Trg Republike Hrvatske 14
Zagreb, Croatia
Branko Smerdel; Ustavno uređenje europske Hrvatske, II. izdanje; Narodne novine (2020), str. 3-16, 131-136, 217-241
Biljana Kostadinov, Robert Podolnjak, Ana Horvat Vuković, Đorđe Gardašević; Poredbeno ustavno pravo – dioba vlasti, ur. Biljana Kostadinov; Pravni fakultet Sveučilišta u zagrebu (2022), str
Biljana Kostadinov; Suvremeni francuski parlamentarizam (1958.-2002.); Pravni fakultet u Zagrebu (2004), str. 19-33, 98-131
2. Prepoznati mogućnosti i temeljna pitanja komparativne
metode u proučavanju sustava javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
Razumijevanje
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja
u praksi, sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga
usmenog i pisanog izražavanja, etičnost.
Nastavne jedinice:
1. Problematika i sadržaj komparativnog proučavanja
suvremenih političkih sustava i suvremena znanost
komparativnih političkih sustava
2. Klasifikacija političkih sustava: demokratski i autoritarni
sustavi. Suvremene demokracije: Europa, Sjeverna
Amerika i nove demokracije u središnjoj i istočnoj
Europi. Problemi demokratske transformacije u bivšim
socijalističkim državama.
3. Problemi razvitka političkih institucija. Nova
institucionalna analiza. Teorija ustavnog izbora.
Pluralistički model političkih sustava
4. Temeljni pojmovi i koncepti političkih sustava Svrha
uspostavljanja različitih sustava ustrojstva vlasti: temeljni
demokratski uvjeti političkog procesa, izbor
odgovarajućeg izbornog sustava te izbor odgovarajućeg
modela organizacije vlasti, postavke klasične i
suvremene teorije, primjena načela vladavine prava i
diobe vlasti, primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
5. Efikasna i odgovorna vlada: dominacija egzekutive u
suvremenim demokracijama, granice moći zakonodavnih
tijela, položaj parlamenata u suvremenim
demokracijama, nemoć klasične teorije političke
odgovornosti, pitanja primjene načela diobe vlasti, ,
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
6. Predsjednički sustav: provjere i ravnoteže u američkom
predsjedničkom sustavu, suvremena znanstvena
tumačenja značajki predsjedničkog sustava, specifični
oblici veta (predsjednički veto, bikameralizam,
suglasnost Senata na imenovanja predsjednika i
ugovore), sudbeni nadzor, impeachment; podijeljena
vlada u suvremenom američkom političkom sustavu
7. Parlamentarni sustav: suvremena znanstvena tumačenja
temeljnih značajki parlamentarnog sustava, pravne i
političke dimenzije temeljnih značajki parlamentarnog
sustava, „čisti parlamentarni sustav“ i „mješoviti
modeli“, različiti modeli formiranja vlade u
parlamentarnom sustavu (pozitivni i negativni
parlamentarizam), politička odgovornost vlade i
ministara
8. Polupredsjednički sustav: suvremena znanstvena
tumačenja temeljnih značajki polupredsjedničkog sustava
sustava, pravne i političke dimenzije temeljnih značajki
polupredsjedničkog sustava, francuski polupredsjednički
sustav kao arhetip polupredsjedničkog sustava, analiza
polupredsjedničkog sustava u Republici Hrvatskoj od
1990. do 2000. godine i razlozi promjene
polupredsjedničkog u parlamentarni sustav, primjeri
polupredsjedničkog sustava među suvremenim
europskim državama (Poljska, Rumunjska, Ukrajina)
9. Dvodomni sustav (bikameralizam): napredna znanstvena
tumačenja razloga odabira dvodomne strukture
parlamenta, teorijski argumenti u prilog i protiv drugog
doma, dvodomni sustav u Republici Hrvatskoj
(Županijski dom 1993-2001.)
10. Nova dioba vlasti: suvremena znanstvena tumačenja i
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse u primjeni
načela vladavine prava i načela diobe vlasti – perspektive
suvremenog parlamentarizma, izdvajanje grana/funkcija
vlasti od parlamentarnog nadzora, politička odgovornost
novih središta političkog odlučivanja
11. Složene države i državne zajednice. Američka klasična
teorija federalizma. Komparativni pristup u proučavanju
složenih država i državnih zajednica. Raspad
socijalističkih federacija i pojava novih i nezavisnih
država. Problematika suvremenog federalizma:
međuvladini odnosi u starim federalnim sustavima,
suvremeni devolutivni federalizam (transformacija
unitarnih u federalne države, problem odcjepljenja u
suvremenim federalnim i kvazi-federalnim državama
(Kanada, Belgija, Ujedinjeno Kraljevstvo, Španjolska)
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
2. Prepoznati mogućnosti i temeljna pitanja komparativne
metode u proučavanju sustava javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
Razumijevanje
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja
u praksi, sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga
usmenog i pisanog izražavanja, etičnost.
