Cilj kolegija “Mladi u sukobu sa zakonom: odgojne mjere” je kod studenata razviti opće i specifične kompetencije u području rada s mladima u sukobu sa zakonom. Tijekom nastave studenti bi trebali usvojiti znanja o teorijskim objašnjenjima delinkventnog ponašanja mladih, dobiti uvid i mogućnost kritičkog osvrta na rezultate istraživanja (u svijetu i kod nas) o čimbenicima koji doprinose ili sprečavaju razvoj delinkventnog ponašanja mladih, upoznati se s postupanjem Centra za socijalnu skrb u toku provođenja odgojnih mjera prema maloljetnim počiniteljima kaznenih djela, načinom rada s maloljetnim počiniteljima kaznenih djela kojima su izrečene institucionalne mjere. U nastavu su uz interaktivna predavanja uključene i posjete ustanovama za mlade počinitelje kaznenih djela.
Sadržaj predmeta
– Objašnjenje delinkventnog ponašanja mladih
– Razvoj teorijskih objašnjenja maloljetničke delinkvencije
– Suvremena istraživanja u području maloljetničke delinkvencije
– Opseg i kretanje maloljetničke delinkvencije u Hrvatskoj (područje RH, dob, spol, vrsta kaznenih djela, vrsta intervencije)
– Obilježja maloljetnih počinitelja kaznenih djela
– Uloga Centra za socijalnu skrb u provođenju odgojnih mjera (izvaninstitucionalne mjere)
– Uloga socijalnih radnika u postupanju prema maloljetnim počiniteljima kaznenih djela kojima su izrečene institucionalne mjere
– Specifičnosti pristupa u radu s maloljetnim počiniteljima kaznenih djela i etičke dileme u radu s maloljetnim počiniteljima kaznenih djela
– Mogućnosti preventivnog djelovanja u području maloljetničke delinkvencije
Mladi u sukobu sa zakonom: odgojne mjere
Literature
MANDATORY LITERATURE
Bašić, J., Koller-Trbović N. I Uzelac, S.; Poremećaji u ponašanju i rizična ponašanja: Pristupi i pojmovna određenja.; Zagreb: Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilište u Zagrebu, (2004), str. 37-44, 45-56, 57-72, 97-106
RECOMMENDED LITERATURE
Zakon o sudovima za mladež NN 84/11; Narodne Novine (2011), str
4. Zakon o izvršavanju sankcija izrečenih maloljetnicima za kaznena djela i prekršaje NN 133/12; Narodne Novine (2012), str
Žižak, A.; Teorijske osnove intervencija- socijalnopedagoška perspektiva.; Zagreb. Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet. Printer grupa. (2010), str
Kovačić, Z.; Uvjeti, okolnosti i mogućnost unapređenja provođenja odgojne mjere pojačane brige i nadzora u sustavu socijalne skrbi.; Ljetopis Studijskog centra socijalnog rada, 11 (1). (2004), str. 63-87
Maloić, S. i Knotek-Iveta, Ž.; Neka obilježja i stavovi odgajanika s problemom zlouporaba opojnih droga u Odgojnom zavodu Turopolje.; Kriminologija i socijalna integracija, 13 (2) (2005), str. 71-86
Maloić, S.; Izvršavanje odgojne mjere upućivanja u odgojni zavod – neka obilježja odgajanika i neke objektivne poteškoće u provođenju.; Kriminologija i socijalna integracija, 14 (1) (2006), str. 75-85
Majdak, M. i Kamenov, Ž.; Stigmatiziranost i slika o sebi maloljetnih počinitelja kaznenih djela.; Kriminologija i socijalna integracija, 17, 1, (2009), str. 41
Learning outcomes
Interpretirati pojavu i stanje maloljetničke delinkvencije u svijetu i u Hrvatskoj temeljem osnovnih teorijskih objašnjenja
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Objasniti teorijski okvir razumijevanja i funkcioniranja čovjeka u zajednici (11)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj socijalnih rizika i problema. (16)
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike, istraživačke vještine, sposobnost učenja, prezentacijske i
komunikacijske vještine -
LEARNING CONTENT
Teorijska objašnjenja maloljetničke delinkvencije
Fenomenologija maloljetničke delinkvencije u svijetu Fenomenologija maloljetničke delinkvencije u Hrvatskoj
-
TEACHING METHODS
predavanja, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje
literature.
