Predmet Regulacijski menadžment bavi se pitanjem upravljanja procesom izrade propisa te kvalitetom propisa.
Nastava se odvija kroz 7 termina po četiri ili pet sati (srijedom poslijepodne) u travnju i svibnju. Nastava za izvanredne studente odvija se u dva termina od pet sati poslijepodne u ožujku/travnju.
Sadržaj: Uvod: značenje i razvoj procesa “bolje regulacije” i pametne regulacije. Regulatorna reforma kao izraz potrebe za boljom regulacijom. Metode bolje regulacije. Poboljšanje kvalitete izrade propisa u Europskoj uniji. Komparativni prikaz stanja u europskim zemljama. Procjena učinka propisa – značenje, razvoj, primjena. Savjetovanje – minimalni standardi za savjetovanje sa zainteresiranom javnošću. Administrativni troškovi i administrativna opterećenja. Izbor instrumenata reguliranja. Standardni model troška kao metoda procjene administrativnih opterećenja; značenje i primjena. Pojednostavljenje zakonodavstva kao jedan od prioriteta procesa regulatorne reforme. Transpozicija i implementacija europskog zakonodavstva: problemi i mjere. Međuinstitucionalni sporazum o kvaliteti izrade propisa EU-a. Procjena učinka propisa u Hrvatskoj. Stanje zakonodavstva i procesi bolje regulacije u Hrvatskoj.
Regulacijski menadžment
Literature
MANDATORY LITERATURE
Musa, A., Džinić, J., Giljević, T., Koprić, I., Lalić Novak, Đurman, P., G., Lopižić, I., Banić, S., Zelenika, B.; Regulacijski menadžment; u pripremi (2021), str
Zakon o procjeni učinka propisa NN, 44/17; , str
Zakon o pravu na pristup informacijama, NN 25/13, 85/15; čl. 10-12; , str
Poslovnik Hrvatskoga sabora, NN 81/13 (čl. 60-65 i Dio VIII, dio IX); , str
Poslovnik Vlade Republike Hrvatske, NN 154/11, 121/12, 7/13, 61/15, 99/16 (čl. 28-49); , str
Uredba o provedbi procjene učinaka propisa; (2017), str
Kodeks savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata, NN 140/2009; , str
RECOMMENDED LITERATURE
Džinić J.; Regulacijska tijela i regulacija: neki problemi u pogledu (ne)donošenja uredbi za izvršenje zakona; Hrvatska i komparativna javna uprava 11(3) (2011), str. 652-656; 660-676
Koprić I. et al.; Upravna znanost; Pravni fakultet u Zagrebu (2014), str. 21-26, 72-78, 124-132, 193-196, 339-344
Koprić I., Musa A., Đulabić V., ur.; Agencije u Hrvatskoj; (2013), str. 1-25, 103-151
Musa, A., Džinić, J.; Europska regulacija profesija i komore u Hrvatskoj; Institut za javnu upravu, Zagreb (2012), str. 6-50
Musa A.; Prilagodba procesa pripremanja propisa europskim integracijama, osim poglavlja 3.3; Godišnjak Akademije pravnih znanosti, vol.6., br.1., na http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanakid_clanak_jezik=224340 (2015), str. sve osim poglavlja 3.3
Musa A.; Regulacija rizika kao faktor upravljanja krizama, neki upravni i pravni aspekti; Zbornik radova 2. Konferencije Hrvatske platforme za upravljanje krizama (2011), str
Zelenika, B.; Suvremeni pristupi zakonodavstvu i stvaranje stabilnog zakonodavnog okvira za ekonomski rast; 8. zagrebački ekonomski forum http://www.fes.hr/E-books/pdf/ZEF_8_web.pdf (2014), str
Vidačak, I.; Nedržavni akteri u procesima oblikovanja javnih politika u Hrvatskoj; 8. zagrebački ekonomski forum http://www.fes.hr/E-books/pdf/ZEF_8_web.pdf, str
Vidačak, I., Đurman, P.; Savjetovanje s javnošću u donošenju propisa: kvaliteta javnog odlučivanja i sudjelovanje građana.; U: I. Koprić, A. Musa, T. Giljević (ur.) Građani, javna uprava i lokalna samouprava: povjerenje, suradnja, potpora, Institut za javnu upravu (2017), str. 73-92
Learning outcomes
Identificirati uzroke, razvoj i sadržaj regulacijskog menadžmenta i politika regulacije
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Analizirati komparativna iskustva u
organizaciji i radu javne uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na
javno odlučivanje i policy proces i primijeniti znanja
na stvarne situacije rješavanja društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Sposobnost učenja i primjene znanja u praksi,
sposobnost upravljanja informacijama i njihovog
kategoriziranja, vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Regulacija, regulatorna reforma, regulacijski
menadžment – pojam i sadržaj u zemljama OECD-a i
EU
2. Politike regulacije – primjer EU i komparativno
3. Policy proces – oblikovanje i implementacija
javnih politika i odlučivanje utemeljeno na dokazima
4. Procjena učinaka procesa
5. Savjetovanja s javnošću i ostali oblici participacije
u postupku donošenja propisa
6. Upravna simplifikacija
7. Regulacijske agencije
8. Inspekcijski nadzor
9. Regulacija profesija
10. Samoregulacija i koregulacija
11. Propisi – vrste, pravila izrade i postupak
donošenja propisa u RH
12. Koordinacija i centri vlade
13. Transparentnost i upravljanje informacijama o
propisima i njihovom donošenju
14. Etička načela i utjecaj na donošenje propisa
(lobiranje)
15. Propisi i proces donošenja propisa u EU
16.Transpozicija EU prava u državama članicama
17. Regulacija rizika -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), moderirana
diskusija
Analizirati i procijeniti instrumente poboljšanja kvalitete regulacije u smislu politika regulacije (politika bolje regulacije (EU), regulatorne reforme (OECD), komparativno, Hrvatska), s naglaskom na procjenu učinaka propisa, upravno pojednostavljenje i sudjelovanje javnosti u donošenju propisa
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Predložiti mjere i instrumente sustavnog
unaprjeđivanja odnosa uprave s društvenom
okolinom (građanima i dr.), unaprjeđivanja
komuniciranja i upravljanja informacijama u
digitalnom okruženju.
