Predmet se bavi etičkim problemima u biomedicini te, dovodeći ih u vezu s ljudskim pravima, uključuje analizu razvoja moralnih i bioetičkih argumenata u zdravstvstvenom pravu u Hrvatskoj i svijetu. Predmet započinje pregledom hrvatskog zdravstvenog sustava te njegovog ustavnog i zakonskog okvira. Naglasak se stavlja na koncepte medicinske etike, prava pacijenata te efikasnosti i sigurnosti zdravstvene skrbi. Posebne teme koje se obrađuju uključuju: povjerljivost, informirani pristanak, lječničku grešku, oblike odgovornosti, vještačenja, medicinska istraživanja i eksperimente, doniranje i presađivanje organa, hitne situacije, intenzivnu njegu, pobačaj, korištenje lijekova i novih medicinskih tehnologija, regulaciju nanomedicine i biotehnologije, matične stanice, pitanja smrti i umiranja, tretman osoba s duševnim smetnjama itd. U različitim temama koje se obrađuju, glavni zadatak ovog predmeta jest naučiti primijeniti bioetičke teorije na slučajeve iz prakse.
Bioetika i ljudska prava
Literature
MANDATORY LITERATURE
Amnon Carmi // Ksenija Turković, Sunčana Roksandić Vidlička; Informirani pristanak; Unit of UNESCO Chair, Sveučilište u Zagrebu (2009), str. 1-60
Bernard M. Dickens, Rebecca J. Cook, Eszter Kismodi // Ksenija Turković, Sunčana Roksandić Vidlička, Aleksandar Maršavelski; Reproduktivno zdravlje: Analiza slučajeva s etičkim komentarom; Unit of UNESCO Chair in Bioethics, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2011), str. 1-70
RECOMMENDED LITERATURE
A. Carmi, D. Moussaoui, J. Arboleda-Florez // Ksenija Turković, Sunčana Roksandić Vidlička, Aleksandar Maršavelski; Predavanja etike u psihijatriji; Unit of UNESCO Chair in Bioethics, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2012), str. 1-88
Silke Schicktanz, Claudia Wiesemann, Sabine Woehlke // Ksenija Turković, Sunčana Roksandić Vidlička, Aleksandar Maršavelski; Podučavanje etike u presađivanju organa i darivanju tkiva; Unit of UNESCO Chair in Bioethics, Pravni fakultet Sveučilišta u Zagrebu (2013), str. 1-74
Learning outcomes
Tumačenje izazova bioetike s aspekta zaštite ljudskih prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
učenja, etička postupanja -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Bioetičke teorije, načela i pravo na zdravlje
2. COVID- 19 i globalni odgovori
3. Informirani pristanak i pravo na autonomiju
4. Zaštita ljudskog dostojanstva i razvoj umjetne inteligencije
5. Izazovi bioetike i prava u 21. stoljeću
6. Pitanja početka i kraja života
7. Potpomognuta oplodnja i surogat majčinstvo
8. Bioetički slučajevi kroz povijest – naučene lekcije
9. Trgovanje organima, transplantacija i povrede ljudskih prava
10. Bioetika i međunarodno kazneno pravo -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena rasprava, demonstracija praktičnih zadataka, pažljivo
čitanje, studentska rasprava, samostalno čitanje.
Tumačenje načela i područja primjene bioetike i njenih izazova
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske,
međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne
za stvaranje i primjenu prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i
načela pojedinih grana prava.
3. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj
grani prava
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost
učenja, razrada vlastitih ideja sposobnost analize. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Bioetičke teorije, načela i pravo na zdravlje
2. COVID- 19 i globalni odgovori
3. Informirani pristanak i pravo na autonomiju
4. Zaštita ljudskog dostojanstva i razvoj umjetne inteligencije
5. Izazovi bioetike i prava u 21. stoljeću
6. Bioetički slučajevi kroz povijest – naučene lekcije -
TEACHING METHODS
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje različitih pojavnih oblika
kažnjivih ponašanja, analiza presuda nacionalnih sudova i prikupljanje
empirijskih podataka iz službenih evidencija, samostalno čitanje, vođena
diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Odrediti važnost bioetike u razvoju ljudskih prava i pojedinih pravnih odgovora na postojeće i buduće društveno razvojne izazove
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka
(npr. zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Rješavanje problema, timski rad, sposobnost kritiziranja i samokritiziranja,
sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnosti učenja, vještine jasnog i
nedvosmislenog izražavanja, etička praksa. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. COVID- 19 i globalni odgovori
2. Informirani pristanak i pravo na autonomiju
3. Zaštita ljudskog dostojanstva i razvoj umjetne inteligencije
4. Pitanja početka i kraja života
5. Potpomognuta oplodnja i surogat majčinstvo
6. Bioetički slučajevi kroz povijest – naučene lekcije
7. Trgovanje organima, transplantacija i povrede ljudskih prava -
TEACHING METHODS
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje kriminoloških i pravnih
teorija te normi međunarodnog i europskog prava, samostalno čitanje,
vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Objasniti kako bioetika utječe na razvoj ljudskih prava i obrnuto
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja
19. Implementirati europske propise u nacionalni pravni sustav.
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte
odnosno radnje u pravnim postupcima -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Rješavanje problema, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnosti
učenja, sposobnost preciznog formuliranja stavova, sposobnost stvaranja
novih ideja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Bioetičke teorije, načela i pravo na zdravlje
2. COVID- 19 i globalni odgovori
3. Zaštita ljudskog dostojanstva i razvoj umjetne inteligencije
4. Izazovi bioetike i prava u 21. stoljeću
5. Pitanja početka i kraja života
6. Potpomognuta oplodnja i surogat majčinstvo
7. Bioetički slučajevi kroz povijest – naučene lekcije
8. Bioetika i međunarodno kazneno pravo -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena rasprava, demonstracija praktičnih zadataka, pažljivo
čitanje, studentska rasprava, samostalno čitanje.