Predmet pruža pregled razvoja institucija vlasti i pravnih institucija u njihovom društvenom i političkom okruženju od formiranja ranosrednjovjekovne hrvatske države do glavnih obilježja hrvatskog pravnog sustava kao dijela Europske Unije. Predmet osvjetljava hrvatsku pravnu i političku tradiciju sa svrhom da omogući dublje razumijevanje razvoja institucija na hrvatskim područjima kao i dublje razumijevanje suvremenog hrvatskog pravnog sustava i pravne kulture. Žarište interesa je usmjereno na hrvatsku pravnu tradiciju, ali se ona promatra kao dio razvoja u širem europskom okruženju i to naročito s obzirom na značaj utjecaja pravnih i političkih sustava u koja su institucionalno bila uključena pojedina hrvatska područja od Bizanta u srednjem vijeku do Austro-Ugarske i Jugoslavije te Europske Unije u modernom i suvremenom razdoblju. U pregled je uključen i djelomični pregled povijesti Bosne i Hercegovine s obzirom na isprepletenost veza dviju zemalja od srednjeg vijeka do 1918. Prikaz institucija se odnosi na cjelokupni pravni sustav i napose obuhvaća ustavno i upravno pravo i organizaciju vlasti te privatno i kazneno pravo kao i organizaciju sudstva. Više pažnje pridano je modernom i suvremenom razdoblju (19. – 21. st.) u kojem je izgrađivan moderni hrvatski pravni sustav.
Hrvatska pravna povijest u europskom kontekstu
Hrvatska pravna povijest u europskom kontekstu
Literature
MANDATORY LITERATURE
Čepulo, Dalibor; Hrvatska pravna povijest u europskom kontekstu od srednjeg vijeka do suvremenog doba, četvrto izmijenjeno i dopunjeno izdanje; Zagreb: Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2022), str. sve
RECOMMENDED LITERATURE
Beuc, Ivan; Povijest institucija državne vlasti Kraljevine Hrvatske, Slavonije i Dalmacije; Zagreb, Čakovec: Pravni fakultet, Centar za stručno usavršavanje i suradnju s udruženim radom: Zrinski (1985), str. 403
Pravni leksikon; Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža (2007), str. 1872
Learning outcomes
Razlikovati karakteristične državne i pravne institucije koje su predstavljale osnovu hrvatske državne i pravne tradicije u odnosu na europsko okruženje
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
5. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja u praksi, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja.
-
LEARNING CONTENT
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja u praksi, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja.
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Objasniti načine prijenosa prava iz europskih zemalja i njihovu recepciju u pravnim sustavima na hrvatskom području.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja problema, logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Upotrijebiti poznavanje hrvatske pravne tradicije i pravne kulture za razumijevanje položaja Hrvatske u Europskoj Uniji.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu.
10. Odrediti relevantna pravila pravnog sustava Europske unije u pojedinom pravnom području. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja u praksi, jasno i razgovijetno izražavanje.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Primijeniti pravno-povijesna znanja pri rješavanju konkretnih pravnih slučajeva.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani prava.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka (npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost precizne formulacije stavova, sposobnost stvaranja novih ideja.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Analizirati institute materijalnog i postupovnog prava s obzirom na konkretno hrvatsko unutarnje i vanjsko pravno i društveno okruženje.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
5. Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja problema.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Identificirati genezu pojedinih pravnih ideja i pravnih instituta na hrvatskom području.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela pojedinih grana prava.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost precizne formulacije stavova.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Odrediti prisutnost ideja i institucija pravne države i vladavine prava te pretpostavki njihova ostvarenja u modernoj hrvatskoj pravnoj tradiciji.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani prava.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost rješavanja problema, sposobnost kritike i samokritike.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Objasniti uvjetovanost suvremenog hrvatskog državnog i pravnog uređenja tradicijskim pretpostavkama.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog izražavanja.
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza / Stvaranje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost kritike i samokritike, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost stvaranja novih ideja.
-
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj država i prava u hrvatskom okruženju
2. Hrvatski državni i pravni razvoj u srednjem vijeku i ranom modernom razdoblju
3. Hrvatski državni i pravni razvoj do 20. stoljeća
4. Jugoslavenska država i institucije na hrvatskim područjima od 1918. do 1941.
5. Hrvatska i Jugoslavija u Drugom svjetskom ratu
6. Jugoslavija i Hrvatska od 1945. do 1990.
7. Raspad Jugoslavije i izgradnja Republike Hrvatske:
8. Hrvatska i Europska unija -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.