Uvod: Predmet i sadržaj ekonomije javnog sektora. Odnos s drugim ekonomskim disciplinama te povezanost s ostalim društvenim znanostima (3h)
Uloga javnog sektora. Ekonomski razlozi za postojanje javnog sektora (tržišni naspram državnih mehanizama ekonomske koordinacije, individualni naspram javnog izbora, neoklasična teorija blagostanja) (3h)
Osnovne ekonomske funkcije države. Alokacijska funkcija, distributivna funkcija, stabilizacijska funkcija, razvojna funkcija (2h)
Programi javne potrošnje (javni rashodi, metode ocjene efikasnosti javnog sektora – cost-benefit analiza / cost-effectiveness analiza / procjena učinka primjene i promjena pravnih propisa- regulatory impact assessment) (3h)
Glavna područja javne potrošnje (socijalna skrb, mirovinsko osiguranje, zdravstvo, obrazovanje) (3h)
Javni izbor i politički interesi. Public choice theory. Birači, glasanje (3h)
Formiranje ponude i potražnje za javnim sektorom i politički interesi (2h)
Specifične funkcije države u zemljama u tranziciji. Privatizacija unutar državne uprave, porast značaja javnog menadžmenta kao potpora razvoju gospodarstva (3h)
Potpora poduzetništvu, jačanju tržišnih institucija (2h)
Borba protiv korupcije i smanjenje sive ekonomije (3h)
Završno predavanje: kontekst pridruživanja EU (3h)
Ekonomija javnog sektora
Literature
MANDATORY LITERATURE
Samuelson, P.A., Nordhavs, W.: Ekonomija, Mate, Zagreb, 1992.; Ekonomija; Mate (1992), str
RECOMMENDED LITERATURE
Petak. Z; Javna dobra i političko odlučivanje, , Zagreb,; Politička misao (2001), str
Vranjican, S; Politička ekonomija, , 2004.; Pravni fakultet, Zagreb (2004), str. 2004
Pusić, E; Upravljanje u suvremenoj državi, , 2002.; Društveno veleučilište, Zagreb (2002), str
Bailey, S.J; Public Sector Economics: Theory, Policy and Practice; Palgrave (2002), str
Stiglitz, J.E.,; Economics of the Public; Norton, co-New York (2000), str
Sliglitz, J.E; Ekonomija javnog sektora,; Ekonomski fakultet, Beograd, (2004), str
Murray Horn; The political economy of public administration: Instutional choice in the public sector.; Cambridge (1995), str
Assessing the Impacts of Proposed Laws and Regulations, SIGMA Paper No. 13, OCDE/GD(97) 126.; , str
Top management service in central government: Introducing a system for the higher civil service in Central and Eastern European Countries, SIGMA Paper No. 1, OCDE/GD(95)45.; , str
Kirkpatrick, C., Parker, D., Zhang, YF; Regulatory impact assessment in the developing and transition economies: a survey of current practice and recommendations for further development.; Institute for Development Policy and Management, University of Manchester UK (2003), str
Learning outcomes
Razlikovati i usporediti različite koncepte i modele ekonomije javnog sektora
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
2.Objasniti procese i instrumente financiranja javne uprave i
upravljanja javnim financijama.
3.Opisati elemente strukture i načina funkcioniranja javne
uprave (osobito državnu upravu, teritorijalnu samoupravu i
javne službe). -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Sposobnost učenja, Sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost precizne formulacije stavova. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Predmet i sadržaj ekonomije javnog sektora
2. Odnos s ekonomije javnog sektora s drugim
ekonomskim disciplinama te povezanost s
ostalim društvenim znanostima
3. Uloga javnog sektora u razvoju društva
4. Ekonomski razlozi za postojanje javnog sektora
(tržišni naspram državnih mehanizama
ekonomske koordinacije, individualni naspram
javnog izbora, neoklasična teorija blagostanja) -
TEACHING METHODS
Predavanje, demonstracija praktičnog zadatka vođena
diskusija, samostalno čitanje literature, rad na tekstu.
Demonstrirati važnost ekonomije javnog sektora
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
7. Upotrijebiti stečena znanja za sudjelovanje u pripremanju,
analizi i predlaganju resornih javnih politika. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Primjena
-
SKILLS
Vještina jasnog i razgovijetnog pisanog i usmenog
izražavanja, sposobnost primjene znanja u praksi, studentska
debata, timski rad, samostalno čitanje literature. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Osnovne ekonomske funkcije države.
