Terenska praksa se odvija u trajanju od tri tjedna prema izvedbenom planu. Provodi se u CZSS ili ustanovama za djecu i mladež ili u programima za mlade udruga civilnog društva po posebno priređenom programu. U ustanovi ili organizaciji studenti borave tri tjedna 6 sati dnevno u neposrednom radu s korisnicima ili na ostvarivanju ostalih zadataka predviđenih praksom. Tijekom prakse studenti vode dnevnik rada, a nakon prakse trebaju prirediti odgovarajuće izvješće.
Studenti su dužni na kraju VII semestra uspješno ovladati pripremu za praksu u trajanju od 6 školskih sati.
Preporuča se studentima koji žele upisati praksu iz ovog područja da u VII semestru upišu izborni predmet “Socijalni rad i maloljetnička delinkvencija”.
Terenska praksa iz Socijalnog rada i mladih društveno neprihvatljivog ponašanja
Literature
MANDATORY LITERATURE
Zakon o sudovima za mladež; Narodne novine (2015), str. NN 84/11, 143/12, 148/13, 56/15
Prekršajni zakon; Narodne novine (2017), str. NN 107/07, 39/13, 157/13, 110/15, 70/17
Learning outcomes
Opisati problematiku djece i mladih s problemima u ponašanju u lokalnoj zajednici (na području određenog Centra za socijalnu skrb)
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada (3)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i zaštite (6)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj socijalnih rizika i problema (16) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja
-
LEARNING CONTENT
1. Temeljem dokumentacije i razgovora s djelatnicima CZSS upoznati se s pojavnim oblicima i brojem djece i mladih s problemima u ponašanju i vršenjem kaznenih i prekršajnih djela na području određenog Centra za socijalnu skrb(podružnice, te ukratko opisati stanje na području tog Centra/Podružnice
2. Upoznati se s djelatnošću određene odgojne ustanove za djecu i mlade s problemima u ponašanju -
TEACHING METHODS
terenski rad, vođena diskusija, izrada pisanog rada, rad na tekstu, samostalno čitanje literature
Opisati ulogu CZSS i socijalnih radnika u postupanju prema djeci i mladima koji očituju probleme u ponašanju i vrše kaznena djela i/ili prekršaje
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje (7)
2. Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu (9)
3. Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim profesijama (10)
4. Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u odnosu na druge profesije (14) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja
-
LEARNING CONTENT
1. Upoznati se s ulogom CZSS u postupanju prema djeci i mladima koji očituju probleme u ponašanju i vrše kaznena djela i/ili prekršaje, te s ulogom socijalnog radnika u predlaganju i kasnijem praćenju mjera, odnosno s postupanjem u pretpripremnom i pripremnom postupku.
2. Upoznati se sa svim oblicima rada u odgojnoj ustanovi (timska procjena, poludnevni boravak, domski tretman, disciplinski centar, PBIN uz dnevni boravak u OU, upućivanje u odgojnu ustanovu)
3. Upoznati se s oblicima rada nevladine organizacije (udruge)
koja se bavi djecom i mladima s problemima u ponašanju
4. Upoznati se s opisom poslova i zadataka socijalnog radnika u ustanovi i to opisati.
5. Razjasniti ulogu socijalnog radnika u odnosu na druge stručnjake (u timu) koji rade s djecom i mladima s problemima u ponašanju: socijalni pedagog, psiholog, pravnik, defektolog, rehabilitator -
TEACHING METHODS
vođena diskusija, izrada praktičnog zadatka, rad na tekstu, samostalno čitanje literature
Analizirati situaciju odabranog djeteta ili mlade osobe s problemima u ponašanju (i njezine/njegove obitelji)
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu (1)
2. Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada (3)
3. Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i zajednicom (5)
4. Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, istraživačke vještine, sposobnost
učenja, razvoj komunikacijskih vještina relevantnih za rad s mladima -
LEARNING CONTENT
1. Detaljno proučiti i prikazati jedan odabrani slučaj djeteta ili mlade osobe s problemima u ponašanju koji je trenutno aktualan (CZSS ili odgojnoj ustanovi)
2. Izraditi službenu bilješku temeljem odlaska na „teren“ (u obitelj maloljetnika, školu, na sud ili slično)
3. Upoznati se s načinom provođenja odgojnih mjera (pojačane brige i nadzora, posebnih obveza), odnosno s ulogom socijalnog radnika pri predlaganju mjere te prikazati po jedan slučaj za svaku mjeru
4. Upoznati se s problematikom nasilja među djecom i mladima na području Centra za socijalnu skrb/Podružnice, načinima postupanja u slučajevima nasilja među djecom i mladima, te opisati jedan takav slučaj
5. Upoznati se s načinom postupanja u slučajevima djece s problemima u ponašanju i opisati slučaj provedbe mjere stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu ili mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu. Zajedno sa socijalnim radnikom ispuniti i priložiti Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, socijalnu anamnezu i plan mjere te dodatno obrazložiti zaključnu procjenu razine rizika, kao i plan mjere.
