Kroz predmet Europska socijalna politika studenti stječu znanja o razvoju i obilježjima različitih socijalnih režima, socijalnih prava i socijalne politike na europskoj razini, uključivši recentne društvene procese i reforme te utjecaj tog razvoja na Hrvatsku. Upoznaju se s poviješću i institucionalnim okvirom europskih integracija te teorijskim konceptom europeizacije, s razvojem, obilježjima i sadržajem europskog socijalnog modela, uključivši idejnu pozadinu europskog socijalnog modela, europske smjernice te mehanizme djelovanja europskog socijalnog modela. Stječu znanja i vještine potrebne za izradu pojedinih programa socijalne politike i pisanje izvješća prema europskim smjernicama te se osposobljavaju za razumijevanje, analiziranje te procjenu pojedinih područja/programa socijalne politike.
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara.
Europska socijalna politika
Literature
MANDATORY LITERATURE
1. John MacCormick; Razumijeti Europsku uniju; Mate (2011), str. poglavlja 1, 2, 4, 5, 6 I 9
2. P. Stubbs, S. Zrinščak, S.; Europeizacija i socijalna politika: između retorike i stvarnosti,; V. Puljiz, S. Ravlić, V. Visković (ur): Hrvatska u EU: kako dalje Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo (2012), str. 265-294
3. S. Zrinščak; Socijalna država u 21. stoljeću – privid ili stvarnost?; Pravni fakultet u Zagrebu (2006), str. 1- 91, 183-218
4. Dobrotić, I.; Predavanja 2021/2022; PF (2018), str. 1-100
Literatura za akad. god. 2024./2025.:
- Bachtler, J. & Mendez, C. (2021). Social Policy Between Legal Integration and Politicization. In H. Wallace, M.A. Pollack, C. Roederer-Rynning & A. R. Young (ur.), Policy-Making in the European Union (8th edn). Politics Trove, https://doi.org/10.1093/hepl/9780198807605.003.0011
- Cox, R. H. (2022). "20.: Europeanization of social policy". In Elgar Encyclopedia of European Union Public Policy. Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
https://doi.org/10.4337/9781800881112.ch20 - P. Stubbs, S. Zrinščak, S.; Europeizacija i socijalna politika: između retorike i stvarnosti,; U V. Puljiz, S. Ravlić, V. Visković (ur): Hrvatska u EU: kako dalje Centar za demokraciju i pravo Miko Tripalo (2012), str. 265-294
- S. Zrinščak; Socijalna država u 21. stoljeću – privid ili stvarnost?; Pravni fakultet u Zagrebu
(2006), str. 1- 91, 183-218 - Predavanja 2024/25
Learning outcomes
Usporediti obilježja socijalnih režima u europskim zemljama.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj socijalnih
politika, pravnog i institucionalnog okvira te sustava u kojima
djeluju socijalni radnici (17) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Sposobnost samostalnog rada, sposobnost učenja, sposobnost
kritičkog promišljanja i sudjelovanja u raspravi, razumijevanje
različitih kulutura i zemalja, uvažavanje multikulturalnosti i
različitosti. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj socijalnih država i mogućnosti komparacije –
temeljni pojmovi i koncepti
2. Tipologije socijalnih režima – obilježja i kritike
3. Tipologije socijalnih režima – primjeri zemalja,
transformacije socijalnih država i učinci
4. Postkomunističke socijalne države (i Hrvatska) u
komparativnoj perspektivi -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature.
Identificirati učinke različitih socijalnih režima na društvene i rodne nejednakosti.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Analizirati kako društveni, politički, ekonomski, tehnološki i
ekološki procesi utječu na pojavu nejednakosti u društvu, razvoj
socijalnih rizika i problema (16) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiziranje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost timskog rada, sposobnost kritičkog
promišljanja, argumentiranja i sudjelovanja u raspravi,
razumijevanje različitih kulutura i zemalja, uvažavanje
multikulturalnosti i različitosti -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Razvoj socijalnih država i mogućnosti komparacije –
temeljni pojmovi i koncepti
2. Tipologije socijalnih režima – obilježja i kritike
3. Tipologije socijalnih režima – primjeri zemalja,
transformacije socijalnih država i učinci
4. Postkomunističke socijalne države (i Hrvatska) u
komparativnoj perspektivi -
TEACHING METHODS
Demonstracija praktičnog zadatka, vođena diskusija, rad na tekstu,
samostalno čitanje literature.
