U okviru vježbi iz Teorije prava, studenti analiziraju konkretne normativne tekstove (Ustav, zakoni, uredbe, pravilnici), identificiraju različite vrste pravnih normi i određuju hijerarhijski rang pojedinih normi s obzirom na različite vrste hijerarhijskih odnosa među normama (formalna, materijalna, logička/jezična i vrijednosna hijerarhija). Nadalje, studenti, na temelju analize konkretnih normativnih tekstova, utvrđuju sadržaj pojedinih subjektivnih prava (osobito ustavnih i stvarnih) te ih, primjenom Hohfeldove analitičke sheme, raščlanjuju na osnovne subjektivne pravne položaje (sloboda, zahtjev, otpornost, vlast). Studenti analiziraju praksu Ustavnog suda RH i hrvatskih redovnih sudova i procjenjuju stupanj poustavljenosti hrvatskog pravnog poretka s obzirom na različite aspekte poustavljenja (obvezujuća snaga ustava, prilagođujuće tumačenje zakona, nadtumačenje ustava, neposredna primjena ustavnih normi, utjecaj ustava na političke odnose). Studenti na konkretnim primjerima prepoznaju slučajeve sukoba među normama i pravnih praznina te predlažu rješenja za te sukobe i načine izbjegavanja, stvaranja i popunjavanja praznina. Također, studenti utvrđuju tzv. okvir norme (Kelsen) primjenom općeprihvaćenih tehnika tumačenja u hrvatskoj pravnoj praksi, jezičnih pravila i doktrinarnih teza, te opravdavaju izbor određenog značenja i vježbaju pripisivanje tekstu novog (“izvanokvirnog”) značenja. Najzad, primjenom analitičkih kriterija specijaliziranosti funkcija i neovisnosti organa na relevantne ustavne norme, studenti prosuđuju stupanj specijaliziranosti i neovisnosti zakonodavne, sudske i izvršno-uprave vlasti u Republici Hrvatskoj.
Teorija prava – vježbe
Literature
MANDATORY LITERATURE
Riccardo Guastini; Sintaksa prava; Naklada Breza (2019)
Luka Burazin, Mario Krešić, Ivana Tucak; Priručnik za teoriju prava – praktični dio; Naklada Breza (2020)
Learning outcomes
Procijeniti stupanj poustavljenosti hrvatskog pravnog poretka
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Tipologija ustava
2. “Poustavljenje” pravnog poretka -
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Testirati hijerarhijske odnose među pravnim normama
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
ANALIZA
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Normativne hijerarhije
-
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Analizirati sukobe između normi
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
ANALIZA
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Sukobi između normi
-
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Analizirati unatražnodjelujuće norme
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
ANALIZA
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Unatražnodjelujuće, produljenodjelujuće i prijelazne norme
2. Unatražno djelovanje
3. Dvije vrste unatražnodjelujućih normi
4. Tri iskaza načela zabrane unatražnog djelovanja
5. Osvrt na vremenski slijed kaznenopravnih normi -
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Prosuditi opravdanost konkretnog uređenja odnosa između državnih funkcija i organa
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Odvajanje i uravnoteživanje vlasti
-
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Predložiti moguća značenja pozitivnopravnih odredbi
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
STVARANJE/SINTEZA
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Tumačenje
2. Dvostruka neodređenost prava -
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Analizirati i klasificirati konkretne slučajeve pravnih praznina
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
ANALIZA
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Pravne praznine
-
TEACHING METHODS
rad na tekstu
Procijeniti ispravnost sudačkog rasuđivanja u konkretnoj sudskoj odluci
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanje problema,
sposobnost interpretacije podataka, sposobnost primjene znanja u praksi,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
1. Primjena prava
-
TEACHING METHODS
rad na tekstu