6. Napisati osvrt na to koliko se u Centru/Podružnici ili odgojnoj ustanovi vodi računa o subjektivnoj dobrobiti djece, u kojim aspektima rada se više vodi računa o subjektivnoj dobrobit, u kojima manje.
7. Upoznati se s provedbom mjere stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu ili mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu izrečene u slučaju nasilja u obitelji, kada kod djeteta starijeg od 12 godina još nisu evidentirani problemi u ponašanju. Zajedno sa socijalnim radnikom ispuniti i priložiti Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, socijalnu anamnezu i plan mjere te dodatno obrazložiti zaključnu procjenu razine rizika, kao i plan mjere.
8. Upoznati se sa strukturom korisnika odgojne ustanove (dob, spol, razlog upućivanja i sl.) i ukratko opisati.
9. Upoznati se s radom socijalnog radnika u odgojnoj ustanovi ili udruzi s korisnicima (individualni ili grupni rad, ili oba načina), prisustvovati radu s korisnicima, voditi jedan grupni susret i opisati sve navedene aktivnosti.
10. U suradnji s terenskim nastavnikom u odgojnoj ustanovi ili udruzi izabrati jednog korisnika te koristeći se razgovorom, opažanjem i sekundarnim podacima detaljno opisati njegovu životnu situaciju, navesti razloge dolaska, procijeniti način uključenosti obitelji u tretman korisnika te procijeniti izglede uspješnosti.
11. Napisati zapažanja o prednostima i nedostacima individualnog
rada i rada u grupi u radu s djecom i mladima u dotičnoj ustanovi. -
TEACHING METHODS
terenski rad, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, izrada praktičnog zadatka, izrada pisanog rada, rad na tekstu,
samostalno čitanje literature
Primijeniti stečena znanja, vještine i sposobnosti u direktnom praktičnom radu s djetetom ili mladom osobom s problemima u ponašanju i njenom/njegovom obitelji
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu (1)
2. Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice (2)
3. Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada (3)
4. Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na razini pojedinca, obitelji, grupe i zajednice (4)
5. Primijeniti metode socijalnog rada s pojedincem, obitelji, grupom i zajednicom (5)
6. Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i zaštite (6)
7. Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje (7)
8. Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8)
9. Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12)
10. Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja
-
LEARNING CONTENT
1. Biti nazočan/na i/ili voditi razgovor s maloljetnikom (ukoliko je moguće, prvom) i njegovom obitelji
2. Ići na „teren“ (u obitelj maloljetnika, školu, na sud ili slično) zajedno sa socijalnim radnikom i sudjelovati u komunikaciji s obitelji
3. Sudjelovati u provedbi odgojnih mjera (pojačane brige i nadzora i posebnih obveza, produženog stručnog postupka pri školi na području dotičnog Centra za socijalnu
skrb/Podružnice, savjetodavnog tretmana prema djeci i mladima), odnosno pri predlaganju navedenih mjera u okviru
poslova socijalnog radnika
4. Sudjelovati u radu/postupanju socijalnog radnika u slučaju nasilja među djecom i mladima na području Centra za socijalnu skrb/Podružnice
5. Sudjelovati u radu/postupanju socijalnog radnika u slučajevima djece s problemima u ponašanju tijekom provedbe mjere stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu ili mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu. Zajedno sa socijalnim radnikom ispuniti i priložiti Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, socijalnu anamnezu i plan mjere te dodatno obrazložiti zaključnu procjenu razine rizika, kao i plan mjere.
6. Detaljno analizirati jednu već ranije ispunjenu Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, kao i cijeli slučaj te plan mjere.
