Putem kolegija Obiteljska politika, roditeljstvo i djeca studenti se upoznaju s: razvojem, značenjem, sadržajem te učincima obiteljske politike u europskim zemljama, recentnim socijalnim rizicima i društvenim promjenama te teorijskim pristupima važnima za razumijevanje reformi obiteljske politike teodrednicama i obilježjima suvremenog roditeljstva u europskom kontekstu te s ciljevima, vrstama i načelima društvene podrške roditeljstvu.Studenti se također osposobljavaju za razumijevanje, analiziranje te procjenu pojedinih mjera i programa obiteljske politike uključujući područje podrške roditeljstvu, kao i za izradu preporuka na području obiteljske politike te prijedloga univerzalnih i ciljanih programa podrške roditeljstvu i evaluacije njihove učinkovitosti.
Obiteljska politika, roditeljstvo i djeca
Obiteljska politika, roditeljstvo i djeca
Literature
MANDATORY LITERATURE
Dobrotić, Ivana; Pećnik, Ninoslava; Baran, Jelena; Potrebe roditelja i pružanje usluga roditeljima koji podižu djecu u otežanim okolnostima; Udruga Roditelji u akciji- RODA (2015), str. 146
Dobrotić, Ivana; Politike usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada i položaj roditelja na tržištu rada; Revija za socijalnu politiku 22(3) (2015), str. 353-374
Dobrotić, Ivana; Karakter mjera politika usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada s osvrtom na situaciju u Hrvatskoj; B.a.B.e. – “Budi aktivna. Budi emancipiran.” (2016), str. 44-65
Ulferts, H; Why parenting matters for children in the 21st century An evidence-based framework for understanding parenting and its impact on child development; OECD Education Working Paper No. 222 (2020), str
Pećnik, N; Roditeljstvo u najboljem interesu djeteta i podrška roditeljima i djeci u zahtjevnijim okolnostima.; Ured UNICEF-a za Hrvatsku u suradnji s Centrom za podršku roditeljstvu “Rastimo zajedno” (2021), str
Dobrotić, I; Politike usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada Hrvatske u komparativnoj perspektivi’,; Centar Miko Tripalo (2019), str
Pećnik, N., Dobrotić, I.; Usluge podrška roditeljstvu u Hrvatskoj: Potrebe roditelja i postojeći programi. U V. Pujiz (ed), Socijalno-demografska reprodukcija Hrvatske; Centar Miko Tripalo (2019), str
RECOMMENDED LITERATURE
Dobrotić, I.; Dostupnost i korištenje usluga predškolskog odgoja i obrazovanja te drugih oblika skrbi.; U: N. Pećnik (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: UNICEF (2013), str. 166-179
S. Blum, L. Formankova, I. Dobrotić; Family Policies in ‘Hybrid’ Welfare State safter the Crisis: Pathways between policy expansion and retrenchment; Social Policy and Administration, 48(4) (2014), str
N. Pećnik; Prema viziji roditeljstva u najboljem interesu djeteta; . U: M. Daly (ur.), Roditeljstvo u suvremenoj Europi: pozitivan pristup. Zagreb: Ministarstvo obitelji, branitelja i međugeneracijske solidarnosti. (2008), str. 15-38
N. Pećnik; Podrška roditeljstvu u razdoblju ranog razvoja djeteta; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku. (2013), str. 28-32
N. Pećnik; Dostupnost i korištenje usluga podrške roditeljstvu te usluga za djecu rane dobi.; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku. (2013), str. 180-204
N. Pećnik; Roditeljske potrebe za podrškom i dostupnost usluga za podršku roditeljstvu: Perspektiva davatelja usluga; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku (2013), str. 214-240
N. Pećnik, I. Dobrotić; Roditeljske potrebe za podrškom i dostupnost usluga za podršku roditeljstvu: Perspektiva predstavnika jedinica lokalne i područne samouprave; U Pećnik, N (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku (2013), str. 241-249
P. Beresford; Theory and practice of user involvement in research: Making the connection with public policy and practice; . U: Lowes, L. i Hulatt, I. (ur.), Involving service users in health and social care research. London: Routledge. (2005), str. 6-17
N. Pećnik, I. Dobrotić; Doživljaj roditeljstva, roditeljsko ponašanje i prakse: postoje li rodne razlike?; U: N. Pećnik (ur.), Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj. Zagreb: UNICEF (2013), str. 75-83
C. McAuley i sur.; Effective child welfare interventions: Evidence for practice; U: McAuley, C., Pecora, P. i Rose, W. (2006), Enhancing the well-being of children and families through effective interventions: International evidence for practice. London: Jesica Kingsley Publishers. (2006), str. 322-331
N. Pećnik; Kako roditelji i zajednice brinu o djeci najmlađe dobi u Hrvatskoj; Zagreb: Ured UNICEF-a za Hrvatsku (2013), str
O. Thevenon; Family Policies in OECD Countries: A Comparative Analysis, Population and Development Review 37(1):; (2011), str. 57-87
A. Williams; Compendium of inspiring practices in parenting support; Bruxelles: Eurochild (2012), str
Dobrotić, Ivana; Posao ili obitelj? Uloga i važnost politika usklađivanja obiteljskih obaveza i plaćenog rada; Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova (2017), str
Dobrotić, Ivana; Mjere obiteljske politike i njihovi učinci; Interna skripta (2017), str. 1-60
Learning outcomes
Objasniti glavne teorijske pristupe i koncepte na području obiteljske politike, roditeljstva i prava djece
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
ekonomskim razvojem.