Razjasniti ulogu inidivdualnih i okolinskih čimbenika koji doprinose nastanku i/ili sprečavanju pojave delinkventnog ponašanja mladih
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada (3)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj socijalnih rizika i problema.(16)
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike,
istraživačke vještine, sposobnost učenja -
LEARNING CONTENT
Etiološki čimbenici maloljetničke delinkvencije
-
TEACHING METHODS
predavanja, vođena diskusija, samostalno čitanje literature
Pripremiti individualni plan postupanja s mladom osobom u sukobu sa zakonom
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Napraviti cjelovitu procjenu obilježja i sustava korisnika, obitelji, grupe ili zajednice (2)
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje (7)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost kritike i samokritike,sposobnost primjene znanja u praksi, istraživačke
vještine, izrada projektnih prijedloga -
LEARNING CONTENT
Izrada IPP – individualnog plana postupanja za mlade u osobu u
sukobu sa zakonom -
TEACHING METHODS
predavanja, rješavanje problemskih zadataka, izrada praktičnog
zadatka, demonstracija praktičnog zadatka
Primijeniti znanja iz Zakona o sudovima za mladež u predlaganju i provedbi mjera prema mladima u sukobu sa zakonom
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Razumjeti i primijeniti pravne propise koji reguliraju prava i obveze korisnika u sustavima u kojima socijalni rad djeluje (7)
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
sposobnost primjene znanja u praksi
-
LEARNING CONTENT
Postupak prema mladima u sukobu sa zakonom prema Zakonu o
sudovima za mladež
Mjere prema mladima u sukobu sa zakonom
Mjere koje nalaže Državno odvjetništvo Mjere koje nalaže sud -
TEACHING METHODS
predavanja, terenski rad, vođena diskusija, rješavanje problemskih zadataka, izrada pisanog rada, rad na tekstu, studentska debata,
samostalno čitanje literature
Pripremiti plan vođenja slučaja mlade osobe u sukobu sa zakonom u obitelji i zajednici
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Pripremiti plan vođenja procesa promjena i intervencija na razini pojedinca, obitelji, grupe i zajednice (4)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost kritike i samokritike, sposobnost primjene znanja u praksi, istraživačke vještine, sposobnost učenja, sposobnost prilagodbe novim situacijama,
sposobnost stvaranja novih ideja, izrada projektnih prijedloga, upravljanje projektom -
LEARNING CONTENT
Provedba mjere prema mladima u sukobu sa zakonom Socijalni radnik kao voditelj mjere
Priprema razgovora ili radionice za terensku nastavu -
TEACHING METHODS
predavanja, izrada praktičnog zadatka, demonstracija praktičnog
zadatka, rad na tekstu, studentska debata
Demonstrirati stečena znanja i vještine komunikacije u provedbi radionice s mladima u sukobu sa zakonom u odgojnoj ustanovi
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Primijeniti vještine profesionalne komunikacije sa specifičnim
skupinama korisnika potrebne za procjenu, informiranje, vođenje
procesa promjena, savjetovanje i provedbu drugih intervencija u socijalnom radu (1) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
sposobnost primjene znanja u praksi, istraživačke vještine,
sposobnost prilagodbe novim situacijama, prezentacijske i komunikacijske vještine -
LEARNING CONTENT
Terenska nastava: posjete ustanovama za mlade u sukobu sa
zakonom i provedba osmišljenih razgovora i/ili radionica -
TEACHING METHODS
terenski rad, demonstracija praktičnog zadatka
Usporediti ulogu socijalnog radnika u radu s mladima u sukobu sa zakonom u odnosu na ostale stručnjake u timu
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Odrediti položaj i ulogu socijalnog rada u različitim sustavima i u odnosu na druge profesije (14)
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
sposobnost timskog rada, sposobnost kritike i samokritike,
istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
Terenska nastava: Socijalni radnik u radu s mladima u sukobu sa
zakonom, Rad u timu -
TEACHING METHODS
predavanja, terenski rad, vođena diskusija, studentska debata
Predložiti preventivne programe za mlade u sukobu sa zakonom i njihove obitelji
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Definirati rizike i probleme uvažavajući korisničku perspektivu i vrijednosti socijalnog rada s mladima u sukobu sa zakonom (3) Analizirati i evaluirati ishode socijalnih programa te ishode rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (8)
Primijeniti teorijski okvir s ciljem procjene, planiranja i rada s pojedincem, obitelji, grupom i u zajednici (12)
Prepoznati kako su kulturalna i druga obilježja povezana s položajem
društvenih skupina, razvojem socijalnih rizika i problema te mogućnosti njihovog rješavanja (15) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza
-
SKILLS
vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi, istraživačke vještine, sposobnost učenja, sposobnost stvaranja novih ideja, izrada
projektnih prijedloga, prezentacijske i komunikacijske vještine -
LEARNING CONTENT
Preventivni programi s mladima u sukobu sa zakonom: primjeri i
osmišljavanje -
TEACHING METHODS
predavanja, izrada pisanog rada, rad na tekstu, studentska debata,
samostalno čitanje literature