Font Kontrast

  • Alumni
  • Mentorship
  • Lifelong learning
  • Code of Ethics
  • Library
  • Bookstore and webshop
  • HR
  • |
  • EN
Faculty of law
  • Trg Republike Hrvatske 14

    Zagreb, Croatia

  • 250 years of Faculty of law
Faculty of law
  • home
  • Faculty
    • Structure and management
    • Employees
    • Tradition
    • Laws and other regulations
    • Quality management
    • Code of Ethics
    • Transparency
    • Foundation of the Faculty of Law for Supporting Researchers
    • Gender Equality and Non-Discrimination
    • The Faculty of Law Library
    • Alumni
    • Publishing Activities
    • Academic calendar
    • Contact and location
  • Enrollment
    • Study Programmes
  • Studies
    • University integrated undergraduate and graduate study of Law
    • Undergraduate studies
    • Graduate studies
    • University specialist studies
    • Doctoral studies
    • Lifelong learning
  • Students
    • The Students’ Union
    • Student Ombudsperson
    • Course schedule
    • Student associations
    • Student support
    • Future and Career
    • Student competitions
    • IT services
    • Law clinic
    • Library
    • Bookshop and Webshop
  • Science
    • Scientific professional meetings
    • Scientific Journals
    • Croatian Academy of Legal Sciences
    • Forums of the Faculty of Law
    • Croatian Hub of the European Law Institute (ELI Croatian Hub)
    • Jean Monnet projects
  • Projects
    • News
    • Internal Documentation
    • Active projects
    • Archive
  • International Cooperation
    • Why us?
    • News
    • International Exchange Programmes
    • UNIC
    • Course Catalogue
    • Incoming Exchange Students
    • Visiting Scholars, Researchers and Staff
    • Friends of the Faculty
    • International Memorandums of Understanding
    • Zagreb Law Summer School
    • Office for International Cooperation and Projects
    • Contact
  • Quick links
    • Studentske obavijesti
    • Course schedule
    • Departments
    • Student support
    • Studomat
    • Merlin
    • Webmail
    • Nastavnički portal
    • Djelatnički intranet
    Homepage / Socijalna politika i socijalni razvoj

Socijalna politika i socijalni razvoj

Course code: 69784

  • Sveučilišni diplomski studij Socijalna politika 1. godina, 1. semestar
  • Status: Obvezni
  • Hours of classes: 60 Hours Lectures: 60 Hours
  • Method of performance: S fizičkom prisutnošću
  • Language of instruction: Hrvatski
  • ECTS: 7.0
  • Katedra: Department of Social Policy

Carriers

  • Professor Ivana Dobrotić
  • Professor Zdenko Babić
  • Professor Zoran Šućur

Vanjski suradnici

  • dr. sc. Jakša Puljiz
  • dr. sc. Dubravka Jurlina Alibegović

Socijalna politika i socijalni razvoj

Literature

MANDATORY LITERATURE

R. Inglehart, C. Welzel; Modernizacija, kulturna promjena i demokracija. Slijed ljudskog razvitka.; Zagreb: Politička kultura (2007), str. 238-262, 275-287
P.A. Samuelson, W. Nordhaus; Ekonomija. XVIII izdanje; Zagreb: MATE (2005), str. 555-598
M. Crkvenac; Ekonomska politika; Zagreb: Informator (1997), str. 3-40
P. Taylor-Gooby; New Risks, New Welfare; Oxford: Oxford University Press (2004), str. 1-28
G. Bonoli; Novi socijalni rizici i postindustrijska socijalna politika (prijevod).; , str
G. Bežovan; Civilno društvo i javna uprava kao dionici razvoja kombinirane socijalne politike u Hrvatskoj; Hrvatska javna uprava, 9 (2009), str. 355-391
R. Chaves, J.L. Monzon Campos; Socijalna ekonomija u Europskoj uniji; Revija za socijalnu politiku, 17 (2010), str. 113-138

 

Literatura za akad. god. 2024./2025.:

 

