Određenje temeljnih pojmova (manjine, manjinski narodi, nacionalne manjine, etničke manjine, jezične manjine itd.). Posebna prava i slobode nacionalnih manjina, afirmativni pristup. Razlikovanje sustava i skupina zemalja po kriteriju određenja položaja i prava nacionalnih manjina u većinskoj državi. Razvoj politike integracije manjina u Hrvatskoj. Utjecaj međunarodne zajednice i europskih integracija na razvoj politike integracije manjina u Hrvatskoj. Hrvatska normativna regulacija zaštite manjinskih prava; grupe posebnih prava u Republici Hrvatskoj. Sudjelovanje manjina u javnoj upravi, pravo na zastupljenost. Standardi međunarodne zaštite manjinskih prava, grupe posebnih prava. Izbori za članove vijeća i predstavnike nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj. Praktičan rad: sudjelovanje u javnom životu i upravljanju lokalnim poslovima putem vijeća i predstavnika nacionalnih manjina u odabranoj jedinici lokalne samouprave.
Nacionalne manjine i javna uprava
Literature
MANDATORY LITERATURE
Arlović, Mato; Pravo nacionalnih manjina u Republici Hrvatskoj; Novi informator (2015), str. 75-85, 230-235, 235-239, 328-349, 387-435
Marčetić, Gordana; Javni službenici i tranzicija; Suvremena javna uprava (2005), str. 128-132
Omejec, Jasna; Uloga lokalne samouprave u multikulturalnim pitanjima i međuetničkim odnosima u Republici Hrvatskoj; Hrvatska i komparativna javna uprava (2000), str. 637-695
Tatalović, Siniša, Jakša Barbić (ur.); Izbori za vijeća i predstavnike nacionalnih manjina. U: Izbori zastupnika u Hrvatski sabor i referendum: okrugli stol; HAZU (2011), str. 65-85
Vukojičić Tomić, Tijana, Romea Manojlović Toman, Iva Lopižić; Upravljanje razlikama u javnoj upravi: pristupi, primjeri dobrih praksi i stanje u hrvatskoj; Godišnjak Akademije pravnih znanosti Hrvatske (2021), str. 305-326
Vukojičić Tomić, Tijana; Zastupljenost nacionalnih manjina u hrvatskoj javnoj upravi: ocjena uspješnosti posebnih mjera zapošljavanja; Migracijske i etničke teme (2017), str. 165-189
Ustavni zakon o pravima nacionalnih manjina; Narodne Novine, 155/02, 47/10, 80/10, 93/11, str
Zakon o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi; Narodne Novine, 33/01, 60/01, 129/05, 109/07, 125/08, 36/09, 36/09, 150/11, 144/12, 19/13, 137/15, 123/17, 98/19, 144/20, čl. 41a, 56a, str
Zakon o lokalnim izborima; Narodne novine, 144/12, 121/16, 98/19, 42/20, 144/20, 37/21, čl. 103-117, str
Okvirna konvencija za zaštitu nacionalnih manjina; Narodne novine-Međunarodni ugovori, 14/1997, str
Prezentacije s predavanja; , str
Learning outcomes
Interpretirati temeljna obilježja položaja nacionalnih manjina u odnosu na javnu upravu, posebno u Hrvatskoj.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Demonstrirati osposobljenost za procjenu, ocjenu i
razvoj upravnih organizacija u javnom sektoru.
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom
društvu, političkom sustavu i gospodarstvu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost učenja, sposobnost rješavanja problema,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog
izražavanja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Pojmovna određenja
2. Međunarodni instrumenti zaštite prava nacionalnih
manjina
3. Pravno uređenje položaja nacionalnih manjina u
Republici Hrvatskoj
4. Politička zastupljenost nacionalnih manjina u
Hrvatskoj
5. Migracije stanovništva i ‘nove’ manjine
6. Statusna prava nacionalnih manjina
7. Komparativna iskustva i modeli zapošljavanja
nacionalnih manjina; Zapošljavanje nacionalnih manjina
u hrvatskoj javnoj upravi -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Analizirati položaj i prava nacionalnih manjina s obzirom na različite društvene i političke aspekte razvoja pojedine zemlje.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
2. Prepoznati mogućnosti i temeljna pitanja komparativne
metode u proučavanju sustava javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu
javne uprave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Sposobnost učenja, sposobnost rješavanja problema,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog
izražavanja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Pojmovna određenja
2. Individualna vs. kolektivna prava nacionalnih manjina
3. Međunarodni instrumenti zaštite prava nacionalnih
manjina
4. Koncepcije političkog predstavljanja nacionalnih
manjina
5. Migracije stanovništva i ‘nove’ manjine
7. Komparativna iskustva i modeli zapošljavanja
nacionalnih manjina -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Analizirati utjecaj međunarodnih tijela i instrumenata na položaj nacionalnih manjina u društvu.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
3. Primijeniti međunarodne europske izvore prava na
nacionalni sustav javne uprave.
4. Analizirati komparativna iskustva u organizaciji i radu
javne uprave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja,
jasno i razgovijetno izražavanje, sposobnost primjene i
obrade raznih vrsta informacija. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Pojmovna određenja
2. Individualna vs. kolektivna prava nacionalnih manjina
3. Međunarodni instrumenti zaštite prava nacionalnih
manjina
4. Koncepcije političkog predstavljanja nacionalnih
manjina
5. Migracije stanovništva i ‘nove’ manjine
7. Komparativna iskustva i modeli zapošljavanja
nacionalnih manjina -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Ocijeniti utjecaj upravnih i društveno-političkih čimbenika na razvoj javnih politika kojima je cilj zaštita prava i unapređenje položaja nacionalnih manjina.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
13. Kritizirati i ocijeniti suvremene upravne fenomene u
suvremenom društvu, političkom sustavu i gospodarstvu.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg
pravnog okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost učenja,
sposobnost kritike i samokritike, sposobnost stvaranja
novih ideja, prezentacijske i komunikacijske vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Pojmovna određenja
2. Individualna vs. kolektivna prava nacionalnih manjina
3. Međunarodni instrumenti zaštite prava nacionalnih
manjina
4. Pravno uređenje položaja nacionalnih manjina u
Republici Hrvatskoj
5. Koncepcije političkog predstavljanja nacionalnih
manjina
6. Migracije stanovništva i ‘nove’ manjine
7. Komparativna iskustva i modeli zapošljavanja
nacionalnih manjina; Zapošljavanje nacionalnih manjina
u hrvatskoj javnoj upravi -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Predložiti promjene u sustavu javnog upravljanja i mjere kojima se potiče aktivno uključivanje manjina u proces donošenja odluka na svim razinama.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
6. Razviti analitičke kapacitete u odnosu na javno
odlučivanje i policy proces i primijeniti znanja na stvarne
situacije rješavanja društvenih problema.
17. Planirati razvoj javne uprave i promjene općeg
pravnog okvira koji uređuje hrvatsku javnu upravu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza
-
SKILLS
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost kritike i
samokritike, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, prezentacijske i komunikacijske
vještine. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Pojmovna određenja
2. Individualna vs. kolektivna prava nacionalnih manjina
3. Međunarodni instrumenti zaštite prava nacionalnih
manjina
4. Koncepcije političkog predstavljanja nacionalnih
manjina
5. Migracije stanovništva i ‘nove’ manjine
7. Komparativna iskustva i modeli zapošljavanja
nacionalnih manjina -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, vođena
diskusija, samostalno čitanje literature.