr.),
unaprjeđivanja komuniciranja i upravljanja informacijama u
digitalnom okruženju.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje
i policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije
rješavanja društvenih problema.
13.Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom
sustavu i gospodarstvu.
19. Koristiti se informacijskim tehnologijama i samostalno
i/ili u timu prezentirati planove i
projekte.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku, pravnu i
društvenu odgovornost u obavljanju
poslova javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Pamćenje
-
VJEŠTINE
Sposobnost primjene stečenih znanja u praksi, sposobnost
učenja, vještina javne prezentacije stečenih znanja u
usmenom i pismenom obliku -
SADRŽAJ UČENJA
1. Povijesni razvitak civilnog društva
2. Pojmovna analiza civilnog društva
3. Udruge, zaklade, privatne ustanove, zadruge
4. Osnivanje i registracija udruga, te informativno o
zaklada i privatnim ustanova
5. Zakonski okvir djelovanja udruga, zaklada i privatnih
ustanova
6. Porezni status neprofitnih organizacija
7. Uloga organizacija civilnog društva u javnim
politikama
8. Razvoj civilnog društva u Hrvatskoj: struktura,
okolina, vrednote, učinci
9. Rezultati novih istraživanja- Indeks civilnog društva
u Hrvatskoj
10. Suradnja socijalnih organizacija civilnog društva i
države
11. Uloga civilnog društva u procesu decentralizacije,
održivog razvoja, samoorganizacije i samoregulacije,
vladavina
12. Praksa Europske unije i Vijeća Europe u poticanju
razvoja civilnog društva, globalno civilno društvo
13. Posjeta Uredu za udruge i Nacionalnoj zakladi za
razvoj civilnog društva -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu eseja, studentska
debata, samostalno čitanje literature.
Interpretirati spoznaje o ulozi civilnog društva te obilježjima socio-kulturnog i povijesnog razvoja civilnog društva u Hrvatskoj.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje
i policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije
rješavanja društvenih problema.
13.Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom
sustavu i gospodarstvu.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku, pravnu i
društvenu odgovornost u obavljanju poslova javne uprave i
odnosu s društvenom okolinom. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Razumijevanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja
u praksi, logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg
mišljenja, sposobnost učenja, etičnost, društvena
odgovornost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Povijesni razvitak civilnog društva
2. Uloga organizacija civilnog društva u javnim
politikama
3. Razvoj civilnog društva u Hrvatskoj: struktura,
okolina, vrednote, učinci
4. Rezultati novih istraživanja- Indeks civilnog društva
u Hrvatskoj
5. Suradnja socijalnih organizacija civilnog društva i
države
6. Uloga civilnog društva u procesu decentralizacije,
održivog razvoja, samoorganizacije i samoregulacije,
vladavina
7. Praksa Europske unije i Vijeća Europe u poticanju
razvoja civilnog društva, globalno civilno društvo
8. Posjeta Uredu za udruge i Nacionalnoj zakladi za
razvoj civilnog društva -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog
zadatka, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Debatirati o ulozi civilnog društva u procesima decentralizacije, demokratizacije, europeizacije i samoorganizacije u Hrvatskoj.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Predložiti mjere i instrumente sustavnog unaprjeđivanja
odnosa uprave s društvenom okolinom (građanima i dr.),
unaprjeđivanja komuniciranja i upravljanja informacijama u
digitalnom okruženju.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje
i policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije
rješavanja društvenih problema.
13.Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom
sustavu i gospodarstvu.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku, pravnu i
društvenu odgovornost u obavljanju poslova javne uprave i
odnosu s društvenom okolinom. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Analiza
-
VJEŠTINE
Vještina analize informacija, sposobnost učenja, sposobnost
primjene znanja u praksi, sposobnost učenja, jasno i
razgovijetno izražavanje, etičnost. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Uloga organizacija civilnog društva u javnim
politikama
2. Razvoj civilnog društva u Hrvatskoj: struktura,
okolina, vrednote, učinci
3. Rezultati novih istraživanja- Indeks civilnog društva
u Hrvatskoj
4. Suradnja socijalnih organizacija civilnog društva i
države
5. Uloga civilnog društva u procesu decentralizacije,
održivog razvoja, samoorganizacije i samoregulacije,
vladavina
6. Praksa Europske unije i Vijeća Europe u poticanju
razvoja civilnog društva, globalno civilno društvo
7. Posjeta Uredu za udruge i Nacionalnoj zakladi za
razvoj civilnog društva -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, studentska
debata, samostalno čitanje literature.
Procijeniti obilježja suradnje civilnog društva s državom i gospodarstvom te s drugim dionicima.
-
DOPRINOSI OSTVARENJU ISHODA UČENJA NA RAZINI STUDIJSKOG PROGRAMA
1.Predložiti mjere i instrumente sustavnog unaprjeđivanja
odnosa uprave s društvenom okolinom (građanima i dr.),
unaprjeđivanja komuniciranja i upravljanja informacijama u
digitalnom okruženju.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje
i policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije
rješavanja društvenih problema.
13.Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom
sustavu i gospodarstvu.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku, pravnu i
društvenu odgovornost u obavljanju poslova javne uprave i
odnosu s društvenom okolinom. -
KOGNITIVNO PODRUČJE ZNANJA I RAZUMIJEVANJA
Vrednovanje
-
VJEŠTINE
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja
u praksi, sposobnost učenja, sposobnost kritičkog osvrta,
precizne formulacije stavova, sposobnost stvaranja novih
ideja, umrežavanje. -
SADRŽAJ UČENJA
Nastavne cjeline:
1. Uloga organizacija civilnog društva u javnim
politikama
2. Razvoj civilnog društva u Hrvatskoj: struktura,
okolina, vrednote, učinci
3. Rezultati novih istraživanja- Indeks civilnog društva
u Hrvatskoj
4. Suradnja socijalnih organizacija civilnog društva i
države
5. Uloga civilnog društva u procesu decentralizacije,
održivog razvoja, samoorganizacije i samoregulacije,
vladavina
6. Posjeta Uredu za udruge i Nacionalnoj zakladi za
razvoj civilnog društva -
NASTAVNE METODE
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog
zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje
literature, studijski posjeti institucijama.