7. Sudjelovati u postupcima socijalnog radnika u slučajevima djece i mladih bez pratnje i djece i mladih žrtava trgovanja ljudima na području dotičnog Centra za socijalnu skrb/Podružnice
8. Sudjelovati u radu s korisnicima u okviru poslova koje odgajatelj u domu ili odgojnoj ustanovi radi
9. Sudjelovati s terenskim nastavnikom u odgojnoj ustanovi ili udruzi i zajedno izabrati jednog korisnika te koristeći se razgovorom, opažanjem i sekundarnim podacima detaljno
opisati njegovu životnu situaciju, navesti razloge dolaska -
TEACHING METHODS
terenski rad, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka,
izrada praktičnog zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, izrada pisanog rada, rad na tekstu, samostalno čitanje literature
Napraviti stručnu procjenu za dijete ili mladu osobu s problemima u ponašanju i obitelj
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu (1)
2. Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice (2)
3. Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada (3)
4. Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na razini pojedinca, obitelji, grupe i zajednice (4)
5. Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i
obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje (7)
6. Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8)
7. Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12)
8. Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja, sposobnost
timskog rada, stvaranja novih ideja -
LEARNING CONTENT
1. Napisati socijalnu anamnezu za dijete ili mladu osobu s problemima u ponašanju
2. Izraditi (zajedno sa socijalnim radnikom) Individualni plan promjene za određeno dijete ili mladu osobu s problemima u ponašanju (ovisno o postupanjima i mjeri koja je izrečena)
3. Izraditi (zajedno sa socijalnim radnikom) stručnu procjenu rizika za dijete ili mladu osobu s problemima u ponašanju kojem je u tijeku provedba mjere stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu ili mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu i njezinu/njegovu obitelj (napraviti i obrazložiti Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, priložiti socijalnu anamnezu i plan mjere te dodatno obrazložiti zaključnu procjenu razine rizika, kao i plan mjere).
4. Izraditi (zajedno sa socijalnim radnikom) stručnu procjenu rizika za dijete ili mladu osobu (i obitelj) kojem je u tijeku provedba mjere stručne pomoći i potpore u ostvarivanju skrbi o djetetu ili mjera intenzivne stručne pomoći i nadzora nad ostvarivanjem skrbi o djetetu kada kod djeteta starijeg od 12 godina još nisu evidentirani problemi u ponašanju (napraviti i obrazložiti Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, priložiti socijalnu anamnezu i plan mjere te dodatno obrazložiti zaključnu procjenu razine rizika, kao i plan mjere).
5. Zajedno sa socijalnim radnikom analizirati jednu već ranije ispunjenu Listu za procjenu razvojnih rizika djeteta, kao i cijeli slučaj te plan mjere
6. U suradnji s terenskim nastavnikom u odgojnoj ustanovi ili udruzi izabrati jednog korisnika te koristeći se razgovorom,
opažanjem i sekundarnim podacima detaljno opisati njegovu
životnu situaciju, navesti razloge dolaska, procijeniti način
uključenosti obitelji u tretman korisnika te procijeniti izglede uspješnosti. -
TEACHING METHODS
vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, izrada praktičnog zadatka, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska
debata, samostalno čitanje literature
Kritički se osvrnuti na ulogu socijalnog rada s djecom i mladima s problemima u ponašanju
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada (3)
2. Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i zaštite (6)
3. Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8)
4. Odrediti osobne i profesionalne vrijednosti u socijalnom radu (9)
5. Razumjeti etičke norme u socijalnom radu i ostalim pomažućim profesijama (10)
6. Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u odnosu na druge profesije (14) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost kritike i samokritike, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja, sposobnost
prilagodbe novim situacijama, sposobnost stvaranja novih ideja, prezentacijske i komunikacijske vještine, vještina pregovaranja -
LEARNING CONTENT
1. Izraditi i predati Dnevnik prakse (s vlastitim zapažanjima i pismenim kritičkim osvrtom) i Izvješće prakse po zadanim točkama (opisi, analize, opis sudjelovanja, izrađene stručne procjene)
2. Kritičko promišljanje i reflektiranje u timu na sve aspekte praktične nastave sudjelovanjem na refleksijama u malim grupama koje vode nastavnici -
TEACHING METHODS
vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, studentska debata