1. Problematika i sadržaj komparativnog proučavanja
suvremenih političkih sustava i suvremena znanost
komparativnih političkih sustava
2. Klasifikacija političkih sustava: demokratski i
autoritarni sustavi. Suvremene demokracije: Europa,
Sjeverna Amerika i nove demokracije u središnjoj i
istočnoj Europi. Problemi demokratske
transformacije u bivšim socijalističkim državama.
3. Problemi razvitka političkih institucija. Nova
institucionalna analiza. Teorija ustavnog izbora.
Pluralistički model političkih sustava
4. Temeljni pojmovi i koncepti političkih sustava Svrha
uspostavljanja različitih sustava ustrojstva vlasti:
temeljni demokratski uvjeti političkog procesa, izbor
odgovarajućeg izbornog sustava te izbor
odgovarajućeg modela organizacije vlasti, postavke
klasične i suvremene teorije, primjena načela
vladavine prava i diobe vlasti, primjeri iz
ustavnopravne i političke prakse
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
2. Prepoznati mogućnosti i temeljna pitanja komparativne
metode u proučavanju sustava javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
Razumijevanje
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja
u praksi, sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga
usmenog i pisanog izražavanja, etičnost.
1. Problematika i sadržaj komparativnog proučavanja
suvremenih političkih sustava i suvremena znanost
komparativnih političkih sustava
2. Klasifikacija političkih sustava: demokratski i
autoritarni sustavi. Suvremene demokracije: Europa,
Sjeverna Amerika i nove demokracije u središnjoj i
istočnoj Europi. Problemi demokratske
transformacije u bivšim socijalističkim državama.
3. Problemi razvitka političkih institucija. Nova
institucionalna analiza. Teorija ustavnog izbora.
Pluralistički model političkih sustava
4. Temeljni pojmovi i koncepti političkih sustava Svrha
uspostavljanja različitih sustava ustrojstva vlasti:
temeljni demokratski uvjeti političkog procesa, izbor
odgovarajućeg izbornog sustava te izbor
odgovarajućeg modela organizacije vlasti, postavke
klasične i suvremene teorije, primjena načela
vladavine prava i diobe vlasti, primjeri iz
ustavnopravne i političke prakse
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg pravnog
okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu.
Primjena
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u
praksi, sposobnost učenja, sposobnost precizne formulacije
stavova, sposobnost stvaranja novih ideja
Nastavne jedinice
1. Svrha uspostavljanja različitih sustava ustrojstva vlasti:
temeljni demokratski uvjeti političkog procesa, izbor
odgovarajućeg izbornog sustava te izbor odgovarajućeg
modela organizacije vlasti, postavke klasične i
suvremene teorije, primjena načela vladavine prava i
diobe vlasti, primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
2. Efikasna i odgovorna vlada: dominacija egzekutive u
suvremenim demokracijama, granice moći zakonodavnih
tijela, položaj parlamenata u suvremenim
demokracijama, nemoć klasične teorije političke
odgovornosti, pitanja primjene načela diobe vlasti, ,
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
3. Predsjednički sustav: provjere i ravnoteže u američkom
predsjedničkom sustavu, suvremena znanstvena
tumačenja značajki predsjedničkog sustava, specifični
oblici veta (predsjednički veto, bikameralizam,
suglasnost Senata na imenovanja predsjednika i
ugovore), sudbeni nadzor, impeachment; podijeljena
vlada u suvremenom američkom političkom sustavu
4. Parlamentarni sustav: suvremena znanstvena tumačenja
temeljnih značajki parlamentarnog sustava, pravne i
političke dimenzije temeljnih značajki parlamentarnog
sustava, „čisti parlamentarni sustav“ i „mješoviti
modeli“, različiti modeli formiranja vlade u
parlamentarnom sustavu (pozitivni i negativni
parlamentarizam), politička odgovornost vlade i
ministara
5. Polupredsjednički sustav: suvremena znanstvena
tumačenja temeljnih značajki polupredsjedničkog sustava
sustava, pravne i političke dimenzije temeljnih značajki
polupredsjedničkog sustava, francuski polupredsjednički
sustav kao arhetip polupredsjedničkog sustava, analiza
polupredsjedničkog sustava u Republici Hrvatskoj od
1990. do 2000. godine i razlozi promjene
polupredsjedničkog u parlamentarni sustav, primjeri
polupredsjedničkog sustava među suvremenim
europskim državama (Poljska, Rumunjska, Ukrajina)
6. Dvodomni sustav (bikameralizam): napredna znanstvena
tumačenja razloga odabira dvodomne strukture
parlamenta, teorijski argumenti u prilog i protiv drugog
doma, dvodomni sustav u Republici Hrvatskoj
(Županijski dom 1993-2001.)