3. Primijeniti međunarodne i europske izvore prava
na nacionalni sustav javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u
organizaciji i radu javne uprave.
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na
javno odlučivanje i policy proces i primijeniti znanja
na stvarne situacije rješavanja društvenih problema.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
16. Organizirati složene stručne upravne poslove
u javnom i privatnom sektoru.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost učenja i primjene znanja u praksi,
sposobnost upravljanja informacijama i njihovog
kategoriziranja, vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Regulacija, regulatorna reforma, regulacijski
menadžment – pojam i sadržaj u zemljama OECD-a i
EU
2. Politike regulacije – primjer EU i komparativno
3. Policy proces – oblikovanje i implementacija
javnih politika i odlučivanje utemeljeno na dokazima
4. Procjena učinaka procesa
5. Savjetovanja s javnošću i ostali oblici participacije
u postupku donošenja propisa
6. Upravna simplifikacija
11. Propisi – vrste, pravila izrade i postupak
donošenja propisa u RH
13. Transparentnost i upravljanje informacijama o
propisima i njihovom donošenju
14. Etička načela i utjecaj na donošenje propisa
(lobiranje)
16.Transpozicija EU prava u državama članicama -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, moderirana diskusija.
Objasniti i prikazati pojmove i instrumente regulacije, samoregulacije, koregulacije i regulacije rizika
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Predložiti mjere i instrumente sustavnog
unaprjeđivanja odnosa uprave s društvenom
okolinom (građanima i dr.), unaprjeđivanja
komuniciranja i upravljanja informacijama u
digitalnom okruženju.
3. Primijeniti međunarodne i europske izvore prava
na nacionalni sustav javne uprave.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost
kritičkog uspoređivanja i procjenjivanja, sposobnost
upravljanja informacijama i njihovog kategoriziranja,
prezentacijske i komunikacijske vještine, istraživačke
vještine, sposobnost debatiranja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Regulacija, regulatorna reforma, regulacijski
menadžment – pojam i sadržaj u zemljama OECD-a i
EU
2. Politike regulacije – primjer EU i komparativno
9. Regulacija profesija
10. Samoregulacija i koregulacija
17. Regulacija rizika i regulacija u krizi -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Opisati policy proces u javnoj upravi te ulogu načela etičnosti i transparentnosti i njihov utjecaj na kvalitetu regulacije
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Primijeniti međunarodne europske izvore prava na
nacionalni sustav javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i
radu javne uprave.