Alokacijska funkcija, distributivna funkcija,
stabilizacijska funkcija, razvojna funkcija
2. Programi javne potrošnje (javni rashodi)
3. Metode ocjene efikasnosti javnog sektora – costbenefit analiza / cost-effectiveness analiza /
procjena učinka primjene i promjena pravnih
propisa- regulatory impact assessment)
4. Poučni primjeri u području ekonomije javnog
sektora u Hrvatskoj -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, samostalno čitanje literature,
rad na tekstu.
Procijeniti kvalitetu ekonomije javnog sektora u Hrvatskoj
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
12. Objasniti i primijeniti načela etike i integriteta te dobrog
upravljanja u radu javne uprave (odnos prema građanima,
pravnim osobama, političkoj vlasti i dr.).
13. Analizirati položaj javne uprave u društvu i u odnosu na
politički sustav i ustavnopravni okvir. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost timskog rada, sposobnost rješavanja problema,
vještina jasnog i razgovijetnog pisanog i usmenog
izražavanja, sposobnost kritike i samokritike. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Glavna područja javne potrošnje – socijalna skrb,
mirovinsko osiguranje, zdravstvo
2. Glavna područja javne potrošnje – kultura,
obrazovanje i znanost
3. Glavna područja javne potrošnje – zaštita
okoliša, nacionalna sigurnost
4. Formiranje ponude i potražnje za javnim
sektorom, javni izvor i politički interesi
5. Poučni primjeri ekonomije javnog sektora u
Hrvatskoj -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, rad na tekstu,
moderirana diskusija, samostalno čitanje literature,
studentska debata.
Vrednovati značenje ekonomije javnog sektora i utjecaj na razvoj Republike Hrvatske
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
16. Procijeniti glavne probleme reforme hrvatske javne
uprave i potrebe za njezinom modernizacijom. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Vještina jasnog i razgovijetnog pisanog i usmenog
izražavanja, sposobnost precizne formulacije stavova,
sposobnost stvaranja novih ideja, sposobnost primjene
znanja u praksi, sposobnost kritike i samokritike, etičnost -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Specifične funkcije države u zemljama u
tranziciji. Privatizacija unutar državne uprave,
porast značaja javnog menadžmenta kao potpora
razvoju gospodarstva
2. Potpora poduzetništvu, jačanju tržišnih
institucija
3. Poučni primjeri ekonomije javnog sektora u
Hrvatskoj -
TEACHING METHODS
Predavanje, vođena diskusija, rješavanje praktičnog zadatka,
moderirana diskusija, rad na tekstu, samostalno čitanje
literature.
Kategorizirati metode ekonomije javnog sektora
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
12. Objasniti i primijeniti načela etike i integriteta te dobrog
upravljanja u radu javne uprave (odnos prema građanima,
pravnim osobama, političkoj vlasti i dr.).
13. Analizirati položaj javne uprave u društvu i u odnosu na
politički sustav i ustavnopravni okvir. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Upravljanje informacijama, sposobnost učenja, vještina
jasnog i razgovijetnog pisanog i usmenog izražavanja,
sposobnost primjene znanja u praksi. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Programi javne potrošnje (javni rashodi)
2. Metode ocjene efikasnosti javnog sektora – costbenefit analiza / cost-effectiveness analiza /
procjena učinka primjene i promjena pravnih
propisa- regulatory impact assessment)
3. Poučni primjeri ekonomije javnog sektora u
Hrvatskoj -
TEACHING METHODS
Predavanje, samostalno čitanje literature.
Kreirati mjere i kapacitete za ekonomiju javnog sektora
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
18. Razviti teorijske, komparativno-analitičke i istraživačke
kompetencije i znanja o javnoj upravi.
20. Izabrati i primijeniti prikladne metode i tehnike u javnom
upravljanju (menadžmentu) javnog upravljanja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Stvaranje / sinteza
-
SKILLS
Sposobnost učenja, vještina jasnog i razgovijetnog pisanog i
usmenog izražavanja, sposobnost primjene znanja u praksi,
vještina timskog rada, sposobnost stvaranja novih ideja,
etičost -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline
1.Uloga javnog sektora u razvoju društva
2.Ekonomski razlozi za postojanje javnog sektora
3.Osnovne ekonomske funkcije države
4.Programi javne potrošnje (javni rashodi)
5.Kontekst Europske u nije i ekonomija javnog sektora
6.Poučni primjeri u području ekonomije javnog sektora u
Hrvatskoj -
TEACHING METHODS
Predavanje, rješavanje problemskih zadataka, moderirana
diskusija, samostalno čitanje literature.