Uloga ekonomskih disciplina, porijeklo naziva, predmet političke ekonomije. Povijest ekonomske misli. Ekonomski proces, mikroekonomija i makroekonomija, proizvodni potencijal društva. Faze ekonomskog procesa. Proizvodnja, proizvodni činitelji, opća teorija proizvodnje. Ljudski faktor. Tehnički napredak, uloga znanosti. Razvoj tehnologije u Hrvatskoj. Razvoj teorije poduzetništva, suvremena teorija poduzetništva, poduzetnički rizik. Zablude o važnosti poduzetništva. Management ili upravljanje, managerske funkcije. Organizacija i djelovanje poduzeća. Elementi teorije troškova. Mjerenje rezultata privređivanja. Bruto domaći proizvod, metode mjerenja, međunarodne usporedbe makroekonomskih agregata. Reprodukcija kapitala. Raspodjela. Cirkulacija i oplodnja industrijskog kapitala, trgovački kapital i trgovački profit. Zajmovni kapital i kamata. Zemljišna renta. Dionički kapital i dividenda. Razmjena. Zakon ponude i potražnje. Struktura tržišta. Djelotvornost tržišnog mehanizma, državna intervencija. Teorije vrijednosti. Razvoj metalnog i papirnog novca, funkcije novca, obilježja suvremenog novca, optimalizacija novčane mase, kreditno monetarna politika, kreditiranje privrednih subjekata. Međunarodna razmjena. Potrošnja, štednja, osobna potrošnja, privredne investicije, potrošnja države, struktura državne potrošnje. Ekonomski razvitak. Zapreke ekonomskom razvitku, tranzicijska gospodarstva i razvoj. Nacionalno gospodarstvo u regionalnom i globalnom okružju. Globalizacija, regionalni integracijski procesi.
Uvod u ekonomiju
Literature
MANDATORY LITERATURE
Vranjican, S.,; Politička ekonomija; Pravni fakultet, Zagreb (2007), str. 1–110; 275.-306; 325.-360; 373.-379; 511.-556
Mankiw, G.,; Osnove ekonomije; MATE (2006), str. 3-59; 63-88; 113-133; 203-237; 267-288; 313-369; 479-495
Learning outcomes
Identificirati ekonomske čimbenike mjerodavne za porezni sustav
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Razumjeti strukturu i način funkcioniranja porezne uprave u okviru
javne uprave te ulogu i važnost porezne uprave u prikupljanja javnih
prihoda. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog
izražavanja, etičnost. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. O tradiciji izučavanja ekonomskih disciplina na Pravnom fakultetu
u Zagrebu
2. Uloga ekonomskih disciplina u obrazovanju pravnika
3. Predmet i značenje ekonomije
4. Ekonomski proces, njegove faze i interakcije.
5. Ljudski faktor.
6. Tehnički napredak.
7. Poduzetništvo i upravljanje.
8. Organizacija i djelovanje poduzeća. -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Identificirati povijesne, političke, ekonomske i druge društvene čimbenike relevantne za financijski sustav.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Prikazati osnovne kategorije vezane za financijskih
institucija i tržišta. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost primjene znanja u praksi, logičko argumentiranje uz uvažavanje
drugačijeg mišljenja, sposobnost učenja, etičnost. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Kratak pregled povijesti ekonomske misli
2. Deset načela ekonomije
3. Razmišljati kao ekonomist
4. Ekonomski modeli
5. Elementi teorije troškova.
6. Mjerenje rezultata privređivanja.
7. Međuovisnost i dobici od trgovine
8. Reprodukcija kapitala i reprodukcija društvenih odnosa. -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na
tekstu, samostalno čitanje literature.
Diskutirati o ekonomskim, socijalnim i drugim društvenim čimbenicima fiskalne politike.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
13. Analizirati proračunski proces i razine proračunskog financiranja.
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost timskog rada, sposobnost
kritike i samokritike, sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost
učenja, jasno i razgovijetno izražavanje. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Raspodjela, uloga države, mehanizmi raspodjele.
2. Razmjena, tržište i njegove funkcije.
3. Potrošnja, oblici, struktura, investicije, uloga države.
4. Ekonomski razvoj. -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Odabrati jednu ili više ekonomskih perspektiva za razumijevanje određenog problema iz područja fiskalne politike.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
15. Usporediti instrumente financiranja javne uprave.
-
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, sposobnost precizne formulacije stavova, sposobnost
stvaranja novih ideja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Mjerenje rezultata privređivanja
2. Javna dobra i privatni resursi
3. Granice mikroekonomije
4. Suvremena uloga države u procesu raspodjele
5. Mehanizmi raspodjele -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad na
tekstu, studentska debata, samostalno čitanje literature.