Ciljevi predmeta su upoznati studente s obilježjima suvremenih oblika alternativne skrbi za djecu i izazovima ostvarivanja dječjih prava u situaciji života izvan vlastite obitelji, steći vještine procjene, planiranja i provedbe stručnih intervencija s djecom i pružateljima skrbi te kritički analizirati aktualne izazove i kreirati projekte unapređenja dobrobiti djece i mladih u sustavu alternativne skrbi.
Sadržaj predmeta (ukupno 30 sati nastave)
1. Predstavljanje kolegija, ciljeva i očekivanja, definiranje vrsta i oblika alternativne skrbi za djecu (2 sata)
2. Specifičnosti odlučivanja u zaštiti djece, razlozi i okolnosti smještaja djece izvan vlastite obitelji (2 sata)
3. Individualni plan skrbi za dijete, odabir oblika i mjesta alternativne skrbi za djecu, uparivanje (4 sata)
4. Specifičnosti institucionalne i izvanintitucionalne skrbi za djecu (4 sata)
5. Priprema i podrška udomiteljskim obiteljima (2 sata)
6. Mjera posvojenja, priprema i podrška posvojiteljskim obiteljima (4 sata)
7. Priprema djece i mladih za izlazak iz skrbi, tranzicija djece i mladih u odraslo doba (2 sata)
8. Preduvjeti i podrška reintegraciji djeteta u vlastitu obitelj (2 sata)
9. Aktualni izazovi alternativne skrbi za djecu (deinstitucionalizacija, prevencija socijalne isključenosti, obrazovanje, zapošljavanje) (2 sata)
10. Razumijevanje i ostvarivanje dječjih prava u alternativnoj skrbi (6 sati)
Alternativna skrb za djecu
Literature
MANDATORY LITERATURE
Ajduković, M., Rajhvajn Bulat, L. i Sladović Franz, B.; Agresivno i prosocijalno ponašanje djece u dječjim domovima. Ljetopis socijalnog rada. 15, 2, .; Pravni fakultet Sveučilište u zagrebu. Studijski centar socijalnog rada., str. 185-213
Blažeka Kokorić, S. i Birovljević, J.; Posvojiteljske obitelji – izazovi prilagodbe i reakcije okoline. U: Maleš. D. (ur.). Kako smo postali obitelj: Posvojenje – dio moje priče.; -Na drugi način-, str. 33-60
Laklija, M. i Sladović Franz, B; Individualni plan skrbi za dijete u udomiteljskoj obitelji.; -Sirius – Centar za psihološko savjetovanje, edukaciju i istraživanje-, str
Laklija, M.; Individualno planiranje za potrebe djeteta u udomiteljskoj obitelji. U: Urbanc, K. (2015). Individualno planiranje u socijalnom radu.; -Pravni fakultet u Zagrebu-, str. 135-166
Sladović Franz, B.; Djeca u alternativnoj skrbi. U: Hrabar, D. (ur.) Prava djece: multidisciplinarni pristup.; -Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu-, str. 225-241
Sladović Franz, B.; Posvojenje (ni)je alternativna skrb. U: Maleš, D. (ur.) Kako smo postali obitelj: Posvojenje-dio moje priče.; -Na drugi način, , str. 21-32
Sladović Franz, B. i Branica, V.; The relevance and experience of education from the perspective of Croatian youth in-care.; European Journal of Social Work. 16, 1, , str. 137-152
Sladović Franz, B.; Značajke procesa odlučivanja u socijalnoj skrbi za djecu.; Ljetopis socijalnog rada. 18, 3, , str. 439-467
Urbanc, K., Sladović Franz, B. i Branica, V.; Students’, caretakers’ and decision-makers’ perception of support in higher education for students with in-care experience.; European Journal of Social Work. 25, 1, , str. 1-10
Learning outcomes
Opisati obiteljske okolnosti i stručne postupke smještaja djece ugrožene dobrobiti izvan vlastite obitelji
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema
te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja,
prezentacijske i komunikacijske vještine, -
LEARNING CONTENT
Kriteriji, razlozi i okolnosti izdvajanja djece iz obitelji
Mjere u nadležnosti sustava socijalne skrbi i mjere u nadležnosti
suda
Prava i potrebe djece bez adekvatne roditeljske skrbi, djece s
problemima u ponašanju i djece s teškoćama u razvoju
Priprema djeteta i obitelji za smještaj
Individualni plan skrbi za dijete u alternativnoj skrbi
Odabir oblika alternativne skrbi za djecu
Proces uparivanja s pružateljima skrbi -
TEACHING METHODS
