Rana razmišljanja o organizaciji. Pojava teorije organizacije. Normativni i empirijski pristup. Mehanicistički pravac. F. W. Taylor i H. Fayol. Klasična organizacijska škola. Škola “ljudskih odnosa” (human relations). Integracija klasične škole i škole “ljudskih odnosa”. Teorija birokratske organizacije Maxa Webera. Funkcionalistička kritika Weberovog birokratskog modela. Kritika racionalnosti organizacije. Teorija organizacijskog konflikta i moći. Teorija odlučivanja (decizionistički pravac). Teorija političke koalicije (interesno-politički pravac). Primjena teorije sustava na proučavanje organizacije. Teorija otvorenog sustava. Teorija samoreferentnih i autopoietskih sustava. Kibernetski pristup organizaciji. Komunikacijska teorija organizacije. Postmoderni teorijski pristupi. Pojedinac u organizaciji. Grupno ponašanje u organizaciji. Organizacijska struktura. Moć u organizaciji. Sukob u organizaciji. Odlučivanje u organizaciji. Komunikacije u organizaciji. Organizacijska kultura. Vođenje u organizaciji. Menadžment u javnoj upravi. Diferencijacija i pluralizam pristupa proučavanju upravnih organizacija: elefantologija. Teorijska inventura: pluralizam pristupa kao teorijska i praktična prednost. Redukcionistički pokušaji. Teorija organizacije kao jedna od najuspješnijih društvenih znanosti. Teorija organizacije kao temelj znanstvenosti proučavanja javne uprave. Suvremeni pojam organizacije. Praktična primjena organizacijskog znanja: praktična pitanja procesa organiziranja. Organizacijsko konzultiranje. Organizacijska terapeutika. Organizacijski razvoj.
Teorija organizacije
Literature
MANDATORY LITERATURE
Koprić, I.; Struktura i komuniciranje u upravnim organizacijama; Zagreb: Pravni fakultet u Zagrebu (1999), str. 7-60, 87-150, 230-322
Perko-Šeparović, I; Teorije organizacije; Školska knjiga (1975), str. 9-83, 98-152
Pusić, E.; Organizacija kao teorijski problem. Rad HAZU br. 480. (poglavlje u knjizi Upravljanje u suvremenoj državi; Zagreb: Suvremena javna uprava (2002), str. 1-40
Giljević, T.; Okolina upravne organizacije; Pravni vjesnik: časopis za pravne i društvene znanosti Pravnog fakulteta Sveučilišta J.J. Strossmayera u Osijeku (2015), str. 213-236
Learning outcomes
Opisati razvoj teorije organizacije i njezinih pravaca i predstavnika od začetaka do suvremenih pristupa
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu,
ocjenu i razvoj upravnih organizacija u javnom
sektoru.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku
racionalnost i organizacijski razvoj u javnoj upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Sposobnost učenja i primjene znanja u praksi,
sposobnost upravljanja informacijama i njihovog
kategoriziranja, vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj teorije organizacije. Rana razmišljanja
o organizaciji. Mehanicistički pravac.
Klasična organizacijska škola. Škola ljudskih
odnosa (human relations). Integracija klasične
škole i škole ljudskih odnosa
2. Teorija birokratske organizacije Maxa
Webera i njezine disfunkcije. Teorija
organizacijskog konflikta i moći. Teorija
odlučivanja (decizionistički pravac). Teorija
političke koalicije (interesno-politički pravac)
3. Teorija otvorenog sustava. Kibernetski
pristup organizaciji. Teorija samoreferentnih i
autopoietskih sustava. Postmoderni teorijski
pristupi. -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), moderirana
diskusija
Objasniti pluralizam pristupa proučavanju upravne organizacije, redukcionističke pokušaje te značaj teorije organizacije kao društvene znanosti
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu,
ocjenu i razvoj upravnih organizacija u javnom
sektoru.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene
općeg pravnog okvira koji uređuje hrvatsku javnu
upravu.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza
-
SKILLS
Sposobnost učenja i primjene znanja u praksi,
sposobnost upravljanja informacijama i njihovog
kategoriziranja, vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1 Razvoj teorije organizacije. Rana razmišljanja o
organizaciji. Mehanicistički pravac. Klasična
organizacijska škola. Škola ljudskih odnosa (human
relations). Integracija klasične škole i škole ljudskih
odnosa
2 Teorija birokratske organizacije Maxa Webera i
njezine disfunkcije. Teorija organizacijskog konflikta
i moći. Teorija odlučivanja (decizionistički pravac).
Teorija političke koalicije (interesno-politički pravac)
3 Teorija otvorenog sustava. Kibernetski pristup
organizaciji. Teorija samoreferentnih i autopoietskih
sustava. Postmoderni teorijski pristupi.
9 Diferencijacija i pluralizam pristupa proučavanju
upravnih organizacija: elefantologija. Teorijska
inventura: pluralizam pristupa kao teorijska i
praktična prednost. -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, moderirana diskusija.
Analizirati fenomen organizacijskog komuniciranja, vrste organizacijske kulture, funkcije i stilove vođenja i menadžera u javnoj upravi
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu,
ocjenu i razvoj upravnih organizacija u javnom
sektoru.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku
racionalnost i organizacijski razvoj u javnoj upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost
kritičkog uspoređivanja i procjenjivanja, sposobnost
upravljanja informacijama i njihovog kategoriziranja,
prezentacijske i komunikacijske vještine, istraživačke
vještine, sposobnost debatiranja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline
4 Pojedinac i grupa u organizaciji. Vođenje u
organizaciji. Funkcije, uloge i stilovi menadžera.
