Okvirni sadržaj predmeta

  1. Politički i institucionalni temelji, ustavni modeli i zbilja suvremenih europskih demokratskih država: predstavnička vladavina, načelo diobe vlasti, vladavina prava, lokalna samouprava. Pregled razvitka ustavnosti u Europi.
  2. Ustrojstvo vlasti europskih država: parlamentarni sustavi, polupredsjednički sustavi. Državni poglavari. Vlade: koalicijske vlade. Položaj i uloga parlamenata. Složene države i federalizam. Odnos središnje i lokalne vlasti: regionalizam i lokalna samouprava.
  3. Stranački sustavi; izborni sustavi, izbori za Europski parlament.
  4. Zaštita ustavnosti i zakonitosti: ustavno sudovanje.
  5. Zaštita ljudskih prava: ustavna tužba, ombudsman, Europski sud za prava čovjeka.
  6. Tranzicijske zemlje. Hrvatski konstitucionalizam i članstvo u EU.
  7. Ustavnost Europske Unije: kriza i izgradnja novog europskog ustava.

 

Opća i specifična znanja i vještine

Opća znanja:

  1. Razumijevanje i sposobnost primjene temeljnih ustavnih i političkih koncepata ustavne vladavine u suvremenim europskim državama
  2. Poznavanje i sposobnost komparacije ustavnih institucija i sklopova institucija europskih država, posebno u pogledu ustrojstva vlasti.
  3. Razumijevanje i sposobnost obrazlaganja zbiljskog funkcioniranja sustava vlasti suvremenih europskih demokracija
  4. Razumijevanje političkih i izbornih procesa u pojedinim europskim zemljama
  5. Razumijevanje i sposobnost obrazlaganja sustava zaštite ustavnosti i zakonitosti u europskim demokracijama, te na europskoj razini.
  6. Poznavanje i sposobnost obrazlaganja sustava zaštite ljudskih prava i sloboda u europskim zemljama i na međunarodnoj razini.
  7. Sposobnost primjene iskustava europskih demokracija na procese demokratske tradicije u Republici Hrvatskoj.
  8. Razumijevanje pravnog i zbiljskog položaja Hrvatske kao članice EU.

Analitička i generička znanja, sposobnosti i vještine

  1. Sposobnost interpretacije ustavnih načela i odredaba na praktičnim primjerima i problemima iz prakse, uz primjenu komparativne metode.
  2. Sposobnost komentiranja određenog pravnih problema ili odgovora na pravno pitanje, te ga na jasan i sažet način izložiti u usmenom i pisanom obliku, uz svijest o postojanju različitih pristupa rješavanju problema;
  3. Sposobnost argumentacije pravnih i činjeničnih pitanja, sagledavajući širi pravni, ekonomski i društveni kontekst, uz svijest o postojanju različitih mišljenja i shvaćanja;
  4. Sposobnost rješavanja pravnih problema iz perspektive različitih aktera i razumijevanje različitih interesnih pozicija i uvjetovane pravne argumentacije.
  5. Sposobnost pretraživanja relevantnih baza podataka, znati razviti strategiju pretraživanja, te moći pronaći traženi dokument i bez potpune reference;
  6. Imati sposobnost analize pravnog izvora (propisa i sudske odluke), te znati razlikovati njegove bitne dijelove i interpretirati ih u pravnom, ekonomskom i društvenom kontekstu.

 

Oblici provođenja nastave i način provjere znanja

Interaktivna nastava: predavanja, seminarski rad, analiza odluka ustavnih i europskih sudova

Mentorsko vođenje istraživačkog rada studenata usmjereno na objavljivanje znanstvenih radova

Sudjelovanje studenata u znanstvenim projektima Katedre za Ustavno pravo i interdisciplinarnim projektima Fakulteta

 

Usmeni ispit.

 

Osim obvezne, student bira dodatnu ispitnu literaturu u dogovoru s voditeljem predmeta.

 

Način praćenja kvalitete i uspješnosti predmeta

U fazi pripreme nastavnog programa, kvaliteta se prati kroz usporedbu sa sličnim programima koji se izvode na uglednim europskim fakultetima (benchmarking).

U fazi izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem pohađanja nastave, te praćenjem reakcije studenata. Studenti se u svakom trenutku mogu obratiti nastavniku osobno ili putem elektronske pošte.

Nakon izvedbe nastavnog programa kvaliteta se kontrolira praćenjem rezultata ispita, anketom i kontaktom sa studentima nakon stjecanja diplome. Pri praćenju rezultata ispita gleda se jesu li studenti usvojili znanja i vještine koje se stječu predmetom. Nadalje, nakon izvedbe programa studente se anketira o kvaliteti izvođenja nastave. Rezultati ankete uzimaju se u obzir pri izmjenama nastavnog programa i metoda izvođenja nastave.