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu, ocjenu i
razvoj upravnih organizacija u javnom sektoru.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost
kritičkog uspoređivanja i procjenjivanja, sposobnost
upravljanja informacijama i njihovog kategoriziranja,
prezentacijske i komunikacijske vještine, istraživačke
vještine, sposobnost debatiranja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
3. Policy proces – oblikovanje i implementacija
javnih politika i odlučivanje utemeljeno na dokazima
11. Propisi – vrste, pravila izrade i postupak
donošenja propisa u RH
13. Transparentnost i upravljanje informacijama o
propisima i njihovom donošenju
14. Etička načela i utjecaj na donošenje propisa
(lobiranje)
15. Propisi i proces donošenja propisa u EU -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Analizirati ulogu odabranih organizacijskih i funkcionalnih instrumenata kao što su regulacijske agencije, inspekcijski nadzor i koordinacijski mehanizmi za osmišljavanje, implementaciju i evaluaciju politike regulacije
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Primijeniti međunarodne i europske izvore prava
na nacionalni sustav javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u
organizaciji i radu javne uprave.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku racionalnost i
organizacijski razvoj u javnoj upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
16. Organizirati složene stručne upravne poslove
u javnom i privatnom sektoru. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Regulacija, regulatorna reforma, regulacijski
menadžment – pojam i sadržaj u zemljama OECD-a i
EU
2. Politike regulacije – primjer EU i komparativno
3. Policy proces
4. Procjena učinaka procesa
5. Savjetovanja s javnošću i ostali oblici participacije
u postupku donošenja propisa
6. Upravna simplifikacija
7. Regulacijske agencije
8. Inspekcijski nadzor
9. Regulacija profesija
10. Samoregulacija i koregulacija
11. Propisi – vrste, pravila izrade i postupak
donošenja propisa u RH
12. Koordinacija i centri vlade
13. Transparentnost i upravljanje informacijama o
propisima i njihovom donošenju
14. Etička načela i utjecaj na donošenje propisa
15. Propisi i proces donošenja propisa u EU
16.Transpozicija EU prava u državama članicama
17. Regulacija rizika i regulacija u krizi -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Opisati i usporediti propise i zakonodavni postupak u EU te transpoziciju prava EU u nacionalni pravni sustav
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Primijeniti međunarodne i europske izvore prava
na nacionalni sustav javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u
organizaciji i radu javne uprave.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
15. Propisi i proces donošenja propisa u EU
16.Transpozicija EU prava u državama članicama -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Demonstrirati i kreirati zakonodavni postupak na temelju razlikovanja vrsta propisa i proceduralnih koraka
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Primijeniti međunarodne i europske izvore prava
na nacionalni sustav javne uprave.
8. Izraditi nacrte raznih općih akata koji se
donose u djelokrugu javne uprave.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
16. Organizirati složene stručne upravne poslove
u javnom i privatnom sektoru. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
3. Policy proces
4. Procjena učinaka procesa
5. Savjetovanja s javnošću i ostali oblici participacije
u postupku donošenja propisa
11. Propisi – vrste, pravila izrade i postupak
donošenja propisa u RH
12. Koordinacija i centri vlade
13. Transparentnost i upravljanje informacijama o
propisima i njihovom donošenju
14. Etička načela i utjecaj na donošenje propisa
16.Transpozicija EU prava u državama članicama
17. Regulacija rizika i regulacija u krizi -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.
Analizirati i procijeniti pravni i institucionalni okvir politike regulacije u Hrvatskoj, s naglaskom na postupak donošenja propisa, procjenu učinaka propisa i savjetovanja sa zainteresiranom javnošću te ostale instrumente regulacijskog menadžmenta
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Primijeniti međunarodne i europske izvore prava
na nacionalni sustav javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u
organizaciji i radu javne uprave.
9. Analizirati poslove i instrumente u pojedinim
resorima javne uprave te organizacijske oblike za
njihovo obavljanje.
10. Kritički prosuđivati organizacijsku racionalnost i
organizacijski razvoj u javnoj upravi.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne
fenomene u suvremenom društvu, političkom sustavu
i gospodarstvu.
15. Argumentirati složenije upravne probleme i
razvojne procese, uzimajući u obzir dosadašnje
teorijske i istraživačke spoznaje.
20. Primijeniti etička načela te preuzeti etičku,
pravnu i društvenu odgovornost u obavljanju poslova
javne uprave i odnosu s društvenom okolinom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost primjene i prenošenja znanja u praksi,
sposobnost rješavanja problema i stvaranja novih
ideja, sposobnost kreativnog i kritičkog korištenja
podataka, vještina upravljanja informacijama,
vještina jasnog usmenog i pisanog
izražavanja, prezentacijske i komunikacijske
vještine, sposobnost timskog rada, istraživačke
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Regulacija, regulatorna reforma, regulacijski
menadžment – pojam i sadržaj u zemljama OECD-a i
EU
2. Politike regulacije – primjer EU i komparativno
3. Policy proces
4. Procjena učinaka procesa
5. Savjetovanja s javnošću i ostali oblici participacije
u postupku donošenja propisa
6. Upravna simplifikacija
7. Regulacijske agencije
8. Inspekcijski nadzor
9. Regulacija profesija
10. Samoregulacija i koregulacija
11. Propisi – vrste, pravila izrade i postupak
donošenja propisa u RH
12. Koordinacija i centri vlade
13. Transparentnost i upravljanje informacijama o
propisima i njihovom donošenju
14. Etička načela i utjecaj na donošenje propisa
15. Propisi i proces donošenja propisa u EU
16.Transpozicija EU prava u državama članicama
17. Regulacija rizika i regulacija u krizi -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature, razmatranje
konkretnih primjera (case study), rješavanje
problemskih zadataka, izlaganja studenata,
moderirana diskusija.