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritičkog
promišljanja i stvaranja novih ideja, sposobnost argumentiranja i
sudjelovanja u raspravi. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Obiteljska politika – određenje obiteljske politike i glavni
instrumenti
2. Glavni konceptualni pristupi u komparativnim istraživanjima
obiteljske politike
3. Društvene i psihosocijalne odrednice suvremenog
roditeljstva.
4. Teorijski modeli roditeljstva i prava djeteta
5. Roditeljstvo i podrška roditeljstvu u globalnom kontekstu -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena rasprava.
Usporediti obilježja i instrumente obiteljske politike, standarda kvalitete programa podrške roditeljstvu i obiteljima
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1.Identificirati programe socijalne politike koji su sastavnice
hrvatske socijalne države.
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike.
11. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
ideja, sposobnost argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
sposobnost analize i kritičkog korištenja literature, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, etičnost. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Obiteljska politika – određenje obiteljske politike i glavni
instrumenti
2. Razvoj obiteljske politike – promjene socijalnih rizika i
odgovori obiteljske politike (naknade, roditeljski dopusti,
fleksibilni oblici zaposlenosti)
3. Standardi kvalitete usluga i programa podrške roditeljstvu i
obiteljima
4. Na dokazima utemeljeni programi podrške roditeljstvu i
obiteljima: Primjeri dobre prakse u RH i EU
5. Univerzalni, ciljani i indicirani programi podrške roditeljstvu
i njihova evaluacija -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena rasprava, rad na zadacima, izrada eseja,
studentska debata.
Debatirati o socioekonomskim, političkim, kulturnim i drugim društvenim čimbenicima koji utječu na razvoj i transformaciju obiteljske politike.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
5. Diskutirati o prioritetima socijalnih programa za ranjive skupine.
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike.
11. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
idjea, sposobnost argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
sposobnost analize i kritičkog korištenja literature, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, razumijevanje stranih
kultura i zemalja, uvažavanje različitosti i multikulturalnosti,
etičnost. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Ideali skrbi i prakse skrbi i implikacije za razvoj obiteljske
politike
2. Razvoj obiteljske politike – promjene socijalnih rizika i
odgovori obiteljske politike (naknade, roditeljski dopusti,
fleksibilni oblici zaposlenosti)
3. Prava djece i obiteljska politika
4. Društvene i psihosocijalne odrednice suvremenog
roditeljstva.
5. Roditeljstvo i podrška roditeljstvu u globalnom kontekstu -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena rasprava, rad na zadacima, izrada eseja.
Argumentirati učinke različitih mjera obiteljske politike na rodne i društvene nejednakosti i prijedlog potrebnih promjena.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
9. Kritički analizirati prioritete socijalnih ulaganja te obilježja i
ishoda programa i mjera socijalne politike.
11. Vrednovati prioritete socijalnog razvoja od lokalne do nacionalne
razine.
12. Vrednovati djelotvornost i kvalitetu socijalnih usluga. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
idjea, sposobnost argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
sposobnost analize i kritičkog korištenja literature, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, razumijevanje stranih
kultura i zemalja, uvažavanje različitosti i multikulturalnosti,
etičnost. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj obiteljske politike – promjene socijalnih rizika i
odgovori obiteljske politike (naknade, roditeljski dopusti,
fleksibilni oblici zaposlenosti)
2. Implikacije razvoja obiteljske politike na rodne i
društvene nejednakosti u zaposlenosti i skrbi
3. Standardi kvalitete usluga i programa podrške roditeljstvu
i obiteljima
4. Na dokazima utemeljeni programi podrške roditeljstvu i
obiteljima: Primjeri dobre prakse u RH i EU
5. Univerzalni, ciljani i indicirani programi podrške
roditeljstvu i njihova evaluacija -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena rasprava, rad na zadacima, izrada eseja
Predložiti odgovarajući program podrške roditeljstvu i njegovu evaluaciju
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Primijeniti načela evaluacije socijalnih projekata.
12. Vrednovati djelotvornost i kvalitetu socijalnih usluga.
13. Planirati provedbu inovativnih socijalnih programa -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost kritičkog promišljanja i stvaranja novih
ideja, sposobnost timskog rada, sposobnost argumentiranja i
sudjelovanja u raspravi, sposobnost analize i kritičkog korištenja
literature, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog
izražavanja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Standardi kvalitete usluga i programa podrške roditeljstvu i
obiteljima
2. Univerzalni, ciljani i indicirani programi podrške roditeljstvu
i njihova evaluacija -
TEACHING METHODS
Izrada i demonstracija praktičnog zadatka, vođena rasprava