  1. R. Inglehart, C. Welzel (2007.) Modernizacija, kulturna promjena i demokracija. Slijed ljudskog razvitka. Zagreb: Politička kultura (Poglavlje 11, Komponente prodemokratske civilne kulture (str. 238-262) te Poglavlje 13, Implikacije ljudskog razvitka (str. 275-287)).
  2. Samuelson P. A. , Nordhaus W. (2005.), Ekonomija. XVIII izdanje. 27 i 28. poglavlje str. 555-598. Izdavač, MATE, Zagreb.,
  3. Crkvenac M. (1997.) Ekonomska politika. Informator. Zagreb. Str 3-40.
  4. Taylor-Gooby, P. (2004.) New Risks and Social Change. U: Taylor-Gooby, P. (ed.) New Risks, New Welfare. Oxford: Oxford University Press, str. 1-28.
  5. G. Bonoli: Novi socijalni rizici i postindustrijska socijalna politika (prijevod).
  6. Bežovan, G., Matančević, J. i Baturina, D. (2016.) Socijalne inovacije kao doprinos jačanju socijalne kohezije i ublažavanju socijalne krize u europskim urbanim socijalnim programima, Revija za socijalnu politiku, 1: 61-80.
  7. Bežovan, G. i Pandžić, J. (2020.) Kvaliteta stanovanja u programu javnog najamnog stanovanja: primjer Novog Jelkovca, Sociologija i prostor, 1: 33-57.
  8. Bežovan, G. (2021.) Što znači pojam governance i kako ga treba prevoditi?, Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 5: 645-680.
  9. Babić, Z. i Baturina, D. (2016.) Koncept socijalnih investicija kao odgovor na krizu i nove izazove socijalne države: trendovi i perspektiva. Revija za socijalnu politiku, 1: 39-60.
  10. Dobrotić, I., Zrinščak, S. (2022), (Active) ageing, gender and social policy reforms: the case of pension and eldercare reforms in Croatia, in T. Addabbo, P. Carney, Á. Ní Léime, J. Spijker, S. Zrinščak (ur), Well-Being and Extended Working Life: A Gender Perspective. London: Routledge.
  11. Dobrotić, I. (2023) Selektivan i fragmentirani pristup politikama rodne ravnopravnosti u Hrvatskoj, u S. vasiljević (ur.) Rodna ravnopravnost i zabrana diskriminacije: pravo i politike, Sveučilište u Zagrebu, Pravni fakultet.
  12. Mandelli, M. (2022). Understanding eco-social policies: a proposed definition and typology. Transfer: European Review of Labour and Research, 28(3), 333-348.
  13. Predavanja.

Learning outcomes

Objasniti ključne teorijske perspektive u socijalnom razvoju i socijalnoj politici

  1. CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM

    2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
    ekonomskim razvojem.
    4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.

  2. COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

    Razumijevanje

  3. SKILLS

    Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost
    primjene stečenih znanja u praksi, vještina javne prezentacije
    stečenih znanja u usmenom i pisanom obliku

  4. LEARNING CONTENT

    1. Teorije društvenog razvoja
    2. Teorije ekonomskog rasta i razvoja
    3. Modeli kapitalizma i socijalna politika
    4. Koncept socijalne kohezije

  5. TEACHING METHODS

    Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, studentska debata,
    samostalno čitanje literature.

  6. VALUATION METHODS

    1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
    višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje zadane
    teme) i
    2. Usmeni ispit.

Prikazati i interpretirati najvažnije pokazatelje i indekse za mjerenje socijalnog razvoja i socijalne dobrobiti

  1. CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM

    2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
    ekonomskim razvojem.
    5. Interpretirati pokazatelje socijalnog razvoja u kontekstu EU
    socijalnog modela.

  2. COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

    Primjena

  3. SKILLS

    Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
    logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja,
    sposobnost učenja.

  4. LEARNING CONTENT

    1. Socijalna politika i upravljanje socijalnim rizicima,
    mjerenje socijalne dobrobiti
    2. Analiza socijalnih troškova i lokalni socijalni programi
    3. Koncept socijalne kohezije

  5. TEACHING METHODS

    Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
    na tekstu, samostalno čitanje literature.

  6. VALUATION METHODS

    1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa:
    višestruki odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje zadane
    teme) i
    2. Usmeni ispit.

