Glavni cilj predmeta je istražiti postojeće metode proučavanja kriminala na globalnoj razini te razmotriti različite vrste kaznenog i devijantnog ponašanja do kojeg dolazi u određenom izoliranom grupnom kontekstu, kao i onih kaznenih djela koja se javljaju na međunarodnoj razini. Također, prezentirat će različite strategije usmjerene na rješavanje pojavnosti kaznenih djela na nacionalnoj i međunarodnoj razini. Predmet se bazira na komparativnoj metodologiji kako bi se istaknule sličnosti i razlike između i unutar pravnih tradicija. Analizirat će različita kriminološka istraživanja i njihove ishode s ciljem donošenja zaključaka o njihovom utjecaju na reformu kaznenog prava u nacionalnom i globalnom kontekstu.
Komparativna kriminologija
Komparativna kriminologija
Literature
MANDATORY LITERATURE
Smith, C. J., Zhang, S. X., Barberet, R.; Routledge Handbook of International Criminology; Routledge International Handbooks (2011), str. 552
Getoš Kalac, A.-M., Albrecht, H.-J., Kilchling, M.; Mapping the Criminological Landscape of the Balkans. A Survey on Criminology and Crime with an Expedition into the Criminal Landscape of the Balkans; Berlin: Max-Planck-Gesellschaft zur Foerderung der Wissenschaften e.V. in coop. with Duncker Humblot. (2014), str. 540
Aas, Katja F.; Globalization Crime. SAGE.; SAGE (2013), str. 1304
Farrington, David P.; Cross-national comparative research on criminal careers, risk factors, crime and punishment. European Journal of Criminology, Vol. 12(4), pp. 386-399.; European Journal of Criminology, Vol. 12(4) (2015), str. 386-399
Michael Rocque et al.; A comparative, cross-cultural criminal career analysis; European Journal of Criminology, Vol. 12(4) (2015), str. 400-419
Junger-Tas et al.; The Many Faces of Youth Crime; Springer (2010), str. 376
Getoš Kalac, Anna-Maria
Violence in the Balkans: First findings from the Balkan Homicide Study. New York (NY): Springer, 2021 (monografija)
Learning outcomes
Identificirati osnovne pojmove komparativne kriminologije kroz međunarodna kriminološka istraživanja i kaznenog prava usporedbom kaznenopravnih načela, institute te kroz samu analizu kaznenih djela
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
5. Identificirati povijesne, političke, ekonomske, europske,
međunarodne odnosno druge društvene čimbenike mjerodavne za
stvaranje i primjenu prava.
6. Definirati osnovne pojmove i institute te temeljne doktrine i načela
pojedinih grana prava.
7. Objasniti položaj i značaj pravne znanosti te odnos prema drugim
znanstvenim disciplinama.
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i
jednom stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i
pisanog izražavanja. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Razumijevanje
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost primjene znanja u praksi,
vještina jasnog i razgovijetnoga usmenog i pisanog izražavanja, sposobnost
učenja. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Uvod u komparativnu kriminologiju i njezini povijesni korijeni
2. Kriminološke teorije
3. Kriminal i devijantnost kroz komparativnu analizu
4. Analiza određenih kriminoloških tema u međunarodnom kontekstu
5. Glavne zaključci predmeta -
TEACHING METHODS
Predavanje, proučavanje, usporedba i tumačenje zakonskih normi i
kriminoloških istraživanja, samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje
i izučavanje literature.
Klasificirati kriminološki pogled na zločin i devijantnost u kulturnom kontekstu na domaćoj i globalnoj razini
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
6. Primijeniti odgovarajuću pravnu terminologiju (na hrvatskom i jednom
stranom jeziku) prilikom jasnog i argumentiranog usmenog i pisanog
izražavanja.
8. Razviti etičko, pravno i društveno odgovorno ponašanje.
9. Analizirati različite aspekte pravnog uređenja Republike Hrvatske
uključujući i komparativnu perspektivu.
