U kolegiju Ustavno pravo obrađuju se sljedeća područja: Ustav i ustavna vladavina, klasični i suvremeni konstitucionalizam. Ustav kao pravni akt. Ljudska prava i temeljne slobode. Nadzor ustavnosti i zakonitosti. Osnovne institucije demokratske ustavnosti. Ustrojstvo i odgovornost vlasti. Složene države i državne zajednice. Ustavnost Europske unije. Uspostavljanje samostalne Republike Hrvatske. Temeljne odrednice ustavnog uređenja Republike Hrvatske. Jamstva sloboda i prava u Ustavu Republike Hrvatske. Hrvatski sabor. Referendum u Republici Hrvatskoj. Predsjednik Republike Hrvatske. Vlada i središnja državna uprava. Ustavni sud Republike Hrvatske. Sudbena vlast. Posebne institucije nadzora ustavnosti i zakona. Mjesna, lokalna i područna (regionalna) samouprava. Konsolidacija hrvatskog pravnog sustava.
Ustavno pravo
Ustavno pravo
Literature
MANDATORY LITERATURE
Ustav Republike Hrvatske; NN 85/2010 (pročišć. tekst) i 5/14 (Odluka Ustavnog suda u povodu okončanja postupka nadzora nad ustavnošću i zakonitošću provođenja državnog referenduma održanog 1. prosinca 2013., na kojem je članak 62. Ustava Republike Hrvatske dopunjen novim stavkom 2.)
Ustavni zakon o Ustavnom sudu Republike Hrvatske; NN 99/99, 29/02 i 49/02 (pročišć. tekst)
Smerdel, B.; Ustavno uređenje europske Hrvatske – II. izmijenjeno i dopunjeno izdanje; Narodne novine (2020)
RECOMMENDED LITERATURE
Smerdel, B.; O ustavima i ljudima – uvod u ustavnopravnu kazuistiku; Novi informator (2012)
Smerdel, B.; Gardašević, Đ. (ur.); Izgradnja demokratskih ustavnopravnih institucija Republike Hrvatske u razvojnoj perspektivi; Hrvatska udruga za ustavno pravo (2011)
Radna skupina predsjednika RH: Izrada stručne podloge mogućeg prijedloga ustavnih promjena; Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, 50 (2000) 3 (2000), str. 373-392
Podolnjak, R.; Neposredan izbor (grado)načelnika i župana; Stanek (2005)
Podolnjak, R.; (Grado)načelnik i vijeće: novi institucionalni okvir hrvatske lokalne samouprave u komparativnoj perspektivi; Piprom (2010)
Kostadinov, B.; Suvremeni francuski parlamentarizam (1958.-2002.); Pravni fakultet u Zagrebu (2004)
Smerdel, B.; Evolucija predsjedničke vlade u SAD: Kongresni veto (doktorska disertacija); Pravni fakultet u Zagrebu (1986)
Horvat Vuković, A.; Pravno uređenje pozitivne diskriminacije kroz poseban osvrt na primjer Indije; Hrvatska udruga za ustavno pravo (2015)
Learning outcomes
Razlikovati temeljne pojmove vladavine prava, ustavne vladavine, konstitucionalizma i ustava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
2.Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela pojedinih grana prava.
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Ustav i ustavna vladavina
Ustav kao pravni akt -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Objasniti povijesne procese razvoja ustavnosti u poredbenom i hrvatskom ustavnom pravu
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu.