Predavanja, vođena diskusija, rad na primjerima iz prakse,
samostalno čitanje literature
Objasniti načela i obilježja suvremenih oblika alternativne skrbi za djecu
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja,
prezentacijske i komunikacijske vještine, sposobnost primjene
znanja i načela u primjerima iz prakse, sposobnost povezivanja
potreba djeteta i načela socijalnog rada, sposobnost prepoznavanja
teorijskih i praktičnih aspekata alternativne skrbi za djecu u
medijskim sadržajima -
LEARNING CONTENT
Smjernice za alternativnu skrb za djecu
Načela trajnosti, stabilnosti i pravovremenosti u zaštiti djece u
alternativnoj skrbi
Značaj participacije djece u alternativnoj skrbi
Specifičnosti različitih oblika alternativne skrbi za djecu
Institucionalna skrb za djecu
Udomiteljska skrb za djecu
Posvojenje kao poseban oblik trajne skrbi za djecu iz alternativne
skrbi
Suvremeni oblici skrbi – obiteljski domovi i stambene zajednice za
djecu i mlade -
TEACHING METHODS
Predavanja, izrada praktičnog zadatka-grupni rad, studentska
debata/online rasprava, samostalno čitanje literature, multimedijski i
mrežni sadržaji
Demonstrirati procjenjivanje, planiranje i provedbu stručnih intervencija s djecom, biološkim roditeljima i pružateljima alternativne skrbi
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s
pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema
te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama
Sposobnost učenja
Prezentacijske i komunikacijske vještine
Sposobnost procjene potreba djece, pružatelja skrbi i bioloških
roditelja uz uvažavanje korisničke perspektive
Sposobnost planiranja i kritička analiza provedbe intervencija u
skrbi za djecu -
LEARNING CONTENT
Zaštita prava, potreba i interesa djeteta u alternativnoj skrbi
Participacija djece, bioloških roditelja i pružatelja skrbi u stručnim
postupcima
Procjena razvojnih rizika i sigurnosti, planiranje i podrška
reunifikaciji djeteta s biološkom obitelji i/ili drugog trajnog oblika
smještaja
Individualni plan skrbi za dijete u alternativnoj skrbi
Plan izlaska iz skrbi
Psihosocijalna rehabilitacija i tretman djece u alternativnoj skrbi
Priprema mlade osobe za napuštanje alternativne skrbi i tranziciju u
samostalan život
Priprema i podrška udomiteljskim i posvojiteljskim obiteljima -
TEACHING METHODS
Predavanja, izrada praktičnog zadatka-grupni rad, studentska
debata/online rasprava, samostalno čitanje literature, multimedijski i
mrežni sadržaji
Povezati aktualne izazove, istraživanja i praktične aspekte ostvarivanja prava djece i mladih osoba odraslih izvan vlastite obitelji
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i
vrijednosti socijalnog rada (3)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s
položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema
te mogućnosti njihovog rješavanja (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj
socijalnih rizika i problema (16) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama
Sposobnost učenja
Prezentacijske i komunikacijske vještine
Sposobnost analize znanstvenih istraživanja, statističkih podataka i
iskustava iz stručne prakse
Vještina prepoznavanja ostvarivanja dječjih prava u alternativnoj
skrbi i mogućnosti unapređenja -
LEARNING CONTENT
Razvoj djece u alternativnoj skrbi – suvremena istraživanja i
teorijski pristupi
Hrvatska i europska praksa alternativne skrbi za djecu
Dječja prava, potrebe i rizici odrastanja u alternativnoj skrbi za djecu
Participacija djece, bioloških roditelja i pružatelja skrbi u stručnim
postupcima
Praćenje životnog puta djece i mladih nakon izlaska iz alternativne
skrbi
Obrazovni, zdravstveni i stambeni izazovi tijekom i nakon izlaska iz
alternativne skrbi za djecu
Prevencija socijalne isključenosti mladih osoba odraslih u
alternativnoj skrbi -
TEACHING METHODS
Predavanja, studentska debata/online rasprava, samostalno čitanje
literature, multimedijski i mrežni sadržaji