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Analiza
-
SKILLS
Vještina upravljanja informacijama, sposobnost rješavanja problema, logičko
argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost učenja,
sposobnost primjene propisa na hipotetičke i stvarne slučajeve iz sudske
prakse, razrada vlastitih ideja sposobnost analize. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Uvod u komparativnu kriminologiju i njezini povijesni korijeni
2. Kriminološke teorije
3. Kriminal i devijantnost kroz komparativnu analizu
4. Analiza određenih kriminoloških tema u međunarodnom
kontekstu -
TEACHING METHODS
Predavanje, usporedba i tumačenje kriminoloških teorija, analiza empirijskih
podataka dobivenih međunarodnim kriminološkim istraživanjem,
samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Vrednovati kvalitetu i održivost specifičnih tema kriminala i devijantnosti u kriminologiji u međunarodnom kontekstu: ubojstvo, samoubojstvo (stope, trendovi i objašnjenja), organizirani kriminal širom svijeta, trgovina ljudima i drogom, cyber kriminal, ratni zločini i terorizam.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
4. Klasificirati i protumačiti normativni okvir mjerodavan u pojedinoj grani
prava.
7. Koristiti se informacijskom tehnologijom i bazama pravnih podataka (npr.
zakonodavstvo, sudska praksa, pravni časopisi te ostali e-izvori).
12. Vrednovati pravne institute i načela u njihovoj razvojnoj dimenziji i u
odnosu prema suvremenom pravnom sustavu.
14. Usporediti različite pravosudne sustave. -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Vrednovanje
-
SKILLS
Sposobnost analize zakonskih tekstova, sposobnost rješavanja problema,
logičko argumentiranje uz uvažavanje drugačijeg mišljenja, sposobnost
timskog rada, sposobnost učenja, jasno i razgovijetno izražavanje. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Uvod u komparativnu kriminologiju i njezini povijesni korijeni
2. Kriminološke teorije
3. Kriminal i devijantnost kroz komparativnu analizu
4. Analiza određenih kriminoloških tema u međunarodnom
kontekstu -
TEACHING METHODS
Predavanje, usporedba i tumačenje zakonskih i ustavnih normi te sudske
prakse kao i međunarodnih kriminoloških istraživanja, samostalno čitanje,
vođena diskusija, istraživanje i izučavanje literature.
Poopćit reakcije nacionalnog i međunarodnog kaznenopravnog sustava prema različitim oblicima kažnjivog ponašanja, u sklopu koje će se raspravljati o kvalitativnim i kvantitativnim kriminološkim istraživanjima.
-
CONTRIBUTES TO THE ACHIEVEMENT OF LEARNING OUTCOMES AT THE LEVEL OF THE STUDY PROGRAM
18. Provesti empirijska odnosno pravna i interdisciplinarna istraživanja
19. Implementirati europske propise u nacionalni pravni sustav
20. Samostalno planirati i predstaviti ili/i u timu kreirati pravne projekte
odnosno radnje u pravnim postupcima -
COGNITIVE AREA OF KNOWLEDGE AND UNDERSTANDING
Sinteza/stvaranja
-
SKILLS
Sposobnost rješavanja problema, sposobnost primjene znanja u praksi,
sposobnost učenja, sposobnost analiziranja legislative i sudske praske, kao i
kriminoloških istraživanja, sposobnost precizne formulacije stavova,
sposobnost stvaranja novih ideja i razrade kritičkih stavova. -
LEARNING CONTENT
Nastavne cjeline:
1. Uvod u komparativnu kriminologiju i njezini povijesni korijeni
2. Kriminološke teorije
3. Kriminal i devijantnost kroz komparativnu analizu
4. Analiza određenih kriminoloških tema u međunarodnom
kontekstu
5. Glavni zaključci predmeta -
TEACHING METHODS
Predavanje, analiza i usporedba legislative i presuda, kao i kriminoloških
istraživanja, samostalno čitanje, vođena diskusija, istraživanje i izučavanje
literature.