Odlučivanje u organizaciji.
7 Komunikacije u organizaciji. Komunikacijska
teorija organizacije.
8 Organizacijska kultura -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, moderirana diskusija.
Identificirati i demonstrirati strukturu organizacije kao organizacijsku varijablu, posebice njezine tipove, faktore utjecaja, kooperativne odnose i nove strukturne oblike
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
16. Organizirati složene stručne upravne poslove
u javnom i privatnom sektoru.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene
općeg pravnog okvira koji uređuje hrvatsku javnu
upravu.
19. Koristiti se informacijskim tehnologijama i
samostalno i/ili u timu prezentirati planove i projekte.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost
kritičkog uspoređivanja i procjenjivanja, sposobnost
upravljanja informacijama i njihovog kategoriziranja,
prezentacijske i komunikacijske vještine, istraživačke
vještine, sposobnost debatiranja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
5 Organizacijska struktura. Utjecaj veličine,
tehnologije, okoline, kulture i komunikacija na
strukturu organizacije. Teorija razvoja kooperativnih
odnosa. Novi strukturni oblici: od hijerarhije do
mrežne strukture. -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Analizirati i argumentirati utjecaj drugih organizacijskih varijabli - veličine, tehnologije, okoline, kulture i komunikacija, na strukturu organizacije i njezinu efikasnost te utjecaj strukture na odnose moći, sukobe i odlučivanje u organizaciji
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu,
ocjenu i razvoj upravnih organizacija u javnom
sektoru.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku
racionalnost i organizacijski razvoj u javnoj upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
19. Koristiti se informacijskim tehnologijama i
samostalno i/ili u timu prezentirati planove i projekte.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
4. Pojedinac i grupa u organizaciji. Vođenje u
organizaciji. Funkcije, uloge i stilovi
menadžera. Odlučivanje u organizaciji.
5. Organizacijska struktura. Utjecaj veličine,
tehnologije, okoline, kulture i komunikacija
na strukturu organizacije. Teorija razvoja
kooperativnih odnosa. Novi strukturni oblici:
od hijerarhije do mrežne strukture.
6. Moć u organizaciji. Sukob u organizaciji.
7. Komunikacije u organizaciji. Komunikacijska
teorija organizacije.
8. Organizacijska kultura. -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Analizirati i procijeniti varijable moći i sukoba u organizaciji te fenomen odlučivanja u organizaciji
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu,
ocjenu i razvoj upravnih organizacija u javnom
sektoru.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku
racionalnost i organizacijski razvoj u javnoj upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
19. Koristiti se informacijskim tehnologijama i
samostalno i/ili u timu prezentirati planove i projekte.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
4 Pojedinac i grupa u organizaciji. Vođenje u
organizaciji. Funkcije, uloge i stilovi
menadžera. Odlučivanje u organizaciji.
6 Moć u organizaciji. Sukob u organizaciji. -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Demonstrirati i praktično primijeniti naučena teorijska znanja na rješavanje problema u procesima organiziranja i upravljanju organizacijskim razvojem konkretne upravne organizacije
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu,
ocjenu i razvoj upravnih organizacija u javnom
sektoru.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku
racionalnost i organizacijski razvoj u javnoj
upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom
sustavu i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
16. Organizirati složene stručne upravne poslove
u javnom i privatnom sektoru.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene
općeg pravnog okvira koji uređuje hrvatsku javnu
upravu.
19. Koristiti se informacijskim tehnologijama i
samostalno i/ili u timu prezentirati planove i
projekte.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju
poslova javne uprave i odnosu s društvenom
okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj teorije organizacije. Rana razmišljanja
o organizaciji. Mehanicistički pravac.
Klasična organizacijska škola. Škola ljudskih
odnosa (human relations). Integracija klasične
škole i škole ljudskih odnosa
2. Teorija birokratske organizacije Maxa
Webera i njezine disfunkcije. Teorija
organizacijskog konflikta i moći. Teorija
odlučivanja (decizionistički pravac). Teorija
političke koalicije (interesno-politički pravac)
3. Teorija otvorenog sustava. Kibernetski
pristup organizaciji. Teorija samoreferentnih i
autopoietskih sustava. Postmoderni teorijski
pristupi.
4. Pojedinac i grupa u organizaciji. Vođenje u
organizaciji. Funkcije, uloge i stilovi
menadžera. Odlučivanje u organizaciji.
5. Organizacijska struktura. Utjecaj veličine,
tehnologije, okoline, kulture i komunikacija
na strukturu organizacije. Teorija razvoja
kooperativnih odnosa. Novi strukturni oblici:
od hijerarhije do mrežne strukture.
6. Moć u organizaciji. Sukob u organizaciji.
7. Komunikacije u organizaciji. Komunikacijska
teorija organizacije.
8. Organizacijska kultura.
9. Diferencijacija i pluralizam pristupa
proučavanju upravnih organizacija:
elefantologija. Teorijska inventura:
pluralizam pristupa kao teorijska i praktična
prednost.
10. Suvremeni pojam organizacije.
Organizacijsko konzultiranje. Organizacijska
terapeutika. Organizacijski razvoj. -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.