Uvodna razmatranja: pojedinac u međunarodnom pravu; pojam ljudskih prava; povijesni pregled međunarodnopravne zaštite ljudskih prava.
Zaštita ljudskih prava na univerzalnoj razini: opća zaštita (Opća deklaracija o ljudskim pravima, Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima, Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturnim pravima); posebna zaštita ljudskih prava na univerzalnoj razini (zaštita od ropstva i oblika sličnih ropstvu, zaštita od rasne diskriminacije i segregacije, zaštita od mučenja i drugih okrutnih, nečovječnih ili ponižavajućih postupaka ili kazni, zaštita od spolne i ostalih oblika diskriminacije).
Zaštita prava posebnih kategorija: zaštita izbjeglica, zaštita migranata, zaštita prava žena, zaštita prava djeteta, zaštita manjina, zaštita domorodačkog stanovništva.
Regionalni sustavi zaštite ljudskih prava: europski sustav zaštite ljudskih prava prema Konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda; zaštita ljudskih prava u okviru OESS-a; Europska unija i zaštita ljudskih prava; međuamerički sustav zaštite ljudskih prava; afrički sustav zaštite ljudskih prava; arapski sustav zaštite ljudskih prava.
Međunarodnopravna zaštita ljudskih prava
Međunarodnopravna zaštita ljudskih prava
Literature
MANDATORY LITERATURE
J. Andrassy, B. Bakotić, M. Seršić, B. Vukas; Međunarodno pravo 1; Školska knjiga, Zagreb (2010), str. 363-437 (krupni i sitni slog)
B. Bakotić; Pojedinac pred Europskim sudom za ljudska prava; Pravni fakultet u Zagrebu (1999), str
V. Batistić-Kos; Pozitivne obveze prema Europskoj konvenciji za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda; Narodne novine, Zagreb (2012), str
E. Grdinić; “Pretpostavke dopuštenosti zahtjeva podnesenih Europskom sudu za ljudska prava u Strasbourgu”, Informator, broj 5300 – 5303; (2004), str
D. Lapaš; Međunarodnopravna zaštita izbjeglica; Hrvatski pravni centar, Zagreb (2008), str. 1-69
J. McBride; Vodeća načela u tumačenju i primjeni Europske konvencije o ljudskim pravima (umnoženo za potrebe doktorskog studija); , str
N. Vajić; “Duljina sudskog postupka u Hrvatskoj i praksa Europskog suda za ljudska prava”, Zbornik Pravnog fakulteta u Zagrebu, sv. 51, br. 5; (2001), str. 981-990
N. Vajić; “Djelovanje Europskog suda za ljudska prava s osvrtom na presude protiv Republike Hrvatske”, Godišnjak Tribine Pravnog fakulteta u Zagrebu i Kluba pravnika grada Zagreba, sv. 1; (2002), str
RECOMMENDED LITERATURE
D. Lapaš, T.M. Šošić (ur.); Međunarodno javno pravo: izbor dokumenata; Pravni fakultet u Zagrebu (2005), str. 359-537
Learning outcomes
Opisati položaj pojedinca u suvremenom međunarodnom pravu primjenom normativne koncepcije ljudskih prava
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Pamćenje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Pojedinac u međunarodnom pravu
2. Pojam ljudskih prava -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Objasniti povijesne procese razvoja zaštite ljudskih prava u međunarodnom pravu.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava
2. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava
3. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost primjene znanja u praksi, logičko argumentiranje uz uvažavanje
drugačijeg mišljenja, sposobnost učenja, etičnost. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Povijesni pregled međunarodnopravne zaštite ljudskih prava -
TEACHING METHODS
Predavanje, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Interpretirati pravne i druge akte koji štite ljudska prava na univerzalnoj razini.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, vještina sustavnog
baratanja informacijama i njihovog razgraničavanja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Zaštita ljudskih prava unutar sustava Ujedinjenih naroda
2. Nadležna tijela (Opća skupština Ujedinjenih naroda,
Ekonomsko i socijalno vijeće, Komisija za prava čovjeka i
Potkomisija za unapređenje i zaštitu prava čovjeka)
3. Opća deklaracija o ljudskim pravima
4. Međunarodni pakt o građanskim i političkim pravima
5. Međunarodni pakt o ekonomskim, socijalnim i kulturnim
pravima
6. Zaštita od (rasne) diskriminacije
7. Zaštita protiv mučenja i okrutnog, nečovječnog i
ponižavajućeg ponašanja
8. Međunarodnopravna zaštita izbjeglica, raseljenih osoba i
apatrida
9. Međunarodnopravna zaštita prava žena
10. Međunarodnopravna zaštita prava djeteta
11. Međunarodnopravna zaštita prava radnika
12. Međunarodnopravna zaštita manjina -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Interpretirati pravne i druge akte koji štite ljudska prava na regionalnoj razini.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
1. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske, međunarodne
odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za stvaranje i primjenu
prava.
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost učenja, vještina jasnog i
razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, vještina sustavnog
baratanja informacijama i njihovog razgraničavanja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda (1950)
2. Europska socijalna povelja (1961. i 1996)
3. Europska konvencija za zaštitu protiv mučenja i nečovječnog i
ponižavajućeg postupanja (1987)
4. Ostali dokumenti usvojeni u okviru Vijeća Europe
5. Završni akt KESS-a iz Helsinkija
6. Ljudska dimenzija OSCE-a
7. Deklaracija o pravima i dužnostima čovjeka (1948)
8. Američka konvencija o pravima čovjeka (1969)
9. Dodatni protokol o ekonomskim, socijalnim i kulturnim
pravima (1998)
10. Afrička povelja o pravima čovjeka i naroda (1981)
11. Afrički sud za prava čovjeka
12. Europska unija
13. Temeljna prava čovjeka kao opća načela europskog prava
14. Povelja o temeljnim pravima Europske unije
15. Interakcije unutar europskog sustava zaštite ljudskih prava -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature
Analizirati praksu međunarodnih sudova u području zaštite ljudskih prava.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu.
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema,
sposobnost primjene znanja u praksi, sposobnost učenja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Zaštita ljudskih prava unutar sustava Ujedinjenih naroda
2. Nadležna tijela (Opća skupština Ujedinjenih naroda,
Ekonomsko i socijalno vijeće, Komisija za prava čovjeka i
Potkomisija za unapređenje i zaštitu prava čovjeka)
3. Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda (1950)
4. Europska socijalna povelja (1961. i 1996)
5. Europska konvencija za zaštitu protiv mučenja i nečovječnog i
ponižavajućeg postupanja (1987)
6. Ostali dokumenti usvojeni u okviru Vijeća Europe -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.
Kritički usporediti sudsku praksu i praksu ugovornih tijela u području međunarodnopravne zaštite ljudskih prava.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
11. Analizirati relevantnu sudsku praksu
13. Kombinirati pravne institute i načela suvremenog pravnog sustava
15. Predložiti rješenje pravnog problema s ciljem izrade pravnog mišljenja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Zaštita ljudskih prava unutar sustava Ujedinjenih naroda
2. Nadležna tijela (Opća skupština Ujedinjenih naroda,
Ekonomsko i socijalno vijeće, Komisija za prava čovjeka i
Potkomisija za unapređenje i zaštitu prava čovjeka)
3. Europska konvencija za zaštitu ljudskih prava i temeljnih
sloboda (1950)
4. Europska socijalna povelja (1961. i 1996)
5. Europska konvencija za zaštitu protiv mučenja i nečovječnog i
ponižavajućeg postupanja (1987)
6. Ostali dokumenti usvojeni u okviru Vijeća Europe -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje literature.