Terenska praksa vezana za kolegij “Socijalni rad s obitelji” provodi se tijekom četvrtog semestra preddiplomskog studija socijalnog rada, u ukupnom trajanju od 60 sati (od čega je min. 40 sati neposredan rad s korisnikom). Na početku studenti trebaju prisustvovati orijentacijskom susretu prilikom kojeg se upoznaju s ustanovama i udrugama u kojima se može obavljati praksa, voditeljima prakse na fakultetu te terenskim instruktorima (mentorima prakse iz ustanova/udruga). Temeljem vlastitog interesa i u skladu s definiranim brojčanim mogućnostima primanja studenata u određene ustanove/udruge, svaki student odabire područje u kojem želi obaviti svoju praksu. Nakon toga slijedi odlazak u ustanovu/udrugu te upoznavanje s korisnicima ustanove/udruge. Ovdje studenti imaju priliku, prema aktualnim potrebama i osobnim afinitetima, odabrati jednog korisnika s kojim će se kontinuirano susretati kroz cijeli semestar i tako realizirati zadani program/ciljeve prakse. U okviru terenske prakse studenti dobivaju određene zadatke i naputke te zatim individualno dogovaraju susrete koji se ovisno o posebnostima i potrebama korisnika u pravilu trebaju održavati svaki tjedan bar jednom, u kontinuitetu kroz čitav 4. semestar. Tijekom tog vremena studenti se u suradnji s mentorom prakse upoznaju i s načinom funkcioniranja ustanove/ udruge u kojoj provode terensku praksu te po mogućnosti trebaju upoznati i korisnikovu obitelj (biološku, udomiteljsku) ili se na drugi način informirati o svim njenim posebnostima.
Ciljevi terenske prakse:
1. Razvijanje sposobnosti shvaćanja korisnikovog konteksta – steći uvid i kritički promišljati o specifičnim životnim okolnostima korisnika, o načinu njegova života, obavljanju svakodnevnih aktivnosti, zadaća i uloga u specifičnom okruženju (institucionalni smještaj, udomiteljske obitelji ili obitelji pod rizikom, posebice tamo gdje je izrečena neka mjera obiteljsko-pravne zaštite),
2. Stjecanje uvida u funkcioniranje obitelji korisnika (biološke, udomiteljske) ? vježbanje vještine prikupljanja podataka i pisanja obiteljske anamneze,
3. Upoznavanje rada ustanove/udruge preko koje korisnik i njegova obitelj ostvaruju određenu vrstu pomoći/podrške, te djelokruga poslova socijalnog radnika u tom kontekstu.
4. Usvajanje vještina uspostavljanja dobrog početnog kontakta s korisnikom, razvijanje kvalitetnog odnosa, definiranje granica i jasnih uloga u radu s korisnikom, usvajanje vještine uspješnog završavanja formalnog odnosa s korisnikom.
5. Razvijanje senzibilnosti i razumijevanja studenata za potrebe korisnika, kreativnosti i komunikacijskih vještina u pristupu studenata korisniku, djelovanje u skladu s potrebama korisnika (uvažavanje korisničke perspektive pri planiranju aktivnosti i realizaciji programa rada s korisnikom).
Tijekom provedbe terenske prakse studenti su dužni redovito sudjelovati u terenskom radu, organiziranim konzultativnim grupnim susretima i individualnim konzultacijama s terenskim instruktorima i voditeljima prakse na fakultetu. Obaveza studenata je pisati dnevnik prakse u kojem bilježe svaki susret s korisnikom, tijek susreta, sadržaje i aktivnosti kojima su se bavili te zapažanja o korisnikovim potrebama, emocionalnom stanju, ponašanju, socijalnom funkcioniranju korisnika i korisnikove obitelji te vlastite doživljaje vezane uz realizirani susret s korisnikom. Uz dnevnih prakse prilaže se opis ustanove/udruge preko koje je terenska praksa odrađena te obiteljska anamneza korisnika s kojim je realizirana terenska praksa. Ovjereni dnevnik od mentora ustanove (terenskog instruktora), predan predmetnom nastavniku na fakultetu, uvjet je za ostvarivanje potpisa iz terenske prakse na kraju semestra.
Trg Republike Hrvatske 14
Zagreb, Croatia