7. Nova dioba vlasti: suvremena znanstvena tumačenja i
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse u primjeni
načela vladavine prava i načela diobe vlasti – perspektive
suvremenog parlamentarizma, izdvajanje grana/funkcija
vlasti od parlamentarnog nadzora, politička odgovornost
novih središta političkog odlučivanja
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu javne
uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
Analiza
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja
problema, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost
učenja
Nastavne jedinice
1. Svrha uspostavljanja različitih sustava ustrojstva vlasti:
temeljni demokratski uvjeti političkog procesa, izbor
odgovarajućeg izbornog sustava te izbor odgovarajućeg
modela organizacije vlasti, postavke klasične i
suvremene teorije, primjena načela vladavine prava i
diobe vlasti, primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
2. Efikasna i odgovorna vlada: dominacija egzekutive u
suvremenim demokracijama, granice moći zakonodavnih
tijela, položaj parlamenata u suvremenim
demokracijama, nemoć klasične teorije političke
odgovornosti, pitanja primjene načela diobe vlasti, ,
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
3. Nova dioba vlasti: suvremena znanstvena tumačenja i
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse u primjeni
načela vladavine prava i načela diobe vlasti – perspektive
suvremenog parlamentarizma, izdvajanje grana/funkcija
vlasti od parlamentarnog nadzora, politička odgovornost
novih središta političkog odlučivanja
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg pravnog
okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu.
Vrednovanje
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Interakcija s drugima
Nastavne jedinice
1. Predsjednički sustav: provjere i ravnoteže u američkom
predsjedničkom sustavu, suvremena znanstvena
tumačenja značajki predsjedničkog sustava, specifični
oblici veta (predsjednički veto, bikameralizam,
suglasnost Senata na imenovanja predsjednika i
ugovore), sudbeni nadzor, impeachment; podijeljena
vlada u suvremenom američkom političkom sustavu
2. Parlamentarni sustav: suvremena znanstvena tumačenja
temeljnih značajki parlamentarnog sustava, pravne i
političke dimenzije temeljnih značajki parlamentarnog
sustava, „čisti parlamentarni sustav“ i „mješoviti
modeli“, različiti modeli formiranja vlade u
parlamentarnom sustavu (pozitivni i negativni
parlamentarizam), politička odgovornost vlade i
ministara
3. Polupredsjednički sustav: suvremena znanstvena
tumačenja temeljnih značajki polupredsjedničkog
sustava, pravne i političke dimenzije temeljnih značajki
polupredsjedničkog sustava, francuski polupredsjednički
sustav kao arhetip polupredsjedničkog sustava, analiza
polupredsjedničkog sustava u Republici Hrvatskoj od
1990. do 2000. godine i razlozi promjene
polupredsjedničkog u parlamentarni sustav, primjeri
polupredsjedničkog sustava među suvremenim
europskim državama (Poljska, Rumunjska, Ukrajina)
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg pravnog
okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu.
Vrednovanje
Kreativno mišljenje
Izvođenje složenih metoda
Upravljanje složenom komunikacijom
Samostalno donošenje odluka
Nastavne jedinice
1. Efikasna i odgovorna vlada: dominacija egzekutive u
suvremenim demokracijama, granice moći zakonodavnih
tijela, položaj parlamenata u suvremenim
demokracijama, nemoć klasične teorije političke
odgovornosti, pitanja primjene načela diobe vlasti, ,
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
2. Nova dioba vlasti: suvremena znanstvena tumačenja i
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse u primjeni
načela vladavine prava i načela diobe vlasti – perspektive
suvremenog parlamentarizma, izdvajanje grana/funkcija
vlasti od parlamentarnog nadzora, politička odgovornost
novih središta političkog odlučivanja
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno odlučivanje i
policy proces i primijeniti znanja na stvarne situacije rješavanja
društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg pravnog
okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu.
Stvaranje/sinteza
Kreativno mišljenje
Izvođenje složenih metoda
Upravljanje složenom komunikacijom
Samostalno donošenje odluka
Nastavne jedinice
1. Svrha uspostavljanja različitih sustava ustrojstva vlasti:
temeljni demokratski uvjeti političkog procesa, izbor
odgovarajućeg izbornog sustava te izbor odgovarajućeg
modela organizacije vlasti, postavke klasične i
suvremene teorije, primjena načela vladavine prava i
diobe vlasti, primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
2. Efikasna i odgovorna vlada: dominacija egzekutive u
suvremenim demokracijama, granice moći zakonodavnih
tijela, položaj parlamenata u suvremenim
demokracijama, nemoć klasične teorije političke
odgovornosti, pitanja primjene načela diobe vlasti, ,
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse
3. Nova dioba vlasti: suvremena znanstvena tumačenja i
primjeri iz ustavnopravne i političke prakse u primjeni
načela vladavine prava i načela diobe vlasti – perspektive
suvremenog parlamentarizma, izdvajanje grana/funkcija
vlasti od parlamentarnog nadzora, politička odgovornost
novih središta političkog odlučivanja
Predavanja
Vođena rasprava
Samostalno čitanje literature
1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje
zadane teme)
2. Usmeni ispit