Analizirati ključne izazove socijalnog razvoja i socijalne politike u nekima od sljedećih područja: vrijednosne promjene i socijalni razvoj, nejednakosti u pristupu obrazovanju, spolna ravnopravnost, lokalni socijalni razvoj, stanovanje i socijalne inovacije, dobra vladavina i socijalni razvoj, socijalna ekonomija.

  1. CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM

    2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
    ekonomskim razvojem.
    4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
    5. Interpretirati pokazatelje socijalnog razvoja u kontekstu EU
    socijalnog modela.

  2. COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

    Analiza

  3. SKILLS

    Vještina analize informacija, sposobnost učenja, sposobnost primjene
    znanja u praksi, sposobnost učenja, jasno i razgovijetno izražavanje,
    etičnost.

  4. LEARNING CONTENT

    1. Uloga ekonomske i socijalne politike u poticanju razvoja
    2. Socijalna ekonomija i socijalno poduzetništvo
    3. Koncept dobre vladavine u socijalnoj politici i socijalnom
    razvoju
    4. Stambena politika i socijalne inovacije
    5. Tranzicija iz sustava obrazovanja na tržište rada u
    Hrvatskoj
    6. Nejednakosti u pristupu obrazovanju
    7. Fiskalna decentralizacija i funkcioniranje lokalne
    socijalne države

  5. TEACHING METHODS

    Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, studentska debata,
    samostalno čitanje literature.

  6. VALUATION METHODS

    1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa: višestruki
    odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje zadane teme) i
    2. Usmeni ispit.

Kritički usporediti utjecaj pojedinih čimbenika ekonomske i socijalne politike na socijalni razvoj

  1. CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM

    2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
    ekonomskim razvojem.
    4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.

  2. COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

    Vrednovanje

  3. SKILLS

    Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
    sposobnost učenja, sposobnost kritičkog osvrta, precizne formulacije
    stavova, sposobnost stvaranja novih ideja.

  4. LEARNING CONTENT

    1. Uloga ekonomske i socijalne politike u poticanju razvoja
    2. Socijalna ekonomija i socijalno poduzetništvo
    3. Koncept dobre vladavine u socijalnoj politici i socijalnom
    razvoju
    4. Stambena politika i socijalne inovacije
    5. Socijalne usluge
    6. Nejednakosti u pristupu obrazovanju

  5. TEACHING METHODS

    Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
    na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.

  6. VALUATION METHODS

    1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa: višestruki
    odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje zadane teme) i
    2. Usmeni ispit.

Kreirati model održivog socijalnog razvoja za RH

  1. CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM

    2. Opisati prioritete socijalnog razvoja i njihovu povezanost s
    ekonomskim razvojem.
    4. Razumjeti ulogu ključnih dionika socijalnog razvoja.
    5. Interpretirati pokazatelje socijalnog razvoja u kontekstu EU
    socijalnog modela.

  2. COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING

    Sinteza

  3. SKILLS

    Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
    sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja, sposobnost
    kritičkog pristupa.

  4. LEARNING CONTENT

    1. Uloga ekonomske i socijalne politike u poticanju razvoja
    2. Koncept dobre vladavine u socijalnoj politici i socijalnom
    razvoju
    3. Stambena politika i socijalne inovacije
    4. Tranzicija iz sustava obrazovanja na tržište rada u
    Hrvatskoj
    5. Nejednakosti u pristupu obrazovanju
    6. Fiskalna decentralizacija i funkcioniranje lokalne
    socijalne države
    7. Problemi izgradnje održivog sustava socijalne države u
    Hrvatskoj

  5. TEACHING METHODS

    Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje
    literature.

  6. VALUATION METHODS

    1. Dva kolokvija ili pisani ispit (pitanja objektivnog tipa: višestruki
    odabir ili/i zadatak esejskog tipa: objašnjenje zadane teme) i
    2. Usmeni ispit.

Details

About cookies

Necessary cookies 5

They are crucial for the use of the Internet site and without these sites it does not have its full functionality. By continuing to surf and make purchases, necessary cookies are considered accepted. Functional cookies may include cookies that provide a service requested by the user.

Pravni Fakultet 4

cookies_permission

To store the acceptance of cookies.

Expiry: 1 year

Type: HTTP

accessibility-text

To store text size accessibility options.

Expiry: 30 days

Type: HTTP

accessibility-contrast

To store options accessibility contrast page.