Objasniti institucionalni i javnoplitički okvir europskih integracija te mogućnosti i procese utjecaja na nacionalne socijalne politike.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj socijalnih
politika, pravnog i institucionalnog okvira te sustava u kojima
djeluju socijalni radnici (17) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Sposobnost samostalnog rada, sposobnost učenja, sposobnost
kritičkog promišljanja i sudjelovanja u raspravi, svijest o utjecaju
europskih integracija na širi društveni kontekst. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Koncept europeizacije i „europski socijalni model“
2. Vijeće Europe i Europska unija – institucionalni okvir i
ciljevi (socijalnih) politika
3. (Ne)zaposlenost, prekarnost, socijalna sigurnost i europske
politike zapošljavanja
4. Promjene obitelji, europske politike rodne ravnopravnosti,
skrbi i prava djece
5. Politike i inicijative Europske unije usmjerene suzbijanju
siromaštva i socijalne isključenost
6. Nejednakosti i europske anitidiskriminacijske politike
7. (Aktivno) starenje, mirovine, zdravstvo i dugotrajna skrb –
politike i inicijative Europske unije
8. Regionalne politike i fondovi EU-a -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje
literature.
Kritički prosuđivati utjecaj procesa europeizacije i ‘europskog socijalnog modela’ na nacionalne socijalne politike.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Razumjeti funkcioniranje i značenje sustava socijalne sigurnosti i
zaštite (6)
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj socijalnih
politika, pravnog i institucionalnog okvira te sustava u kojima
djeluju socijalni radnici (17) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost timskog rada, sposobnost kritičkog
promišljanja, argumentiranja i sudjelovanja u raspravi, svijest o
utjecaju europskih integracija na širi društveni kontekst. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Koncept europeizacije i „europski socijalni model“
2. (Ne)zaposlenost, prekarnost i socijalna sigurnost i europske
politike zapošljavanja
3. Promjene obitelji, europske politike rodne ravnopravnosti,
skrbi i prava djece
4. Politike i inicijative EU usmjerene suzbijanju siromaštva i
socijalne isključenost
5. Nejednakosti i europske anitidiskriminacijske politike
6. (Aktivno) starenje, mirovine, zdravstvo i dugotrajna skrb –
politike i inicijative Europske unije
7. Regionalne politike i fondovi EU-a
8. Krize socijalnih država i odgovori europske socijalne politike
(npr. ekonomske krize, migracijske krize, pandemija,
klimatske promjene, populizam) -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
na tekstu, samostalno čitanje literature.
(5) Objasniti utjecaj različitih društvenih procesa na transformaciju socijalne države.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
Identificirati društvene procese koji utječu na razvoj socijalnih
politika, pravnog i institucionalnog okvira te sustava u kojima
djeluju socijalni radnici (17) -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Stvaranje/sinteza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene stečenih
znanja u praksi, sposobnost timskog rada, sposobnost kritičkog
promišljanja, argumentiranja i sudjelovanja u raspravi, svijest o
utjecaju europskih integracija na širi društveni kontekst, sposobnost
stvaranja novih ideja. -
LEARNING CONTENT
1. Razvoj socijalnih država i mogućnosti komparacije –
temeljni pojmovi i koncepti
2. Tipologije socijalnih režima – obilježja i kritike
3. Tipologije socijalnih režima – primjeri zemalja,
transformacije socijalnih država i učinci
4. Postkomunističke socijalne države (i Hrvatska) u
komparativnoj perspektivi
5. Koncept europeizacije i „europski socijalni model“
6. Krize socijalnih država i odgovori europske politike (npr.
ekonomske krize, migracijske krize, pandemija, klimatske
promjene, populizam) -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, demonstracija praktičnog zadatka, rad
na tekstu, samostalno čitanje literature.