12.Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Klasični i suvremeni konstitucionalizam
Uspostavljanje samostalne Republike Hrvatske -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Interpretirati temeljne pojmove sadržaja ustavnog prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
2.Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela pojedinih grana prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Ljudska prava i temeljne slobode
Nadzor ustavnosti i zakonitosti
Osnovne institucije demokratske ustavnosti
Ustrojstvo i odgovornost vlasti -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Prikazati položaj koji Ustav Republike Hrvatske u svojem normativnom sadržaju ima prema osnovnim postavkama ustavne vladavine i konstitucionalizma te prema sadržaju pojma ustava u usporednom pravu
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4.Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Ustav i ustavna vladavina
Klasični i suvremeni konstitucionalizam
Ljudska prava i temeljne slobode
Jamstva sloboda i prava u Ustavu Republike Hrvatske
Nadzor ustavnosti i zakonitosti
Ustavni sud Republike Hrvatske
Osnovne institucije demokratske ustavnosti
Referendum u Republici Hrvatskoj
Ustrojstvo i odgovornost vlasti
Hrvatski sabor
Predsjednik Republike Hrvatske
Vlada i središnja uprava
Sudbena vlast -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Analizirati dosege ustavne vladavine i konstitucionalizma u usporednom i u hrvatskom ustavnom pravu
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Istraživačke vještine -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Klasični i suvremeni konstitucionalizam
Temeljne odrednice ustavnog uređenja Republike Hrvatske
Ljudska prava i temeljne slobode
Jamstva sloboda i prava u Ustavu Republike Hrvatske
Nadzor ustavnosti i zakonitosti
Ustavni sud Republike Hrvatske
Osnovne institucije demokratske ustavnosti
Referendum u Republici Hrvatskoj
Ustrojstvo i odgovornost vlasti
Hrvatski sabor
Predsjednik Republike Hrvatske
Vlada i središnja uprava
Sudbena vlast -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Vrednovati procese razvoja ustavno uređenih instituta u Republici Hrvatskoj
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
5.Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu.
12.Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Istraživačke vještine
Sposobnost rješavanja problema
Sposobnost primjene znanja u praksi -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Temeljne odrednice ustavnog uređenja Republike Hrvatske
Uspostavljanje samostalne Republike Hrvatske
Jamstva sloboda i prava u Ustavu Republike Hrvatske
Ustavni sud Republike Hrvatske
Posebne institucije nadzora ustavnosti i zakonitosti
Referendum u Republici Hrvatskoj
Hrvatski sabor
Predsjednik Republike Hrvatske
Vlada i središnja uprava
Sudbena vlast
Mjesna, lokalna i područna (regionalna) samouprava -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Kritički usporediti modele ustrojstva vlasti u poredbenom i hrvatskom ustavnom pravu
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1.Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu.
12.Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Istraživačke vještine
Sposobnost rješavanja problema
Sposobnost primjene znanja u praksi -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Klasični i suvremeni konstitucionalizam
Ustrojstvo i odgovornost vlasti
Složene države i državne zajednice
Ustavnost Europske unije
Hrvatski sabor
Predsjednik Republike Hrvatske
Vlada i središnja uprava
Ustavni sud Republike Hrvatske
Sudbena vlast
Mjesna, lokalna i područna (regionalna) samouprava -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.
Objasniti dosege razvoja ustavnosti u Republici Hrvatskoj od donošenja Ustava iz 1990. godine nadalje
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1.dentificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu prava.
5.Objasniti institute materijalnog i postupovnog prava.
9.Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske uključujući i komparativnu perspektivu.
12.Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
15.Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja.
18.Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja.
20.Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte odnosno radnje u pravnim postupcima. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Stvaranje/sinteza
-
SKILLS
Kritičko vrednovanje
Kreativno mišljenje
Sposobnost rješavanja problema
Sposobnost primjene znanja u praksi
Istraživačke vještine
Sposobnost stvaranja novih ideja -
LEARNING CONTENT
Nastavne jedinice:
Uspostavljanje samostalne Republike Hrvatske
Temeljne odrednice ustavnog uređenja Republike Hrvatske
Jamstva sloboda i prava u Ustavu Republike Hrvatske
Ustavni sud Republike Hrvatske
Posebne institucije nadzora ustavnosti i zakonitosti
Referendum u Republici Hrvatskoj
Hrvatski sabor
Predsjednik Republike Hrvatske
Vlada i središnja uprava
Sudbena vlast
Mjesna, lokalna i područna (regionalna) samouprava
Konsolidacija hrvatskog pravnog sustava -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.