Expiry: 30 days

Type: HTTP

SimpleSAML

Site authentication

Expiry: 1 year

Type: HTTP

WordPress 1

wp-wpml_current_language

To store language settings.

Expiry: 1 day

Type: HTTP

Cookies for tracking and analytics 3

They are collected anonymously, they cannot track user activities on other websites and serve to monitor user behavior and for the purpose of measuring audience behavior and compiling reports for improving the website. These cookies enable the transfer of data to third countries, including the USA.

Pravni Fakultet 1

cookies_permission_analiza

To store the acceptance of analytical cookies.

Expiry: 1 year

Type: HTTP

Google 2

_ga

To store and count page views.

Expiry: 2 years

Type: HTTP

_ga_*

To store and count page views.

Expiry: 1 year

Type: HTTP

Cookies, also known as "cookies", are small text files that websites store on your device when you visit them.

Their role is to improve your browsing experience by allowing websites to remember your settings, such as language or preferences, and provide a better user experience.

These pages use different types of cookies. Some cookies are set by third-party services that are displayed on our pages.

You can change or withdraw your consent to the Cookie Statement on our website at any time.

EU legislation, in particular the General Data Protection Regulation (GDPR), requires users to obtain information and consent before using cookies and to be able to manage their privacy settings.

You can find more information about cookies here.

We use cookies to improve your user experience and site functionality. You can find more information about cookies here.

Faculty of law

FACULTY OF LAW
UNIVERSITY OF ZAGREB
Trg Republike Hrvatske 14
10000 Zagreb

Temporary address:
Trg Republike Hrvatske 3
10000 Zagreb

IBAN: HR9823600001101264729
OIB: 38583303160
MB: 3225909
PIC: 986566728
REG.NO.: 080173715

DEAN'S OFFICE

  • dekanat@pravo.unizg.hr

STUDENT OFFICE

  • referada@pravo.unizg.hr

  • 01 4890 250
    01 4890 252
    (on weekdays from 8 a.m. to 2 p.m., on Tuesdays from 8 a.m. to 4 p.m.)

  • Access to information
  • Newsletter archive
  • Media about us

During the renovation of the Faculty buildings at Ćirilometodska 4 and Nazorova 51, the offices of teachers and administratives are temporarily located in other locations. Detailed information is available here.

Faculty of law © 2023 - 2025. All rights reserved. | Made by papar.hr

Faculty of law
  • HR
  • |
  • EN
    • Structure and management
    • Employees
    • Tradition
    • Laws and other regulations
    • Quality management
    • Code of Ethics
    • Transparency
    • Foundation of the Faculty of Law for Supporting Researchers
    • Gender Equality and Non-Discrimination
    • The Faculty of Law Library
    • Alumni
    • Publishing Activities
    • Academic calendar
    • Contact and location
    • Study Programmes
    • University integrated undergraduate and graduate study of Law
    • Undergraduate studies
    • Graduate studies
    • University specialist studies
    • Doctoral studies
    • Lifelong learning
    • The Students’ Union
    • Student Ombudsperson
    • Course schedule
    • Student associations
    • Student support
    • Future and Career
    • Student competitions
    • IT services
    • Law clinic
    • Library
    • Bookshop and Webshop
    • Scientific professional meetings
    • Scientific Journals
    • Croatian Academy of Legal Sciences
    • Forums of the Faculty of Law
    • Croatian Hub of the European Law Institute (ELI Croatian Hub)
    • Jean Monnet projects
    • News
    • Internal Documentation
    • Active projects
    • Archive
    • Why us?
    • News
    • International Exchange Programmes
    • UNIC
    • Course Catalogue
    • Incoming Exchange Students
    • Visiting Scholars, Researchers and Staff
    • Friends of the Faculty
    • International Memorandums of Understanding
    • Zagreb Law Summer School
    • Office for International Cooperation and Projects
    • Contact
    • Alumni
    • Mentorship
    • Lifelong learning
    • Code of Ethics
    • Library
    • Bookstore and webshop
    • Studentske obavijesti
    • Course schedule
    • Departments
    • Student support
    • Studomat
    • Merlin
    • Webmail
    • Nastavnički portal
    • Djelatnički intranet
250 years of Faculty of law
  • dekanat@pravo.unizg.hr