ije nov koncept da država nabavlja robu, radove i usluge. Upravo suprotno, postojala je, u ovom ili onom obliku, od povijesnih početaka države pa sve do danas. Ipak, o javnoj nabavi kao skupnom pojmu koji označava gospodarsku djelatnost države usmjerenu prema posebnom postupku nabave robe, radova i usluga, počinje se razmišljati i pisati tek od nastanka i razvoja upravnog prava i gospodarskom ekspanzijom države. Država se koristi postupcima javne nabave za nabavu robe, usluga i radova. Budući da i građani i pravne osobe privatnog prava također nabavljaju robu, usluge i radove na slobodnom tržištu, nameće se pitanje: zašto država ima poseban tretman? Odnosno, zašto je za državnu (javnu) nabavu potreban poseban set pravila? Najlakši odgovor na to pitanje može se naći u interesu koji se ostvaruje tim dvjema vrstama nabave. Kupnjom (nabavom) roba, usluga i radova građani i privatne pravne osobe zadovoljavaju svoje osobne, privatne interese. Kada država nabavlja, njezin glavni zadatak je ostvariti javni interes. Neovisno o tome ima li konkretni projekt nacionalnu ili lokalnu važnost, ta činjenica ne umanjuje javni interes za njegovo realiziranje. Uz realiziranje javnog interesa, javna nabava sadrži još jedan bitan element koji opravdava poseban set pravila; država pri nabavi roba, usluga i radova troši sredstva iz državnog proračuna. Kako proračunska sredstva nisu “privatno” vlasništvo države, već sredstva prikupljena od građana za nanciranje svih javnokorisnih državnih djelatnosti, njihovo trošenje mora biti podvrgnuto iznimno strogim i formaliziranim pravilima. Ako pokušamo promatrati državu kao gospodarstvenika, teško je ne primijetiti kako u mnogim državama na svijetu neće biti većeg gospodarstvenika. Širina spektra djelovanja države ukazuje na činjenicu kako država mora trošiti znatna sredstva da bi bila u stanju pružiti sve usluge za koje je nadležna i koje je obvezna pružiti. Bilo da je riječ o nabavi novoga voznog parka za neko ministarstvo, izgradnji nove osnovne škole, nabavi usluga elektroničkih komunikacija za Gorsku službu spašavanja, opremanju fakulteta informatičkom opremom; sve će se navedene nabave provoditi primjenom pravila javnenabave. Kada to pokušamo opisati brojkama, rezultati su zapanjujući. Velik dio proračunskih sredstava države upotrebljava se za javnu nabavu, čime ona predstavlja velik dio državne potrošnje, ali i znatan dio opće gospodarske djelatnosti u svakoj državi. Tako postoje procjene da javne nabave čine oko 19 bruto društvenog proizvoda (BDP) Europske unije (EU), dok je u Republici Hrvatskoj taj postupak nešto niži i čini oko 12 BDP-a. Upravo činjenica da država kroz postupke javne nabave zauzima tako znatan dio gospodarstva, daje državi dodatnu moć i mogućnosti utjecaja na tržišna zbivanja. Kako su privatni poduzetnici vrlo zainteresirani za postupke javne nabave i mogućnosti koje pruža poslovanje s državom, državi se otvara mogućnost velikog utjecaja na gospodarska zbivanja. Tolika važnost javne nabave za pravni poredak rezultirala je složenim pravnim sustavom koji uređuje javnu nabavu u Republici Hrvatskoj. Kroz predavanja iz predmeta Javna nabava, pokušati će se objasniti nekoliko glavnih koncepata koji će studente pripremiti za uspješnu primjenu složenog prava javne nabave. To su položaj prava javne nabave unutar šireg pravnog poretka Republike Hrvatske, važnost prava javne nabave za gospodarsko djelovanje države ali i gospodarstvenike, glavne odrednice postupka javne nabave i pravna zaštita protiv nezakonitih odluka o odabiru i upravnih akata DKOM-a. Predavanja će održavati doc. dr. sc. Marko Turudić.
Javna nabava
Literature
MANDATORY LITERATURE
Turudić, Marko; Pravo javne nabave; Narodne novine d.d. (2017), str. 272
Learning outcomes
Argumentirati primjenu temeljnih načela javne nabave
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske,
međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne
za stvaranje i primjenu prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i
načela pojedinih grana prava. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Istraživačke vještine, pisanje znanstvenih radova, sposobnost stvaranja
novih ideja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja
problema -
LEARNING CONTENT
Nastavna cjelina:
1. pravna priroda javne nabave
2. ciljevi javne nabave
3. razvoj prava javne nabave u RH
4. osnovni pojmovi javne nabave
5. javni naručitelji
6. sektorski naručitelji -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena diskusija, izrada i demonstracija praktičnog zadatka
Usporediti različite postupke javne nabave
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog
mišljenja.
19. Implementirati europske propise u nacionalni pravni sustav. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Istraživačke vještine, pisanje znanstvenih radova, sposobnost stvaranja
novih ideja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja
problema -
LEARNING CONTENT
Nastavna cjelina:
1. Javni naručitelji
2. Sektorski naručitelji
3. Pravna zaštita
4. Javna nabava i međunarodne organizacije -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena diskusija, izrada i demonstracija praktičnog zadatka
Argumentirati zakonitost odluke o odabiru ili njenu pogrešnost
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
5. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Istraživačke vještine, pisanje znanstvenih radova, sposobnost stvaranja
novih ideja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja
problema -
LEARNING CONTENT
Nastavna cjelina:
1. ciljevi javne nabave
2. osnovni pojmovi javne nabave
3. javni naručitelji
4. sektorski naručitelji
5. pravna zaštita -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena diskusija, izrada i demonstracija praktičnog zadatka
Pripremiti upravne akte u postupcima javne nabave
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
5. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava
17. Izraditi pravni akt primjenom relevantnih pravnih propisa.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog
mišljenja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Stvaranje/sinteza
-
SKILLS
Istraživačke vještine, pisanje znanstvenih radova, sposobnost stvaranja
novih ideja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja
problema -
LEARNING CONTENT
Nastavna cjelina:
1. osnovni pojmovi javne nabave
2. javni naručitelji
3. sektorski naručitelji
4. pravna zaštita -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena diskusija, izrada i demonstracija praktičnog zadatka
Vrednovati različite metode kontrole javne nabave
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Istraživačke vještine, pisanje znanstvenih radova, sposobnost stvaranja
novih ideja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja
problema -
LEARNING CONTENT
Nastavna cjelina:
1. ciljevi javne nabave
2. javni naručitelji
3. sektoski naručitelji
4. pravna zaštita
5. politika javne nabave -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena diskusija, izrada i demonstracija praktičnog zadatka