Predmet se bavi svim aspektima medicinskog prava, od organizacije zdravstvene zašite, preko uloge, prava i obveza zdravstvenih radnika, njihove odgovornosti (grđanske, kaznene, disciplinske i prekršajne). Predmet započinje pregledom hrvatskog zdravstvenog sustava te njegovog ustavnog i zakonskog okvira. Naglasak se stavlja na koncepte medicinske etike, prava pacijenata te efikasnosti i sigurnosti zdravstvene skrbi, uključivo odgovore na COVID-19. Posebne teme koje se obrađuju uključuju: povjerljivost, informirani pristanak, lječničku grešku, oblike odgovornosti, vještačenja, medicinska istraživanja i eksperimente, doniranje i presađivanje organa, hitne situacije, intenzivnu njegu, pobačaj, korištenje lijekova i novih medicinskih tehnologija, regulaciju nanomedicine i biotehnologije, matične stanice, pitanja smrti i umiranja, tretman osoba s duševnim smetnjama, spječavanje zaraznih bolesti, razumjevanju pojma pravo na zdravlje itd. U različitim temama koje se obrađuju, glavni zadatak ovog predmeta jest razumijeti složenost medicinskog prava.
Medicina i pravo
Literature
MANDATORY LITERATURE
Ksenija Turković, Sunčana Roksandić Vidlička, Aleksandar Maršavelski et al.; HRESTOMATIJA HRVATSKOG MEDICINSKOG PRAVA; Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2015), str. izabrana poglavlja
RECOMMENDED LITERATURE
Christian W. McMillen; Pandemics: A Very Short Introduction; Oxford University Press (2016), str. izabrana poglavlja
Learning outcomes
Tumačenje pojmova medicinskog prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
učenja, etička postupanja -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Uvod u medicinsko pravo
2. Prava i obveze liječnika i zdravstvenih radnika
3. Informirani pristanak
4. Zaštita privatnosti
5. Pandemija COVID-19
6. Tretman osoba s duševnim smetnjama
7. Liječnička greška i nesavjesno liječenje
8. Intervencije u ljudskom genomu i biomedicinska istraživanja,
darivanje organa i tkiva
9. Umjetna inteligencija i medicinsko pravo -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena rasprava, demonstracija praktičnih zadataka, pažljivo
čitanje, studentska rasprava, samostalno čitanje.
Tumačenje pojedinih instituta medicinkog prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
3. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost
učenja, razrada vlastitih ideja sposobnost analize. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Informirani pristanak
2. Zaštita privatnosti
3. Pandemija COVID-19
4. Tretman osoba s duševnim smetnjama
5. Liječnička greška i nesavjesno liječenje
6. Pravo na zdravlje i zdravstvenu zaštitu -
TEACHING METHODS
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje različitih pojavnih oblika
kažnjivih ponašanja, analiza presuda nacionalnih sudova i prikupljanje
empirijskih podataka iz službenih evidencija, samostalno čitanje, vođena
diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Odrediti učinkovitost odredbi medicinskog prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Rješavanje problema, timski rad, sposobnost kritiziranja i samokritiziranja,
sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnosti učenja, vještine jasnog i
nedvosmislenog izražavanja, etička praksa. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Dokazivanje odgovornosti za povrede pravila liječničke i
zdravstvne struke
2. Pandemija COVID-19
3. Pravo na zdravlje i zdravstvenu zaštitu
4. Alternativno rješavanje sporova u medicini
5. Umjetna inteligencija i medicinsko pravo -
TEACHING METHODS
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje kriminoloških i pravnih
teorija te normi međunarodnog i europskog prava, samostalno čitanje,
vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Objasniti fenomenologiju kršenja pravila medicinske i zdravstvene struke
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja
19. Implementirati europske propise u nacionalni pravni sustav.
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte
odnosno radnje u pravnim postupcima -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Rješavanje problema, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnosti
učenja, sposobnost preciznog formuliranja stavova, sposobnost stvaranja
novih ideja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Liječnička greška i nesavjesno liječenje
2. Pravo na zdravlje i zdravstvenu zaštitu
3. Pandemija COVID-19
4. Medicina i kazneno pravo -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena rasprava, demonstracija praktičnih zadataka, pažljivo
čitanje, studentska rasprava, samostalno čitanje.