U uvodnom dijelu predmeta studente će se upoznati s osnovnom ulogom i zadaćama filozofije prava. U nastavku će biti analiziran H. Kelsenov pokušaj stvaranja tzv. Čiste teorije prava te razlozi njezina neuspjeha. Nadalje, raspravljat će se o H. L. A. Hartovom doprinosu filozofiji prava, a posebno o njegovom pokušaju da naše razumijevanje prava odvoji od pojma suverenosti. Analizirat će se u bitnome autoritativna narav prava i pokušaji da se ona uskladi s Hartovim shvaćanjem prava kao društvene pojave koja se temelji na društvenim pravilima. Potom će se izložiti suvremene inačice supstantivnog gledišta o nedovojivosti prava od normativnih razmatranja. Nadalje, objasnit će se i metodološka inačica gledišta o neodvojivosti. Konačno, predavanja će se usredotočiti na ulogu jezika i tumačenja u razumijevanju sadržaja prava.
Filozofija prava
Literature
MANDATORY LITERATURE
Andrei Marmor; Philosophy of Law; Princeton University Press (2011), str. 1.-172
RECOMMENDED LITERATURE
Brian H. Bix; A Dictionary of Legal Theory; Oxford University Press (2004), str. 1.-227
Neil MacCormick; Institucije prava; Naklada Breza (2014), str. 1.-417
IVR Encyclopaedia of Jurisprudence, Legal Theory and Philosophy of Law, http://ivr-enc.info/index.php?title=Main_Page
Lawrence Solum; Legal Theory Lexicon, http://lsolum.typepad.com/legal_theory_lexicon/
Stanford Encyclopedia of Philosophy, http://plato.stanford.edu
Learning outcomes
Usporediti različita shvaćanja temeljne norme pravnog poretka
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Temeljna norma
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature
Objasniti odnos pravnog važenja i društvene učinkovitosti prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
RAZUMIJEVANJE
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Pravno važenje i društvena učinkovitost
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature
Debatirati o pojmu suverenosti
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
ANALIZA
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Suverenost
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature
Usporediti različita shvaćanja pravnog važenja
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Pravno važenje
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature
Usporediti različita shvaćanja normativnosti prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Normativnost prava
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature
Objasniti teorijska nesuglasja o izvorima prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
RAZUMIJEVANJE
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Teorijska neusglasja
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature
Usporediti različita shvaćanja razlikovanja pravila i načela
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
VREDNOVANJE
-
SKILLS
sposobnost identificiranja i sažimanja ključnih činjenica i elemenata;
sposobnost sustavnog i smislenog argumentiranja stajališta; sposobnost
pravnog rasuđivanja; sposobnost pisanog pravnog izražavanja -
LEARNING CONTENT
1. Pravila i načela
-
TEACHING METHODS
predavanja, samostalno čitanje literature